Måste jag silicona om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fashion
    • February 2005
    • 85

    Måste jag silicona om?

    Jag köpte idag ett beg. akvarium som varit igång för tre veckor sedan. Siliconet är mjukt och fint MEN på kanterna så har det börjat släppa. Jag gjorde så att jag skar loss all silicon som satt löst tills endast det som var stadigt och mjukt satt kvar. På vissa ställen är det kanske inte så jättestor remsa kvar men å andra sidan så sitter det väldigt bra. Går inte att lossa på om jag pillar på det. Tänkte låta det stå i badrummet nu över natten och se om det läcker. Om det inte skulle göra det, skulle ni ändå rekomendera att silicona om karet eller är det bra som det är?

    Hälsningar Stephanie
    Fina Fisken
  • Hawkmoon
    • February 2005
    • 268

    #2
    Vet inte hur stort kar du har men jag hade samma problem, kontaktade tillverkaren och dom sade att det bara var att skära bort det lösa, tänkte som du efter att ha skurit bort siliconet att testa det i badrummet men golvet hade ju "fall" åt alla håll så det var ingen bra idé, nåja,,,har nu varit vattenfyllt i en vecka utan problem så det är väl bara att köra på
    190L Trigon SA Powered by Co2
    112L Snäcklekare
    Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

    Kommentar

    • fashion
      • February 2005
      • 85

      #3
      Mitt kar är 150 liter. Detta är mitt första akvarium så jag vill jui nte att det ska hända något. Men det känns ju som om det skulle kunna fungera kankse...


      Hälsningar Stephanie
      Fina Fisken

      Kommentar

      • Hawkmoon
        • February 2005
        • 268

        #4
        Klart det gör , så länge siliconet känns mjukt och spänstigt verkar det som att det inte behövs mycket för att det skall vara hur starkt som helst, iaf enligt dom proffessionella tillverkarna,,,,,,,,,,
        190L Trigon SA Powered by Co2
        112L Snäcklekare
        Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

        Kommentar

        • fashion
          • February 2005
          • 85

          #5
          Okej. jag får ta och hålla tummarna för att det inte ska börja läcka inatt då så att jag slipper jobbet, har så mycket annat att göra med det ändå för att rusta upp det!

          Tack för hjälpen du gjorde mig mycket lugnare iaf!

          Hälsningar Stephanie
          Fina Fisken

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hej

            jag köpte nyligen ett 450l.. silikonet så klent ut, det var iofs mjukt och fint, men det var otroligt små fogar. jag limmade om det och det blev tätt, kände inte att jag ville chansa på nästan 500l vatten.

            Lena Maria
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • fashion
              • February 2005
              • 85

              #7
              Siliconet i mitt kar är rätt tjockt fast inte så breda slingor efter att jag skrut bort en del på kanterna. jag vet inte hur berad dom bör vara men på de ställen där det är tunnast är det ca 1 cm. Fast jag vill nog ändå vara på den säkra sidan så jag tar nog och siliconar om hela karet så att det inte händer något...


              hälsningar Stephanie
              Fina Fisken

              Kommentar

              • Gud bevare Tsaren
                • April 2004
                • 276

                #8
                Jo, det blir nog bäst så. Dumt att offra nattens ro för att spara in den simpla slant silikonet kostar.

                Högaktningsfullt
                Gud bevare Tsaren

                Kommentar

                • fashion
                  • February 2005
                  • 85

                  #9
                  Jag har hört att om man pillar på siliconet och det är tätt, kan man orsaka egna läckor genom att man klantar till det vid omsiliconering så jag fyllde karet med vatten och lät det stå hela dagen igår och hela natten och det är riktigt tätt och siliconet inne i karet ser fint ut.

                  Hur länge måste det stå vattenfyllt för att man ska vara på den säkra sidan? Tänkte att små läckor kanske smyger sig fram långsamt...?

                  hälsningar Stephanie
                  Fina Fisken

                  Kommentar

                  Arbetssätt...