Akut hjälp, skadad gurami!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Akut hjälp, skadad gurami!

    Det har uppstått ett litet problem i mitt lilla 40 l akvarium…
    Där bor just nu 5 sebrafiskar, 5 fembandsbarber, 1 guldalgätare och 2 dvärgguramier.
    Jag vet att det är överbefolkat och att sebrafiskarna vill vara fler och jag letar efter ett större kar, men det är inte det som är problemet.
    Saken är den att fiskarna har bott tillsammans i lite mer en ett år (dock inte i 40 karet hela tiden, hade ett 54 l kar fram till november ifjol då det sprack..) men nu verkar inte guldalgätaren och min guramihane trivas så bra ihop längre.
    Algätaren har börjat jaga guramin och igår såg jag att guramin nästan inte hade några fjäll kvar på huvudet! Det verkas som att algätaren bitit bort fjällen på honom och nu har han en stor grisskär fläck där!
    Hade nu tänkt sätta guramin i karantän (plastkar på 12,5 l) så att ”såret” får läka, men problem kvarstår ju ändå.. Jag vet att algätaren skulle bli sur och bråkig när den blev större, men den är ju bara ca 6 cm!?
    Han är jättefin och äter alger bra och jag vill inte gärna ta bort honom då han blivit något av en favorit, men vad kan jag göra!?
    Sedan så undrar jag angående karantänen av guramin om jag ska flytta med honan också? Han skulle kanske känna sig mindre stressad om han fick ha henne med sig? Och han är ju inte direkt sjuk, så han smittar ju inte.
    Finns det något medel som motverkar infektioner, ”såret” ser fint ut nu, men det kan ju bryta ut något om han skulle känna sig stressad över flytten?
    Sedan så bytte jag vatten i karet igår, ska jag ändå ta vatten därifrån eller ska jag ta från mitt andra, 310 l kar (som jag startade upp i januari)? Men det blir ju alldeles nytt vatten för honom (mycket surare vatten i det karet då jag har torv på botten och filtrerar med torvgranulat)?

    Jag hoppas att ni kan svara snabbt på mina frågor, då jag ska flytta guramin snarast möjligt.
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Iris A
    • October 2004
    • 158

    #2
    Varför inte flytta algätaren istället? Om det är han som är aggressiv? Du kan absolut inte ha 2 dvärgguramis på 12,5 liter!

    Sök på blocket efter ett akvarium på MINST 100 l om du ska få plats med alla, annars kommer du att få problem då och då med aggressivitet, de har det ju alldeles för trångt och det stressar. Eller ge bort/sälj barberna och sebrafiskarna.
    / Iris

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av Iris A
      Varför inte flytta algätaren istället? Om det är han som är aggressiv? Du kan absolut inte ha 2 dvärgguramis på 12,5 liter!

      Sök på blocket efter ett akvarium på MINST 100 l om du ska få plats med alla, annars kommer du att få problem då och då med aggressivitet, de har det ju alldeles för trångt och det stressar. Eller ge bort/sälj barberna och sebrafiskarna.
      / Iris
      Säkert att det inte går att ha dem i plastkaret? Vill gärna flytta dem eftersom det är överbefolkat i karet och jag vill inte att hanen ska bli stressad och få svamp eller något.

      Det är just ett 100 kar jag letar efter, men jag måste spara ihop pengar så jag har råd att köpa något..
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Iris A
        • October 2004
        • 158

        #4
        Hoppsan, har du 310 l sydamerikanskt???? Flytta över några dit så slipper du stressa med akvarieköpet. Och ja, 12,5 l är för litet. Du får ingen balans i karet och fiskarna kan knappt mer än simma runt, runt....
        / Iris

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag har haft en sådan algätare som var snäll men för de flesta har de blivit till monster. Antingen om du vill behålla den kan den vara ensam eller får du avliva den, tyvärr. Jag hade en stor rot som den kunde vara under så for den inte fram och tillbaka så hemskt. Men skulle den ge sig på de andra fiskarna skulle jag avliva den direkt. Jag sålde den när jag sålde mitt 35l akvarie men jag berättade att den behövde ett stort akvarie (det hade dom) och en rot att vara under.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av solbacka
            Jag Men skulle den ge sig på de andra fiskarna skulle jag avliva den direkt.
            Eller så kan du ge den en chans och försöka omplacera den till någon som har ett stort alvarium som fö solbacka gjort.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Fast min var aldrig aggresiv, jag skulle aldrig lura på någon annan en aggresiv fisk. Då skulle den hellre få åka till fiskhimlen..
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av solbacka
                Fast min var aldrig aggresiv, jag skulle aldrig lura på någon annan en aggresiv fisk. Då skulle den hellre få åka till fiskhimlen..
                Nej inte lura! Men kan inte hans/hennes aggressivitet bero på att han/hon försöker försvara sitt revir i ett alldeles för litet akvarium? Och att problemet skulle försvinna i ett stort akvarium?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hej!

                  lubbe: jag tycker du genast ska flytta guldalgätaren till ditt stora akvarium! vad har du för firrar där?

                  sen tycker jag du ska tillsätta lämplig mängd salt där guramin går, hoppas att det läker.

                  om du nu trots detta bestämmer dig för att flytta guramin till 12l så tycker jag du ska ta vatten för 40l.. varför skulle du ta från 310l:et?? hur mycket vatten bytte du i 40l igår? om du bytte typ 50% så är det vattnet mest likt det guramin vill ha.. eftersom du sa att det andra vattnet från 310l:et var surare!


                  edit: håller med batsi; pröva att skänka den till nån istället för att avliva direkt.. det är ju inte säkert att den blir aggressiv om den får tillräckligt med utrymme osv..

