Salt i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamHgg
    • February 2005
    • 7

    Salt i vattnet?

    Hej!

    Har hört från en bekant att man i sötvattensakvarium skall tillsätta vanligt salt.

    Skall man det? Isf hur mycket och av vad.
    Vill ju inte riskera att få "salt sill" i akvariumet, eller att ta dö på de små liven.

    MVH
    Pia



    Vårt alvarium har varit i gång sedan början av december och där finns:
    neontetror 9

    "orange" platys 4
    musse platy 4
    praktbotior 2
    leopardmal 1
    guldgurami 3

    Akvarium 160l, startat 2004-12-02

    Inneboende:
    Praktbotior, "orange" Platys, Musseplatys, Leoparmal, Guldguramis, Neontetror
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    Behövs inte, onödigt men det kan vara så att utlänsk fisk kan ha gått i lite saltare dammar vid uppfödning...

    Kommentar

    • aquasafe
      • February 2005
      • 138

      #3
      om du ska ha salt kan du ta vanligt jod fri salt, otan klumpförebygande medel, jag tillsäter ca 1tsk per 100L

      Kommentar

      • maola
        • January 2005
        • 115

        #4
        Ursprungligen postat av aquasafe
        om du ska ha salt kan du ta vanligt jod fri salt, otan klumpförebygande medel, jag tillsäter ca 1tsk per 100L
        Men varför?

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Jag ska ge ett "standard" svar jag brukar ge när någon frågar mig om salt.

          Du har säkert läst att man kan ha jodfritt grovsalt i akvarievattnet, om nyttan med det tvistar de "lärde" även om klumpförebyggande medel kan innebära någon risk.

          Rent allmänt finns det ingen anledning att ha salt i vattnet om du inte har fiskar där det i fisken artbeskrivning står att den bör ha salt i sitt vatten.
          Vissa fiskar tål inte salt.
          Salt är ett av de få tillsatser som är relativt ofarligt, en liten överdosering innebär en liten risk för skador.
          Det är ett medel som är bra att använda vid sjukdom och parasit utbrott, eller om fisken har fått någon mekanisk skada, saltet gör att inte vatten tränger in i fiskens vävnader och minskar risken för svampangrepp i såren efter parasitangreppet.
          Salt kan få sjukdomsframkallande bakterier och parasiter att må "illa" det stärker fiskarnas slemhud.

          Till saltets nackdel hör att det är svårt att hålla en jämn nivå på salthalten då du endast ska tillsätta salt för den mängd vatten du byte vid ett vattenbyte.
          Det gör att syrehalten i vattnet blir lägre.
          Det har påtalats en risk att sjukdomsframkallande bakterier och parasiter blir resistenta.
          Växter kan skadas av salt.
          En av nackdelarna med att använda salt är att de flesta växter inte trivs i kloridkoncentrationer över 250 mg/l.
          En salthalt under 0,1 % kan anses som vekningslös.

          Salt vatten innehåller mindre syre, därför ska genomströmningen av vatten vara god.

          Fiskar som skadar sig eller har sår av parasitangrepp gynnas av salt.
          Såret blir ett öppet hål där salter tränger ut och vatten tränger in.
          Orsaken till detta är att fisken innehåller mer salt än vattnet och genom så kallad osmos ”försöker” vattnet utjämna det förhållandet.
          Skillnader mellan saltkoncentrationen i fiskkroppen och vattnet som omger den gör att en utjämningsprocess äger rum.
          En skadad fisk måste använda en del av sin energi för att motverka en utjämning av saltkoncentrationen.
          En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.
          Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.
          Där hjälper salt fisken.
          Salt minskar risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken.
          Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
          Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv in i blodet och förgiftar fisken.
          Tillsätt aldrig full mängd salt, dela upp mängden i två delar med 12 timmar mellan så fisken hinner anpassa sig.

          Ja, salt har diskuterats hur många gånger som helst och alla har en åsikt om man ska använda eller inte använda salt, men till slut är det den enskilda fisk ägaren som måste bilda sig en uppfattning och bestämma sig för hur han/hon ska göra.
          Och vet man att en fisk anpassar sig snabbare till högre salthalt och att den behöver längre tid för anpassning till lägre salthalt så är mycket vunnet.
          Nu finns det några fiskarter som går från salt till sötvatten ex. laxfiskar och några hajarter och rockor, några av dem stannar vid flodmynningen och anpassar sig sakta innan de går upp i rent sötvatten och andra kan gå direkt från salt till sötvatten men än så länge vet inte någon hur de bär sig åt för att inte hamna i osmotisk chock eller på vilket sätt de kan reglera salthalten så snabbt i sina celler för att klara detta.

          Hur påverkas fisken med salt i vattnet
          Fiskar använder ett enzym i sina gälar för att upprätthålla rätt salthalt i sina celler, detta enzym är pH beroende för att kunna fungera, vissa arter klarar stora variationer medan andra är känsligare.
          Så när man tillsätter salt så har fisken det lättare att öka salthalten i sina celler genom att ta upp mer salt från det omgivande vattnet genom gälarna men om skillnaden är stor och förändringen av salthalten snabb hinner inte fisken ta upp saltet genom gälarna utan salt kan tränga in genom fiskens skinn genom osmos.
          Fisken producerar mer slem för att förhindra saltet att gå fel väg för att skydda sig och på så sett få mer tid att anpassa sig.
          Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt.
          Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
          I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.
          Det pågår ett ständigt arbete i fiskkroppen för att upprätthålla saltkoncentrationen i kroppen.
          Genom att utjämna saltkoncentrationerna genom att höja salthalten i vattnet till cirka 0,1 till 0,3 % spar man lite energi och ökar välbefinnandet för fisken.

          Trots allt är det välkänt att saltkoncentrationer på mellan 0,1 till 0,3 % faktiskt ofta ger friskare fiskar och mindre sjukdomsangrepp.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • helelle
            • March 2005
            • 43

            #6
            Hej.Jag använder något som heter EKTOZON.Det är nåt saltgrejs som fungerar som medicin mot parasiter å andra "hud"åkommor.Jag använder det i förebyggande syfte vilken dom rådde mig till på djuraffären.Jag har ca 1-1,5 tsk till 100 liter.Men jag är inte säker på doseringen för jag hittar ingen svensk text!! :S

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Läs här om Ektozon http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • FamHgg
                • February 2005
                • 7

                #8
                Tack för svaren

                Hej på er alla!
                Inte för att jag blev så mycket klokare om saltet, men jag vet dock att jag kan välja sjäv med gott samvete.

                Jag kommer att välja utan salt; det har funkat hittills och jag är lite grann emot att medicinera i förskott/förebyggande när det gäller mig själv, så det får bli så för "firrarna" med.

                // Pia

                Akvarium 160l, startat 2004-12-02

                Inneboende:
                Praktbotior, "orange" Platys, Musseplatys, Leoparmal, Guldguramis, Neontetror

                Kommentar

                • helelle
                  • March 2005
                  • 43

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  ja där ser man. Tack för informationen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...