Hur öka vattencirkulationen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Hur öka vattencirkulationen?

    Jag har ett Eheim 2224 (ytterfilter) till mitt 250 liters akvarium. Som utströmning för vattnet har jag ett sånt rör med små hål på sidan som följde med när jag köpte allting.

    Min kompis tycker dock att det inte är tillräckligt strömt i akvariet och att jag borde ta bort röret och låta vattnet strömma ut ur slangmyningen. Skulle detta öka vattencirkulationen?

    Hur ska jag annars göra?

    I akvariet bor det några fiskar som gillar lite strömt vatten: Corydoras trilineatus, panaque maccus (L162) och numera bara 1-2 otocinclus (de var 6 st från början men de har kedjedött de senaste 2 veckorna)

    Men även andra som vill ha det lite lugnare: 28 kardinaltetra och ett par fjärilsciklider. Det är även tänkt att det ska flytta in en apistogramma-familj snart.

    Så jag antar att jag får köra på en kompromiss. Förslag?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Man kan ju också köpa en liten cirkulationspump (eller innerfilter) och låta det köra runt vattnet.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av mohlin
      Man kan ju också köpa en liten cirkulationspump (eller innerfilter) och låta det köra runt vattnet.
      Hur ser en cirkulationspump ut? Och hur fungerar den? De två största anledningarna till att jag är jättenöjd med mitt ytterfilter är att det är helt tyst och att det inte tar någon plats i akvariet...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4


        Nu är detta en dansk site, men om du bara ville veta lite mer om sådana pumpar så...
        Hur mycket de väsnas vet jag inte.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tack!

          Någon som har erfarenhet av en sån pump?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Jian
            • March 2005
            • 50

            #6
            Hej

            Ditt ytterfilter är anpassat för ett 250l akvarie så det skall nog inte vara några problem egentligen. Se till så att strilröret sitter så att det krusar/gungar/bryter vattenytan bara.

            En cirkulationspump är bara ett litet pumphuvud som placeras i akvariet vid vattenytan. Det suger in vatten genom ett rör på undersidan och blåser ut det mot vattenytan. Eheim tillverkar mycket bra sådana. Det går även att koppla på filterburkar på dem eller bygga egna filtermoduler om behovet av mer filtrering skulle uppstå.

            Mvh

            Kommentar

            Arbetssätt...