Alger, alger, alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle999
    • December 2004
    • 14

    Alger, alger, alger

    Hej alla kloka och kunniga!

    Vårt96 l kar innehåller snart alla alger som man kan tänka sig. Försöker hålla efter men det är väl nåt grundläggande fel. Har inte gjort några vattentester kan jag väl nämna.

    Där finns alger på glaset med god tillväxt. Gröna alger på stenar och rötter som iofs inte stör. Trådalger som vajar mindre vackert och täta gröna alger 2.4 mm på svärdplanta. Cabomborna bleknade under en månad och jag har nu plockat bort dem.

    Kan nån gissa vad det är för fel? Tror inte vi övermatar, ljus från ca 08.00 till 21.00. Ett par algtabletter i veckan till de två ancistrusarna.

    Invånare är: 7 neontetra, 10 kilfläcksrasbora, 2 ancistrusmalar och guppisarna har nu ökat från 5 till ca 12 fast de flesta är rätt små fortfarande.

    Hjälp!
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Vart står akvariet,står det så att solen lyser in från fönstret.
    MVH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      08,00 - 21,00 är för mycket.
      max 12 timmar men prova med 10 och se om alg tillväxten minskar
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Lelle999
        • December 2004
        • 14

        #4
        Står inte i solen

        Hej igen, akvariet står inte i direkt ljus. Men ska prova att minska till 10 timmar och se vad som händer. Fortsätter rensa bort det värsta under tiden. Kan det vara nåt med filtret som spökar? Har ett Juwel innefilter med två blå och en svart kudde. Byter bara filtervadd var 3e vecka..

        Kommentar

        • Tias
          • December 2003
          • 98

          #5
          invetera i några "flying fox" eller 2seamiska algätare" båda dessa namnen används. olika på olika ställen. Algätande sniglar kan vara ett bra alternativ också.

          skippa algtabletterna.

          hur mycket pumpar din pump (reningsverk)?? underbara algätare.
          Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

          www.tielias.blogspot.com

          Kommentar

          • Lelle999
            • December 2004
            • 14

            #6
            inga problem att ha både ancistrusar och siamesiska algätare tillsammans? Sniglar/snäckor har jag i överflöd.. plockar hela tiden. Hur mkt pumpen pumpar har jag ingen aning om. Det är standard Juwel som följde med akvariet.

            Kommentar

            • Paniktandborste
              • March 2005
              • 330

              #7
              vad jag förstått är väl inte en flying fox och en siamesisk algätare samma sak även om de är väldigt lika?
              Aka Pixel eller Bildpunkt

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Köp INTE flying fox, den är en terorist som inte äter alger. Siameser och andra sidan är trevliga djur som trivs bäst i stim och är hyffsade på att äta alger.

                Lelle:
                Alger triggas av amoniumspikar, amoniumspikar kan bero på otillräckligt filter. Men även om man inte har amoniumspikar så kan algerna ta överhanden vid två extrema fall:
                1: Du har extremt mycket nitrat i vattnet. Om det är så, gör några rejäla vattenbyten.
                2: Du har inget nitrat i vattnet. Om det är så, sluta byta vatten.

                Att inte ens dom lättaste växterna klarar sig i ditt kar tyder på det senare. Att du har fläskat på med belysning tyder på samma sak. Jag kan ge mig den på att du är en av dom notoriska akvarieskötarna som byter alldeles för mycket vatten varje vecka också, stämmer det?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lelle999
                  inga problem att ha både ancistrusar och siamesiska algätare tillsammans? Sniglar/snäckor har jag i överflöd.. plockar hela tiden. Hur mkt pumpen pumpar har jag ingen aning om. Det är standard Juwel som följde med akvariet.
                  Siamensis blir ganska stora. För stora för ett 96 liters. Ett tips är algätande räkor. Störtcoola är de: http://www.petshrimp.com/shrimpspecies.html
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Iris A
                    • October 2004
                    • 158

                    #10
                    Hej!
                    Med tanke på att akvariet är på 96 l håller jag med om att du bör satsa på mindre algätare än siamensis. Batskis idé om räkor låter fint, och borde fungera väl med ancistrus!

