Några nybörjarfrågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvaria
    • March 2005
    • 1

    Några nybörjarfrågor...

    Hej! Jag har nyligen köpt ett 54 l akvarium och igår fick de först fiskarna flytta in. Jag har 10 Neontetra, 5 Silvermolly och 2 Dvärggurami. Jag skulle vilja ha en snäckätare och en eller två malar också. Nu till mina frågor: Trivs malar ensamma eller bör jag ha två? Jag vill gärna ha så små malar som möjligt, vilken sorts mal bör jag välja? Hur mycket mat ska jag ge mina fiskar? Hur stora blir Dvärggurami? Är detta ett lagom antal fiskar i ett akvarium på 54 l? Slutligen vill jag säga att jag är så glad att jag hittade detta forum. Det är precis vad jag som nybörjare behöver - hjälp av er som kan.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Hej Akvaria! Välkommen till Zoopet!

    Min första reaktion är att du har startat akvariet med alldeles för många fiskar på en gång och jag befarar att du snart kommer att få en nitritspik med ödesdigra konsekvenser för fiskarna.

    Kör du med Nitrivec eller något annat likvärdigt biostarter? I vilket fall råder jag dig att skaffa ett ammoniak-test och ett nitrit-test (köp inte sticktester, utan köp istället vätske/dropp-tester - JBL är ett bra märke) så du kan hålla koll på ammoniak-och nitrithalterna. Skulle testerna visa ammoniak och/eller nitrit måste du sätta igång och göra upprepade vattenbyten och tillsätta Nitrivec tills du har blivit av med de giftiga ämnen.

    Ett stim 10 neontetra kan bo i ditt akvarium. Dvärggurami blir 8 cm långa och tyvärr är ditt akvarium för litet för dem. De borde ha *minst* 60 liter och akvariets minimumlängd bör vara 60 cm. Ännu värre är det med molly som skulle behöva minst 70 liter, kanske mer. Jag vet inte så mycket om silvermolly, men black molly kan bli 10 cm långa och segelfensmolly hela 16 cm.

    Har du möjlighet att byta fiskarna mot andra fiskar som kan bo i ditt akvarium? Det finns tyvärr inte så många arter som kan bo i ett 54 liters akvarium. Men några få finns det.

    Istället för gurami skulle du kunna ha en kampfisk: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=283

    eller ett par (inte två hanar) Penang-betta:


    Istället för molly skulle jag rekommendera endlers guppy (inte samma art som vanliga guppy - endlers är både mindre, finare och friskare). Kolla:


    Eller kardinalfisken (Tanichthys albonubes):

    Dessa är stimfiskar, så de bör vara minst 6-8 st.

    Tyvärr finns det nästan inga malar som kan bo i ett så litet akvarium. Det skulle i så fall vara ett litet stim (minst 6 st) otocinclus. Tyvärr är dessa väldigt känsliga fiskar, så jag skulle rekommendera dig att skaffa 3 st sötvattensräkor: http://www.petshrimp.com/shrimpspecies.html
    Dessa är både charmiga och väldigt bra på att äta alger och matrester.

    Så här i början, innan akvariet är färdigcyklat, bor du mata väldigt sparsamt (kanske en gång varannan dag) för att minimera riskerna för en nitritspik. Efter någon månad kan du börja mata dem 1 gång/dag och när det gått ytterligare en tid kan du öka på matmängden lite.

    Jag är ledsen att mina svar inte har varit så uppmuntrande, men jag antar att du inte vill att fiskarna ska vantrivas eller lida. Man kan alltid skaffa sig ett större akvarium, men så länge det inte är aktuellt kan man lösa det genom att skaffa fiskar som kan leva i det akvariet man har.

    Lycka till!
    Senast redigerad av batski; 17 March 2005, 11:12.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Jag anser inte att du bör mata dem varannan dag för att undvika nitrit. Se istället till att vattenbytet sköts varje vecka. 30 % borde nog räcka.

