Nybörjare med yngel! HJÄLP!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naura
    • January 2005
    • 22

    Nybörjare med yngel! HJÄLP!!

    Oj jisses vilken panik jag har nu!!

    Köpte för kanske en månad sen 4st regnbågsmollysar, tanten i affärn sa att hon bara har valt honor åt mig.

    Men idag ser jag små molly yngel i akvariet plötsligt som från ingenstans!
    De gömde sig bland mina växter, har ganska mkt, både täta o som flyter vid ytan. Men känndes osäkert att lämna dom med mina glupska guppysar så jag tog upp ynglena (3st) o la dom i en glasskål med växter o grus i brist på annan bra anläggning till dom.

    Vad ska jag göra nu?? Har ju ingen till pump åt dom, så jag får väl byta lite vatten åt dom varje dag eller? Hur fort växer dom? Ska jag köpa en yngelpåse o hänga på kanten i det stora akvariet? SKa de ha nån speciell mat eller så?

    Är totalt nybörjare, o vill verkligen att dessa tre små bäbisarna ska överleva! Hjälp mig snälla med alla tips o råd ni kan komma på!!

    /Naura
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Vissa fiskar har ett föråd av hanens spermier och kan yngla i flera omgångar. Om du har en hane i din grupp, kan du se vid analfenan. Honornas analfena är som en vanlig fena, medans hanen har en pigg (könsorganet).
    Ynglena växer snabbare ju större de har att simma i. Byt en del vatten i skålen ofta. Finfördela lite torrfoder åt dem. De växer rätt snabbt.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      de behöver knappt passas.. mollyyngel håller sig nere vid bottnen och har du växter ska de klara sig ganska bra om du inte har scalarer eller nån annan rovfisk...

      *för mig är ynglen min eviga plåga som jag inte har plats för*

      Kommentar

      • Naura
        • January 2005
        • 22

        #4
        De är i en burks med typ 1liter vatten....räcker det om jag byter 3dl två gånger om dagen? Överlever dom då? Får dom nog med syre?

        Vad menas med att de växer snabbt, hur snabbt? 1 vecka eller en månad?

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          växer snabbt.. njae... ju mindre karet är destå långsammare växer de... överlever gör de även om du inte byter vatten.. men de växer nog bättre med ofta bytt vatten.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Om man säger så här... en fisk anpassar sig lite efter storlek på akvarium (självklart blir de förstora en dag). En fisk på tre cm ska ha minst 2Lvatten att simma i. De överlever om du byter vatten, annars kan man köpa till en syrepump. Den kostar inte många kronor. Det tar nån månad tills de är tillräckligt stora att släppas i det stora akvariet. Men om man har tät växlighet och mycket gömställen i akvariet, inga större fiskar än mollys, så kan man släppa i dem där rätt snart. Verkar som de lägger på en extra fart i akvariet med vuxna.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Naura
              • January 2005
              • 22

              #7
              Har nu köpt ett 10liters plastkar som jag kan ha dom i. Lagt lite grus på botten o en växt. Ska o kolla efter en sån där syrepump.

              Mitt riktiga akvarium är det nåt seriöst fel på....i morse plockade jag upp 6 döda fiskar..dagen före det tog jag upp 2...har bytt 50% av vattnet o hoppas på det bästa....vill inte lägga ner ynglena dit då det så uppenbart är nåt fel, så jag ska ha dom i plastakvariet ett tag till iaf.

              Tack för alla tips!

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Det kan hjälpa om du har i Aquasafe. Medlet stabbiliserar olika metaller som kan finnas i vattnet. Har du kraftig skillnad på vatten temperatur, gentemot det du har i redan, som du häller i akvariet vid vatten byte? Har du sett om det finns någon ev. sjukdom?
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                Arbetssätt...