                    "Sniglar/snäckor" i överflöd är inte detsamma som "algätande snigel". Algätande snigel kan vara mkt effektivt om man väljer en ampullaria (en sorts äppelsnigel). De är ganska stora (5-8 cm diameter) och äter även grövre alger. Nackdelen är att de även äter mjuka växter, som t ex cabomba. Men svärdsplantor får vara ifred så länge de inte är försvagade, då naggar snigeln gärna på kanterna. Ampullaria fungerar fint med ancistrus, jag har dem tillsammans i ett kar och ibland kan man se en ancistrus putsa ampullarians skal. Riktigt gulligt..

                    Otocinclus är små, duktiga algätare men väldigt känsliga, jag har ett gäng som trivs men många andra har tråkiga erfarenheter av att de slutar äta, dör, o.s.v.

                    Svärdsplantor har god nytta av punktgödning i form av lerkulor (ger mest mikronäring), men du kanske ska kolla om du har näringsbrist först. Nu minns jag inte vem det var som sa att mikronäring syns på nya skott medan makronäring syns på gamla blad (jag tror det var tropfrog). Om du har makrobrist, fortsätt mata fiskarna för att långsamt bygga upp makronivåerna. Ev kan du tillsätta KNO3 och KH2PO4. Samtidigt släcker du ett par dagar för att knäcka algerna. Om du har mikrobrist, tillsätt punktgödning till svärdsplantorna i form av lerkulor.

                    I alla lägen påverkas alger snabbare av mörker än vad högre växter gör, så några dagars mörkerläggning brukar vara bra. Under mörkerperioden kan du tända en liten lampa bredvid akvariet så fiskarna slipper leva i totalt mörker, men rikta den inte mot akvariet.

                    Vad säger de lärde?
                    Iris

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Iris A
                      Om du har mikrobrist, tillsätt punktgödning till svärdsplantorna i form av lerkulor.
                      Jag vill inte ifrågasätta dina kunskaper. Men jag har hört att lerkulor inte skulle vara bra eftersom de innehåller för mycket järn, vilket skulle trigga trådalgerna. Så jag undrar om du har märkt det?

                      Kan inte echinodorus rötter ta upp micronäringen från vattnet?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lelle999
                        Sniglar/snäckor har jag i överflöd.. plockar hela tiden. Hur mkt pumpen pumpar har jag ingen aning om.
                        Skaffa botior de gör underverk och är riktigt läckra. Däremot vet jag inte om det är att rekommendera att ha botior och räkor ihop. Har inte testat men tror att det kan uppstå komplikationer.
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Men jag har hört att lerkulor inte skulle vara bra eftersom de innehåller för mycket järn.
                          problemet är väl främst att det är svårt att veta vad de överhuvudtaget innehåller. Så det går inte att beräkna någon lämplig gdning då man inte vet vad som finns i dem. Och som du säger för mycket järn är inte bra. Har också hört att de innehåller för mycket järn
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          • peppito
                            • December 2003
                            • 1612

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Kan inte echinodorus rötter ta upp micronäringen från vattnet?
                            Jo det kan dom men de tar upp näringen genom rötterna eftersom de är sumpväxter. Medans akvatiska växter föredrar att ta in näringen med sina blad. Så renodlade "vattenväxter" kan ta upp mikrogödningen både genom rötter och blad medans sumpväxter som echinodorus endast tar upp näringen genom rötterna.

                            Fast oavsett vilken del av växten som tar upp näringen så tar den upp micronäring och macronäring eftersom växten behöver detta. Även i gruset finns vatten och det sker även ett utbyte av vatten där också (om än inte lika snabbt).

                            Så svärdsplantorna tar upp näringen med rötterna så man kan använda pmdd för dessa utan att behöva lerkulor.
                            "du ångrar bara det du inte gjorde"

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av peppito
                              Skaffa botior de gör underverk och är riktigt läckra. Däremot vet jag inte om det är att rekommendera att ha botior och räkor ihop. Har inte testat men tror att det kan uppstå komplikationer.
                              Alla botior blir dock för stora för ditt akvarium. Möjligtvis skulle du kunna ha 4 st (de är stimfiskar) dvärgbotior (Botia sidthimunki), men även för dem är 96 liter lite i underkant...

                              Jag har haft sniglar tidigare, men de har helt försvunnit. Jag brukade krossa nån lite då och då och då kan fiskarna få sig en måltid. Annars brukar för många sniglar tyda på obalans i akvariet. De äter även överbliven mat.
                              Senast redigerad av batski; 24 March 2005, 09:53.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...