      Din fråga var om fiskar som äter alger och snäckor. Ditt akvarium är ganska litet men två otocinclusar skulle nog kunna fungera som algätare. Fast de är stimfiskar och bör vara flera. Men jag skulle rekommendera amano räkor (Cardinal Japonica) istället. De är bra och kräver inte allt för mycket plats.

      Mot snäckor brukar folk anse att man skall ha botior eller kulfiskar. Jag skulle väl i så fall rekommendera dvärgkulfisk och dvärgbotia. Vet inte riktigt vad de kräver så du får väl söka lite mer info på nätet för att avgöra om de passar.

      Jag har i mina rekommendationer inte tagit ställning till fiskmängden. Fast du bör inte har för många fiskar i ett 56 liters.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av peppito
        Jag anser inte att du bör mata dem varannan dag för att undvika nitrit. Se istället till att vattenbytet sköts varje vecka. 30 % borde nog räcka.
        Fast akvariet är ju nystartat och hon har börjat med alldeles för många fiskar. Och då råder det inte samma förhållanden som i ett redan färdigciklat akvarium. Fast jag cyklade mitt akvarium utan fiskar (http://www.algone.com/fishless_cycling.htm) så jag är ingen expert på exakt hur mycket man ska mata under de första veckorna. Vet bara att man ska mata väldigt sparsamt. Bättre att fiskarna får lite för lite mat än att de dör av nitritförgiftning.


        Mot snäckor brukar folk anse att man skall ha botior eller kulfiskar. Jag skulle väl i så fall rekommendera dvärgkulfisk och dvärgbotia. Vet inte riktigt vad de kräver så du får väl söka lite mer info på nätet för att avgöra om de passar.
        Dvärgbotia behöver minst 100 liter och vad jag vet äter de inte snäckor. Även kulfiskar behöver större utrymme. Det är inte så farligt med sniglar som många tror. De hjälper till och med att städa i akvariet genom att äta matrester och annat ruttnande. I fall de blir för många kan man nån gång ibland krossa nån mot rutan som fiskarna kan få som godis.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Missade att det var nystartat men samtidigt vet vi inte hur länge det har varit igång innan fiskar introducerades. Om det har varit i gång ca två veckor så räcker det. Man skall alltid mata fiskarna sparsam aldrig mer än vad de kan äta upp på någon minut.

          Ja det är rekommendationerna på zoopet. Vet inte om det gäller till 100 %, men det är som sagt bra start att utgå från. Jag vet folk som hävdar att dvärbotiorna äter sniglar men framför allt snäckorna rom/ägg (vet inte vad det kallas). Så det skall fungera.

          Jag vet inte hur stor yta en dvärgkulfisk kräver men det bör vara mindre än vanlig kulfisk. Samtidigt är det inget som hindrar att man köper dem som små och sedan flyttar dem till större akvarium när de växer till sig.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av peppito
            Missade att det var nystartat men samtidigt vet vi inte hur länge det har varit igång innan fiskar introducerades. Om det har varit i gång ca två veckor så räcker det.
            Det är en väldigt vanlig missuppfattning att ett akvarium skulle vara klart för inflyttning (och att det inte skulle bli nån nitrispik) bara akvariet har varit igång utan fiskar i några veckor. Visst går det att cykla ett akvarium utan fiskar, men då måste man mata nyttobakterierna med ammoniak i flera veckor så man får en nitritspik *innan* fiskarna flyttat in (i mitt fall tog det 6 veckor att cykla akvariet enligt denna metod). Om man låter ett akvarium bara vara igång utan fiskar och utan att tillsätta ammoniak utvecklas inga nyttobakterier. Om man sen stoppar ner en massa fiskar i ett akvarium utan nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit får man efter ett par veckor en nitritspik som varar i flera veckor. Fiskarna blir förgiftade och dör och de som överlever har ofta fått inre skador som gör att de dör senare.

