Några nybörjarfrågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #91
    Ursprungligen postat av Lucas_no1
    Har inte flottan kört på grund x antal ggr?

    Stridsbåt 90 stod väl på land i Karlskrona för några år sedan?
    Sen var det väl en landstigningsbåt som körde på grund och alla soldaterna fick ett ovänat dopp i Vaxholm för ca 20 år sedan? :-)
    I fallet vaxholm tror jag inte vi behöver gå tillbaka 20 år i tiden. Har svagt minne av att minst en stridsbåt "parkerades" lite konstigt under min tid där. KJ lyckades enligt hörsägen även sänka en g-båt vid crashstop, men det vet jag inte om det stämmer eller endast var en elak skröna.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #92
      Nej jag retas inte. Detta är min erfarenhet och det fungerar för mig. Jag har inte lyckats få någon bra balans i det karet på 54L utan det blir fort alger (brunalger) och då har jag gett upp hoppet. Så därför gör jag så i det att jag tar bort allt vatten. I karet på 64L gör jag delvattenbyten och där fungerar det.

      Angående att släppa i alla fiskar direkt i ett nytt akvarium har jag alltid gjort och jag har inte haft några problem. DEn första tiden så brukade jag koppa i fickarna när jag hade köpt nya men det har jag också slutat med utan jag häller bara i dom med vatten och allt (om det inte är extremt stor värme skillnad, vilket det inte brukar vara).

      Visst jag vet att det anses vara fel i mångas ögon men ang 54L karet så lyckas jag inte få en bra balans trots mycket växter, regelbundna vattenbyten (ca30%) bra filter och inte för mycket fiskar, och jag vill inte ha ett igengrott kar med massa brunalger i. Om någon har en bra idé för att få bort algerna så tag jag emot den med öppna armar.

      Men som sagt så jag tycker att man kan få skriva vad som funkar bäst för en själv och detta har fungerat bra för mig i 10år.
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #93
        Jag fattade det faktiskt och blev inte så arg som det kanske låter.
        Men just i den här tråden hoppar ju alla på varandra.
        Och jag tycker oerfarna också ska få uttala sig i nybörjar frågor även om det inte är rätt det dom säger.
        Likväl som två blinda inte faller i en grop så kan säkerligen två okunniga akvarieintressrade ta lärdom av varandra.
        Sen måste man själv kritiskt granska all info som man får på ett sånt här forum.

        Lucas :-)

        Kommentar

        • Magnuz
          • February 2005
          • 292

          #94
          Maethor, så länge vattenvärdena är någorlunda lika går det bra att släppa i de nya fiskarna direkt, men skiljer sig värdena mycket kan det gå riktigt riktigt illa. Det är därför det inte är ett särskilt bra råd till nybörjare, som för det första kanske inte vet särskilt mycket om vattenvärden och än mindre har någon möjlighet att mäta dem. Dessutom är det ju så enkelt att koppa in fisken, så varför chansa?

          När det gäller ditt 54L akvarium skulle jag testa att inte byta vatten så ofta, alternativt byta 50% i veckan och tillsätta KNO3 och KH2PO4 enligt rekommendationerna du kan hitta i växtdelen på detta forum.

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #95
            Hrrm.

            Tycker att tåten går utanför dens gränser. Vad handlade denna tåt om FRÅN BÖRJAN? Det var en nybörjare som behövde hjälp. Nu är vi ju på "vem har rätt"-ämnet. Visst får här diskutteras men det gäller fortfarande att hålla sig till ämnet. Kan inte folk som vill disskutera andra saker göra det på andra tåtar.
            Att ni kör hårt mot Maethor är både A och O. Som jag såg det gav han inga raka råd till den som frågade. Utan sa bara vad han gjorde. Sedan får den som började tåten ta det han skrev som han ville och göra som den ville. Och nu var det ju så att Maethor hade en förklaring till var han gjorde med sitt 54L. Och istället för att sätta igång ett stort krig om detta kan väll någon ge tips till Maethor vad han kan göra mot sina brunalger?

            Guys, kanske dax att bara låta denna något odrägliga tåt bara va?
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • Maethor
              • December 2004
              • 675

              #96
              Jo det är sant. Jag har bara lite svårt att låta bli att argumentera emot när det är någon som klankar ner på mig Men det är sant det fanns ju en fråga ibörjan tror jag .

              Stackars Akvaria! Om du läser detta så brukar det inte alls vara så här, i vanliga fall brukar alla komma bra överens och ge bra råd Hoppas att du inte blev ivägskrämd
              112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
              105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
              54L: ca 15 kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L (marin): 3kamphanar
              6x2L: Kamphanar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              Arbetssätt...