palettbäbisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtom
    • February 2005
    • 33

    palettbäbisar

    wow,
    skaffade ett par palettciklider för 10 dagar sen.
    Dom lekte direkt och grävde ut en håla under en rot.
    Idag kom dom stolta föräldrarna ut med kidsen. Säkert 40-50 småttingar.
    Vilken otrolig känsla, mina första yngel ever.

    Frågan är bara: Vad gör jag nu ?

    1. Behöver jag speciell mat till ynglen ?
    (tror inte jag pallar att kläcka artemia som jag läst om)

    2. Hur länge kan/ska dom gå kvar med föräldrarna ?
    Har bara mitt lilla 63-liters. Det lär ju bli rätt så trångt snabbt.

    3. Brukar ni som får yngel ge bort eller sälja eller...man kan ju inte gärna ha kvar hela gänget ?
    Köper djuraffärer in fisk ? När är dom stora nog att säljas/ges bort ?

    4. Hur är det med inavel ? Om jag skulle behålla några...ska jag då skaffa partners åt dom från annat håll ?

    5. Är det något annat jag bör tänka på ?
    mvh

    ~tomtom~

  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    #2
    Grattis till ynglen!

    Jättekul när det går så bra. Jag har just haft en kull paletter men scalarerna och de andra firrarna tyckte det var en god dessert så de försvann efter ett par veckor. Jag matade inget extra men mitt akvarium är på 375 liter så det kanske finns mer mat att hitta där än i ditt lilla.

    Lycka till!
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

    Kommentar

    • Michael Jordan
      • March 2005
      • 5

      #3
      ordna en kasse och ha i akvariet, om du har andra fiskar som kanske kan mumsa i sig dom

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Smula ner flingfoder till små små bitar det gillar dom! :-)

        Efter ett par veckor är risken mycket stor att föräldrarna käkar upp ungarna så då bör du separera dom från päronen.

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          1. Behöver jag speciell mat till ynglen ?
          (tror inte jag pallar att kläcka artemia som jag läst om)
          Det går att köpa fryst nykläckt artemia, samt bosmider. med dessa foder behöver du inte ge ngn annan mat till föräldrarna de älskar dessa med.
          Annars går det bra som Lucas_no1 säger flingfoder

          2. Hur länge kan/ska dom gå kvar med föräldrarna ?
          Har bara mitt lilla 63-liters. Det lär ju bli rätt så trångt snabbt.
          Hur många andra fiskar har du i karet?
          Om där e små fisk typ neoner och lite sånt kan du bara låta dem gå i samma se bara till att du matar i tid =O))
          Lite spill får man räkna med =O(

          3. Brukar ni som får yngel ge bort eller sälja eller...man kan ju inte gärna ha kvar hela gänget ?
          Säljer eller byter mot mat och andra förbrukningsvaror det är enklast
          Köper djuraffärer in fisk ? Ja de köper in fisk, men hör med er lokala handlare.
          När är dom stora nog att säljas/ges bort ? ja du det är olika viss vill kunna se vilket kön de är och så vill vissa bara att de 3cm men det är en låååång väntan =O))

          4. Hur är det med inavel ? Om jag skulle behålla några...ska jag då skaffa partners åt dom från annat håll ?
          Inavel e inte så farligt men det är trist lämna in alla istället och om du vill ha fler så får du ivilketfallsomhelst skaffa större akvarium.....och där efter ta in från en annan affär än där du köpte din första hona hane. för risken är stor att de redan är syskon

          5. Är det något annat jag bör tänka på ?
          Njut det är roliga krabater att titta på men tänk på att varje gång du närmar dig akvariet eller så, så kan de slinka ner ett yngel i mammas eller pappas mage då de vill skydda dem....
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • tomtom
            • February 2005
            • 33

            #6
            tack för svar...

            det verkar redan som dom små krabaterna minskat i antal. Vet inte om jag ska deppa eller vara glad.
            Survival of the fittest, antar jag.

            Just nu går det 8 colombiatetror och 2 små siameser i samma kar.
            trångt jag vet...har funderat på större burk...kanske är dags nu

            Skulle ändå tro att ynglen som gått åt, precis som Haacke säger, har försvunnit ner i magarna på mamma och pappa palett.
            Dom kör ganska hårt med resten av firrarna så jag tror inte det är tetrorna som är skyldiga.

