Måla på akvarieram

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fashion
    • February 2005
    • 85

    Måla på akvarieram

    Jag har precis köpt ett beg. 150l akvarium. På den sitter en rätt sliten träram som jag tänkte måla om. Går det bra att ta vanlig färg eller måste man ha speciell färg att måla med? Jag undrar också vad man kan ha för innerfilter till detta akvarium. Jag fick med två stycken lysrörsramper och undrar om det är nödvändigt att ha båda eller om det ena bara är reserv. Dom som hade akvariet innan hade salamandrar i det så dom har aldrig använt belysningen. Jag är mycket tacksam för svar eftersom jag tänkte måla om rätt snart.

    Hälsningar
    Stephanie
    Senast redigerad av fashion; 17 March 2005, 11:54.
    Fina Fisken
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Använd någon vattenlöslig färg,de luktar ialla fall inte så mycket.
    Hör med färghandlaren om han vet någon färg som inte avger en
    massa giftångor.
    MVH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Ursprungligen postat av gigardt
      Använd någon vattenlöslig färg,de luktar ialla fall inte så mycket.

      MVH Richard
      Men hallå det ä ju vattenlöslig alltså det löser sej med vattnet å tänk på att det ä akvarie det handlar om!!!
      Näää du använd nån vattenfast färg fråga Färghandlarn om råd...färg till våtutrymme bör funka bra

      .
      Senast redigerad av Poseidon; 17 March 2005, 14:02.
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Tror nog gigardt menade vattenbaserade eller något i den stilen.
        Finns lite olika färger som vattenlösliga, men som är vattentåliga när de torkat.
        Det bästa är nog att snacka med färghandlaren och förklara vad man kräver av färgen. Liksom ingen större idé att föreslå färger som dom kanske inte har hemma, kan ju vara vissa märkesserier dom har och då får man se till vad dom har hemma.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • gigardt
          • February 2003
          • 772

          #5
          citat:Ursprungligen postat av poseidon
          Men hallå det ä ju vattenlöslig alltså det löser sej med vattnet å tänk på att det ä akvarie det handlar om!!!
          Näää du använd nån vattenfast färg fråga Färghandlarn om råd...färg till våtutrymme bör funka bra.

          Men hallå,färg till våtutrymme brukar innehålla antimögel produkter så det tycker jag inte man ska använda.
          MVH Richard
          600l Sydamerika(invånare se nedan)
          7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
          500l innedamm(Koi)
          4500l Damm(Koi)
          125l yngelburk
          400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Det bästa ä nog å fråga handlarn...för att även om det innehåller antimögelmedel så ska färgen sitta på ramen utan på å inte inne i baljan.
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • robin_bockman
              • February 2005
              • 98

              #7
              Ta vanlig lackfärg för trä i matt eller blankt beroende på smak, skrapa bort gammal färg ifall det sitter löst, slipa och måla med grundfärg först...

              Sök på information om omålning av fönsterkarmar, ungefär samma jobb...

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                Ursprungligen postat av robin_bockman
                Ta vanlig lackfärg för trä i matt eller blankt beroende på smak, skrapa bort gammal färg ifall det sitter löst, slipa och måla med grundfärg först...

                Sök på information om omålning av fönsterkarmar, ungefär samma jobb...
                Varför inte, fönsterkarmar utsätts ju också för väta emellanåt
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • fashion
                  • February 2005
                  • 85

                  #9
                  Ursprungligen postat av robin_bockman
                  Ta vanlig lackfärg för trä i matt eller blankt beroende på smak, skrapa bort gammal färg ifall det sitter löst, slipa och måla med grundfärg först...

                  Sök på information om omålning av fönsterkarmar, ungefär samma jobb...

                  JO precis det var det jag tänkte, ramen sitter ju utanpå så då borde det inte vara några större problem, bara man inte målar där vattnet kommer åt kanske.

                  En till fråga, kan man måla på lysrörsrampen? Den har samma färg som resten av akvariet och det skulle inte se så snyggt ut om allt hade olika färg. Jag är helt nybörjare på sånt här så jag vet inte hur varm rampen blir...

                  Hälsningar Stephanie
                  Fina Fisken

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Är rampen i trä kan den säkert målas i samma färg som ramen.
                    Är den i metall/plastad metall kan det kanske bli knepigare, men säkert inte omöjligt då heller.
                    Hör med dem i affären. I en riktig färgaffär har du ju expertisen på plats. De vet ju också vilka färger de har hemma, så att du kan komma åt det de rekommenderar. Lagom kul att veta vilka färger som är bra om man inte kan komma över dem, inte utan stora svårigheter i alla fall.
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • fashion
                      • February 2005
                      • 85

                      #11
                      Tack så mycket!

                      Ursprungligen postat av Karon
                      Är rampen i trä kan den säkert målas i samma färg som ramen.
                      Är den i metall/plastad metall kan det kanske bli knepigare, men säkert inte omöjligt då heller.
                      Hör med dem i affären. I en riktig färgaffär har du ju expertisen på plats. De vet ju också vilka färger de har hemma, så att du kan komma åt det de rekommenderar. Lagom kul att veta vilka färger som är bra om man inte kan komma över dem, inte utan stora svårigheter i alla fall.
                      Tack så jättemycket för hjälpen! Jag ska genast gå ner till färgaffären och höra med dom vad som är bäst! Nu håller jag bara tummarna för mig själv att jag kan måla snyggt!

                      Hälsningar Stephanie
                      Fina Fisken

                      Kommentar

                      Arbetssätt...