Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andrebengtsson
    • January 2005
    • 9

    Hjälp!

    Hej,

    Jag har stora problem. För ungefär två veckor sedan blev mitt akvarie attackerat av massa alger bara över natten och nu har två fiskar dött. Jag vill inte att fler ska dö! Jag hade fyra svärdbärare och en mal, nu är det bara två svärdisar och malen kvar. Jag funderar på att storrengöra akvariet. Vad tycker ni att jag ska göra?

    /andré
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    jag tycker du ska berätta mer om ditt kar o dina vattenvärden...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • andrebengtsson
      • January 2005
      • 9

      #3
      hjälp igen

      hej

      jag har inga värden och det är ett kar på 45 l med två växter och en pump och en doppvärmare inget konstigt i övrigt. Jag har matat bra i mitt tycke.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Har du kollat så att temperaturen inte skenat iväg? Själv har jag aldrig behövt doppvärmare till små akvarium. Matar man mycket utan intervaller kan det bli övergött och algerna frodas i värmen. Rengör akvariet men inte pumpen (för att behålla bakterieflora). Det kan ju också vara så att pumpen är igensatt, rengör den då i så fall i en hink med akvarievattnet och skölj inte filtret under kran.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Har du bytt vatten? Du kan ha problem med nitrit. Inte storrengöra. Det ställer bara till det ännu mer.

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            du har inte lyset tänt för mycket också? över 14 timmar är garanterat alldeles för mycket.. jag skulle dra ner det till under tio i ditt fall

            Kommentar

            Arbetssätt...