            Jag vet inte hur stor yta en dvärgkulfisk kräver men det bör vara mindre än vanlig kulfisk. Samtidigt är det inget som hindrar att man köper dem som små och sedan flyttar dem till större akvarium när de växer till sig.
            Fast det förutsätter att man har ett större akvarium. Själv tror jag inte på att skaffa sig fiskar som kommer att bli för stora för ens akvarium i fall man inte planerar köpa ett större akvarium inom kort. Bäst att de får det rymligt från början.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • peppito
              • December 2003
              • 1612

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Visst går det att cykla ett akvarium utan fiskar, men då måste man mata nyttobakterierna med ammoniak i flera veckor så man får en nitritspik *innan* fiskarna flyttat in (i mitt fall tog det 6 veckor att cykla akvariet enligt denna metod). Om man låter ett akvarium bara vara igång utan fiskar och utan att tillsätta ammoniak utvecklas inga nyttobakterier. Om man sen stoppar ner en massa fiskar i ett akvarium utan nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit får man efter ett par veckor en nitritspik som varar i flera veckor. Fiskarna blir förgiftade och dör och de som överlever har ofta fått inre skador som gör att de dör senare.
              Det vågar jag inte med säkerhet uttala mig om... Du kan ha helt rätt om det men vad jag lärt, läst och hört så måste man inte tillsätta nyttobakterier. Jag har inte gjort det och har aldrig haft problem (tur kanske). Men det kanske du har rätt i.
              "du ångrar bara det du inte gjorde"

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Fast det förutsätter att man har ett större akvarium. Själv tror jag inte på att skaffa sig fiskar som kommer att bli för stora för ens akvarium i fall man inte planerar köpa ett större akvarium inom kort. Bäst att de får det rymligt från början.
                Det framgår i och för sig redan av mitt svar att det krävs ett större kar. Det är klart att det är bättre att ge dem den yta de behöver som fullvuxna redan från början. Men ett yngelkar är oftast mycket mindre än vad fiskarna kräver som fullvuxna och det stora flertalet av fiskarna i handeln är inte fullvuxna vid försäljning. MEn har man inte möljighet att i framtiden uppbrinka den yta som fisken kräver skall man inte köpa den.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av peppito
                  Det vågar jag inte med säkerhet uttala mig om... Du kan ha helt rätt om det men vad jag lärt, läst och hört så måste man inte tillsätta nyttobakterier. Jag har inte gjort det och har aldrig haft problem (tur kanske). Men det kanske du har rätt i.
                  Det är inte absolut nödvändigt tillsätta själva nyttobakterierna (även om det går snabbare om man gör det). Nyttobakterierna finns i vattnet men i väldigt små mängder. Därför måste man "mata" dem så de får en chans att föröka sig och etablera sig i filtret innan de kan bryta ner de stora mängder ammoniak och nitrit som uppstår i ett akvarium befolkat av fiskar.

                  Den konventionella metoden är att starta akvariet med väldigt få fiskar (inga känsliga fiskar), mata sparsamt och introducera fler fiskar successivt under flera månader, för att nyttobakterierna ska hinna föröka sig i takt med att ammoniak-och nitrit-nivåerna ökar. Det brukar ta flera månader att cykla ett akvarium med fiskar.