                  Lena Maria
                  Senast redigerad av lenis3; 16 March 2005, 18:55.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Lubbe
                    • February 2004
                    • 677

                    #10
                    Ursprungligen postat av lenis3
                    hej!

                    lubbe: jag tycker du genast ska flytta guldalgätaren till ditt stora akvarium! vad har du för firrar där?
                    I 310 l karet har jag 6 scalar, 17 citrontetror, 2 corydoras kulli och 2 ancistrus. Jag har hört att algätaren gärna vill suga sig fast på stora, platta fiskar och därför vill jag inte flytta den dit, fast jag vet ju i och för sig inte om det stämmer?
                    Ursprungligen postat av lenis3
                    sen tycker jag du ska tillsätta lämplig mängd salt där guramin går, hoppas att det läker.
                    Jag tillsatten inget salt, eftersom jag inte vet hur mycket man ska ha eller ngt, men jag tillsatte lite aquatan eftersom det ska vara "lugnande" och bra mot slemhuden, var det dumt?

                    Ursprungligen postat av lenis3
                    om du nu trots detta bestämmer dig för att flytta guramin till 12l så tycker jag du ska ta vatten för 40l.. varför skulle du ta från 310l:et?? hur mycket vatten bytte du i 40l igår? om du bytte typ 50% så är det vattnet mest likt det guramin vill ha.. eftersom du sa att det andra vattnet från 310l:et var surare!
                    Eftersom jag inte hann få så många svar igår så flyttade jag guramisarna till 12.5 l karet och det har gått bra, de verkar må bra och beter sig inte konstigt på något vis.
                    Jag bytte ca 30% och det blev väl i princip ett lika stort byte igår när jag tog vatten därifrån till plastkaret

                    Ursprungligen postat av lenis3
                    edit: håller med batsi; pröva att skänka den till nån istället för att avliva direkt.. det är ju inte säkert att den blir aggressiv om den får tillräckligt med utrymme osv..

                    Lena Maria
                    Jag funderar på att skänka till djuraffären, men där jag köpte den är de så oseriösa och jag vill ju inte att den ska bli vanvårdad istället men jag ska prata med den andra djuraffären där jag numera brukar köpa mina fiskar och se om de kan ta emot den. Under tiden så får den bo kvar och jag ska nog flytta den till 12,5 l karet sedan, när guramins "sår" blivit bättre
                    310 l - Sydamerika
                    200 l - Asien
                    104 l - Asien
                    70 l - Sydamerika

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lubbe
                      Jag funderar på att skänka till djuraffären, men där jag köpte den är de så oseriösa och jag vill ju inte att den ska bli vanvårdad istället men jag ska prata med den andra djuraffären där jag numera brukar köpa mina fiskar och se om de kan ta emot den.
                      Du kan även annonsera efter nya lämpliga hem.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        lubbe: sök här på forumet om saltmängd så hittar du nog!

                        tänk på att byta vatten i 12lburken, rätt ofta! kanske 1/3 varje dag.. ? osäker..

                        jag tycker verkligen inte du ska ha din algätare i 12l i all framtid.. då är det bättre du skänker den till nån. jag tror nog du kan ge tillbaka den till djuraffären.

                        Lenis
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          När jag pratade med "min" akvarieaffär om algätaren så sa de att de ger sig på stora fiskar, inte små. Jag hade den tillsammans med guppy och platy.
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • Lubbe
                            • February 2004
                            • 677

                            #14
                            Ursprungligen postat av lenis3
                            lubbe: sök här på forumet om saltmängd så hittar du nog!

                            tänk på att byta vatten i 12lburken, rätt ofta! kanske 1/3 varje dag.. ? osäker..

                            jag tycker verkligen inte du ska ha din algätare i 12l i all framtid.. då är det bättre du skänker den till nån. jag tror nog du kan ge tillbaka den till djuraffären.

                            Lenis
                            Självklart hade jag inte tänkt ha algätaren i 12.5 l karet för all framtid, tänkte att man kanske kan ha honom där tills jag skaffat större kar? så att inte guramin blir attakerad igen?
                            310 l - Sydamerika
                            200 l - Asien
                            104 l - Asien
                            70 l - Sydamerika

                            Kommentar

                            Arbetssätt...