Har jag gjort något dumt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Har jag gjort något dumt?

    Jag impulsköpte 4 st svärdbärare till dagis akvarium, 63 liter. Frågade i affären och de sade att de passade bra ihop med neontetror och två små platys. MEN nu när jag söker på dem så står de att de ska ha ett 120 cm akvarium och kan vara bråkiga med andra fiskar. Barnen blev så glada över de nya fiskarna. Tror ni det går bra eller ska jag försöka byta ut dem?
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    går nog bra ganska länge.. fast svärdbärare kan bli ganska stora.. 16 cm om jag inte missminner mig...

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Triana, hur många svärdbärare på 16 cm har du sett?
      Kan hålla med om att de kan vara lite i överkant, lite i största laget, men det går nog ganska bra ändå.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        jag hade en kompis som avgudade sina svärdbärare... de var minst 16 cm.. jag skulle tro att några hannar var litet större... men.. det är bara hos henne jag sett dem... aldrig annars så så vanligt är det itne.. därför tycker jag det är okej hos dagiset.. *fast de är maffiga när de är stora!!*

        Kommentar

        • Fisktjejen
          • February 2005
          • 310

          #5
          Har nu läst att de behöver mycket protein och levande foder för att "växa ut". På dagis kommer de bara att få flingfoder, hoppas att de kommer att må bra ändå men de blir väl antagligen inte så stora då. Just nu ser de ut som "inte särskilt stora platys" (ca 3-3,5 cm) och blir de allt för stora så får jag väl byta ut dem.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            16cm kan jag tänka mej med "svärdet"

            så länge alla är framme och trivs och inte bråkar så är det kanske inte så farligt men håll koll på vattenvärdena.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Fisktjejen
              Jag impulsköpte 4 st svärdbärare till dagis akvarium, 63 liter. Frågade i affären och de sade att de passade bra ihop med neontetror och två små platys. MEN nu när jag söker på dem så står de att de ska ha ett 120 cm akvarium och kan vara bråkiga med andra fiskar. Barnen blev så glada över de nya fiskarna. Tror ni det går bra eller ska jag försöka byta ut dem?
              Även om de inte blir så stora som 16cm så blir de ganska stora ändå, plus att de är väldigt aktiva och simmar ganska snabbt. Därför kan jag inte tänka mig att de kommer att må bra av att spendera alla sina dagar i ett 63 liters akvarium.

              Min kompis har 3 gröna svärdbärare i ett 312 liters akvarium och de är överallt. Akvariet känns inte alls stort för dem!

              Så om jag vore du skulle jag byta dem mot platy, eller ännu bättre, endlers guppy (i fall dessa skönheter skulle finnas i affären).
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Hemma
                • October 2003
                • 141

                #8
                Vi hade ett gäng (5-6) Platy/svärdbärare i vårt 60L.
                De trivdes bra förutom att vi hade en Svärdbärar-hane som var en riktigt mean-machine. Han var stor (med svärd ~10cm). De andra stackars hanarne gömde sig i ett hörn och han hade resten av akvariet. Nu löste sig detta problem med "stora fiskdöden", tyvärr. Han var ändå väldigt fin.

                Jag tror att det går bra, beroende på hur många fiskar ni hade innan förstås.
                Se till att det finns yta att simma på.
                Håll koll att de inte bråkar bara, att någon tar över. Då får ni nog fundera vad som ska göras med bråkstaken....

                Men jag är bara en nybörjare och det är mina reflektioner efter 1 1/2 år..
                som gillar fiskar !

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hemma
                  Vi hade ett gäng (5-6) Platy/svärdbärare i vårt 60L.
                  De trivdes bra förutom att vi hade en Svärdbärar-hane som var en riktigt mean-machine
                  Att de åt och levde behöver inte nödvändigtvis innebära att de trivdes med sina liv. Själv tycker jag att man ska försöka ge sina fiskar så mycket utrymme som det bara går, vilket i praktik innebär att ha så små och lugna fiskar som möjligt i mindre akvarier.

                  Man kan tycka att våra akvarier ser rätt stora ut där de står i våra vardagsrum. Men föreställ er bara att man tog akvariet och ställde det vid flodstranden bredvid floden som utgör fiskarnas hemtrakter... Ja, då var det inte lika stort längre. Egentligen är alla akvarier små. I jämförelse med naturen i alla fall. Därför anser jag att det är viktigt att man tänker på detta med simutrymme när vi håller fiskar i akvarier.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Jag tycker att visst är ditt kar i minsta laget men har du ändå köpt dom så låt dom vara kvar. Men skaffa inga fler så länge du har ett så pass litet kar. Ha inte allt för dåligt samvete för ditt inköp som var lite felaktigt.

                    Jag har aldrig! sett en svärbärare som blivit 16 cm med svärdet inräknat. Den mest gigantiska jag har sett har varit ca 12 cm.

                    Kul att barnen tyckte om de nya invånarna.

                    Lycka till.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Hemma
                      • October 2003
                      • 141

                      #11
                      Håller med Batski men å andra sidan tror jag inte att de saknar havet. I såfall ska vi nog inte ha några fiskar/djur instängda.
                      Men visst är akvariet i minsta laget. Själv har jag köpt ett större nu....
                      som gillar fiskar !

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hemma
                        Håller med Batski men å andra sidan tror jag inte att de saknar havet. I såfall ska vi nog inte ha några fiskar/djur instängda.
                        Men visst är akvariet i minsta laget. Själv har jag köpt ett större nu....
                        Saknar havet? Nä, de är ju sötvattensfiskar

                        Ok, skämt åsido. Det handlar nog inte om att de saknar sina förfäders och förmödrars flod. De är ju födda i ett akvarium och har aldrig sett den stora världen. Men oavsett vad de har sett och inte sett, så finns det medfödda behov som måste tillgodoses för att en individ ska må bra och trivas med livet. Om arten urspungligen lever i en viss typ av vatten (salthalt, PH, temperatur), miljö (växter, stenar, rötter) och ljus (starkt ljus eller lite ljus) så trivs även deras ättlingar bäst under förhållanden som liknar de ursprungliga även om de aldrig varit där.

                        Ingen skulle tro att en människa som levt hela sitt liv instängd i en mörk källare skulle må bra bara för att hon aldrig hade sett och därför inte saknade sol och gröna ängar. Detta beror just på att människor, i likhet med alla andra arter, har vissa medfödda behov som måste tillgodoses för att de ska må bra.

                        På samma sätt är jag övertygad om att ett visst utrymme är ett av dessa grundläggande behov (rörelsebehov, revir, populationstäthet, osv). Klart att det är skillnad mellan ett litet och trångt och ett stort och rymligt akvarium och att det påverkar fiskarnas välbefinnande.
                        Senast redigerad av batski; 16 March 2005, 12:52.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Hemma
                          • October 2003
                          • 141

                          #13
                          Absolut.

                          Tur att jag inte släppte ut mina fiskar i havet då....
                          som gillar fiskar !

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Segelflyg är också kul
                              • January 2004
                              • 55

                              #15
                              Får väl se hur länge de bara är fyra...
                              Vi startade med tre st (en hane + två honor) och nu är jag inte säker på hur många de är längre. De ynglade som bara den...(fram tills det blev tillräckligt många halvvuxna för att ynglen inte skulle kunna gömma sig)
                              Jag ger bort en hög då och då.
                              Dagisbarnen gillar säkert yngel...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...