                  Det finns dock en nyare och enligt mig bättre och säkrare metod att starta ett akvarium på. Man cyklar akvariet helt utan fiskar så att det redan finns väl etablerade nyttobakteriestammar när fiskarna flyttar in. Och då är det ok att många fiskar flyttar in samtidigt. När man cyklar akvariet enligt denna metod måste man själv "mata" bakterierna med ammoniak. Hur man går tillväga finns beskrivet på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

                  Så visst har du (eller dina fiskar) haft tur. Eller så började du med väldigt få fiskar från början.
                  Senast redigerad av batski; 17 March 2005, 13:48.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av peppito
                    Det framgår i och för sig redan av mitt svar att det krävs ett större kar. Det är klart att det är bättre att ge dem den yta de behöver som fullvuxna redan från början. Men ett yngelkar är oftast mycket mindre än vad fiskarna kräver som fullvuxna och det stora flertalet av fiskarna i handeln är inte fullvuxna vid försäljning. MEn har man inte möljighet att i framtiden uppbrinka den yta som fisken kräver skall man inte köpa den.
                    Jovisst är det så att yngelakvarier och akvarierna i akvarieaffärerna är små, men då är det inte meningen att fiskarna ska bo där särskilt länge. Det är en helt annan sak när man har ett litet akvarium hemma och kanske inte kommer att skaffa sig ett större förrän efter många månader eller år. Fiskar behöver utrymme även för att växa upp friska och glada.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • peppito
                      • December 2003
                      • 1612

                      #11
                      som sagt kan man inte i framtiden uppbrinka den yta som fisken kräver skall man inte köpa den.
                      "du ångrar bara det du inte gjorde"

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av peppito
                        som sagt kan man inte i framtiden uppbrinka den yta som fisken kräver skall man inte köpa den.
                        Jag håller med dig!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Maethor
                          • December 2004
                          • 675

                          #13
                          Jag tycker inte alls att det är för många fiskar, men du bör nog inte skaffa några fler.
                          Alla akvarium som jag har startat har jag släppt i fiskarna direkt efter att jag har hällt i vatten och jag har aldrig haft problem.
                          Just nu har jag ett 64L och i det finns det: 9neontetror, 1kinesisk algätare, 3 Dvärggurami, 8 Guppy, 1Platy.
                          Jag har även ett 54L; 3kamphonor, 1 kamphane, 2 koppar barbar, 7-8 guppyhanar.
                          Alla dom har jag släppt i alla fiskar direkt efter att jag har fyllt på vatten. det på 54L gör jag dessutom inte delvatten byten i utan jag byter allt vatten på en gång och sköljer gruset. Jag har dessutom inga speciella medel i vattnet.
                          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                          54L: ca 15 kamphanar
                          90L: 3kamphanar
                          90L: 3kamphanar
                          90L (marin): 3kamphanar
                          6x2L: Kamphanar

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            fick en nitrit spik 1 vecka efter start av ett 37l
                            hade använt nitrivec hade 6 kardinal tetror i.

                            några vattenbyten senare verkar det ligga på en bra nivå har tetratest no2 och kollar med.
                            matning sparsamt var 3:e dag rekommenderar zoo butiken.
                            själv testar jag vattnet varje dag innan jag matar.
                            ett test kostar bara 107kr

                            har 1 amano räka i nu den är rätt duktig på att göra rent men F*N va svår å hitta ibland.
                            min andra kröp tyvärr ut en natt så täta alla hål med nät om du ska ha räkor
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              Ursprungligen postat av Maethor
                              Jag tycker inte alls att det är för många fiskar, men du bör nog inte skaffa några fler.
                              Alla akvarium som jag har startat har jag släppt i fiskarna direkt efter att jag har hällt i vatten och jag har aldrig haft problem.
                              Just nu har jag ett 64L och i det finns det: 9neontetror, 1kinesisk algätare, 3 Dvärggurami, 8 Guppy, 1Platy.
                              Jag har även ett 54L; 3kamphonor, 1 kamphane, 2 koppar barbar, 7-8 guppyhanar.
                              Alla dom har jag släppt i alla fiskar direkt efter att jag har fyllt på vatten. det på 54L gör jag dessutom inte delvatten byten i utan jag byter allt vatten på en gång och sköljer gruset. Jag har dessutom inga speciella medel i vattnet.
                              låter ju som dina fiskar får en stressspik istället varje gång du byter vatten...
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...