Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soldiermicke
    • February 2005
    • 17

    Nytt akvarium

    Jag och min sambo startade ett nytt akvarium för två veckor sen. Det är ett 240 liters och vi har 6st scalarer, 7st koppartetror och 2st mindre malar.
    Vi har 14st växter plus 3st växtbollar som ser ganska trevliga ut.

    Nu är det så att varje morgon så hittar vi mängder med blad från växterna som flyter runt på ytan, är det malarna som är i farten och äter?? Eller har vi någon annan bov i akvariet, fel på vattenvärdena kanske?
    Vi använder Sera Aqutan, Nitrivec, Morena och Florena vid vattenbytena.
    En fråga till, är det Sera Morena som gör att vårt vatten har en brunaktig nyans?? Tar fiskarna och växterna någon skada av att vattnet inte är helt klart??
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    Japp, morena är väl torvextrakt om jag inte minns fel. Fiskarna tar ingen skada (om det nu är fiskar som gillar torvextrakt, men varför skulle man annars använda det?) växterna kan få lite problem om vattnet är väldigt brunfärgat, särskilt bottentäckare kan nog få lite för lite ljus.

    Kommentar

    • soldiermicke
      • February 2005
      • 17

      #3
      Japp, Morena är torvextrakt. Jag bor i Malmö och här är vattnet väldigt väldigt hårt och har ett ganska högt pH. Eftersom vi håller med scalarer och tetror så är vi tvungna att göra vattnet mjukare och sänka pH eftersom dessa fiskar trivs i sådant vatten. Allt enligt akvarieaffärens rekommendationer...
      Dock skulle vi gärna vilja ha lite klarare vatten, samt få reda på varför växterna faller isär..


      Ursprungligen postat av Magnuz
      Japp, morena är väl torvextrakt om jag inte minns fel. Fiskarna tar ingen skada (om det nu är fiskar som gillar torvextrakt, men varför skulle man annars använda det?) växterna kan få lite problem om vattnet är väldigt brunfärgat, särskilt bottentäckare kan nog få lite för lite ljus.

      Kommentar

      • Eese
        • December 2004
        • 18

        #4
        Hej! Jag har samma problem, varje morgon ligger det bitar av blad och flyter på ytan. Jag misstänker starkt att det är malen, eller möjligtvis räkorna. Det finns även prydligt "utstansade" hål mitt på stora blad, så det verkar som om ngn tycker att de är goda...

        Kommentar

        • soldiermicke
          • February 2005
          • 17

          #5
          Ursprungligen postat av Eese
          Hej! Jag har samma problem, varje morgon ligger det bitar av blad och flyter på ytan. Jag misstänker starkt att det är malen, eller möjligtvis räkorna. Det finns även prydligt "utstansade" hål mitt på stora blad, så det verkar som om ngn tycker att de är goda...
          Ja jag har också sådana hål på många av mina blad. Idag har jag suttit och iakttagit fiskarna och scalarerna är en riktiga rackare.. De är framme hela tiden och hugger lite i mina växter tills bladen faller loss. Malarna hjälper nog också till eftersom de hela tiden "suger" på både ovan- och undersidan av bladen.
          Vad ska jag göra för att få bukt med det här?? Jag tror knappast att mina scalarer är hungriga eftersom de får tillräckligt med mat...

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            nitrivec behövs inte användas vid vattenbyten.

            vid nystart och om man får nitrit spikar kan man använda det.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...