            Kör med flingfoder och fryst räkcocktail nu.

            Får testa lite fryst artemia, fattar bara inte hur småttingarna ska hinna få tag i något..???

            Hur snabbt växer dom egentligen ? Upp till 3cm, hur lång tid kan det ta ?
            mvh

            ~tomtom~

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              ja du om du kan fixa större akvarium och mata dem ofta och "lagom" så ngra månader iaf.
              Men en sak e säker om det är deras första kull så räkna ett svinn på 20-25 yngel minst de tar bort yngel som e svaga och inte lika alerta som de andra så "the strongest.....

              Lycka till jag har haft mina kullar 10-12 från samma hona men 3 olika karlar hehe de 3 första kullarna gick det åt ca 3/4 av kullarna sedan blev de bättre och mer "förstående" så 1/4 gick åt sen och skaen är den att de ger större kullar efter hand jag har haft kullar upp till 130 yngel kul.... men ett 100 liter ett bra par och ngn enkel mal och lite så en kruka eller kokosnöt med hål så kan allt gå =O))
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • tomtom
                • February 2005
                • 33

                #8
                var på akvarielagret idag och skulle köpa mat.
                Det visade sig att dom hade 35% rea på allt bara idag så det "råkade" bli ett akvarium oxå ...hoppsan

                160 liters så nu ska här odlas ;-)
                mvh

                ~tomtom~

                Kommentar

                • AndreasBK
                  • December 2003
                  • 374

                  #9
                  Bry dig inte om att sära på dem, med tiden så kommer paletterna klara att dra upp yngel så det räcker och blir över med det.
                  Har ett 160 liters akvarium med två palettpar, 5 pansarmalar och ett 10-tal kilfläcksrasboror.
                  Av förra palettkullen så klarade sig vart ända yngel (50 st), så det är rejält överbefolkat.
                  Det är bara dumt att dra upp onödigt mycket palettciklider i ett speciellt odlingskar, marknaden är redan översvämmad av dessa fiskar (enligt mig).
                  Har du köpt båda föräldrarna på samma ställe förresten? Då finns nog redan risken för inavel.

                  MVH Andreas
                  Andreas akvariesida

                  Kommentar

                  • Paula81
                    • March 2005
                    • 59

                    #10
                    Tips om du har innerfilter.. kika där i.. 30 av våra yngel hade sugts in där, men levde gott där inne på alla skit som fanns.. Vi släppte ut dom, men dom försvann om och om igen.. inga överlevde, men det var otroligt spännande så länge det varade!!!
                    Hoppas du lyckas bättre än mig!

                    Kommentar

                    • Ciklidguramin
                      • May 2004
                      • 27

                      #11
                      Pelle & Ballerinas ungar

                      Jag har också små Palettbäbisar nu, kläckta bara för några dagarsedan!
                      De är lite över 30 stycken. Jag har ingen sepciell mat åt de, men de verkar gilla alger...det är alltid minst en förälder som vaktar de, & ibland ser man att de frossar på algerna på grottan. De har haft yngel en gång förut, en kull på runt 40 stycken, men de dog efter några veckor, & ända har jag annars bara Kuhliiål & Neontetror...
                      Jag har också bara ett 63 liters! Så jag undrar nog samma saker som du...

                      Fast jag har märkt att de kan vara ganska aggresiva, mamman, Ballerina, jagar hela tiden iväg kuhliiålen, & första gången hade pappan, Pelle, ihjäl tre fiskar. En Guldbarb som han jagade ut ur akvariet, en svärdbärarhona som stressades ihjäl, hon var så rädd för de, & en neontetra.
                      När jag har fel, skäll inte på mig, jag lär mig ändå.

                      Kommentar

                      • AndreasBK
                        • December 2003
                        • 374

                        #12
                        Ett 63 liters akvarium är lite för litet, för att ha ett lekande palettciklidpar och andra fiskar i.
                        Jag har ett 160 liters och det blev en massa jagande i alla fall, men de andra fick en liten frizon o alla fall.
                        MVH Andreas
                        Andreas akvariesida

                        Kommentar

                        • gerry
                          • February 2005
                          • 82

                          #13
                          jag brukar ge bort ynglen om det blir för många

                          Kommentar

                          Arbetssätt...