Varför denna hinna på vattenytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Varför denna hinna på vattenytan?

    I det större karet bildas en hinna på vattenytan hela tiden. En lite oljeliknande, ljus hinna. Jag har använt sökfunktionen och hittat att det skulle kunna vara övermatning och att man kan ta bort hinnan med tidningspapper. Jag har använt tidningspapper flera gånger men hinnan kommer tillbaka. Jag tycker inte att vi matar så mycket att det skulle vara problemet heller och jag har rena händer när de sticks ner i burken. "Matningsluckan" är av liggunderlagsmaterial, eftersom den riktiga saknas, kan kondensen dra ner olämpliga ämnen i vattnet? Kan det vara något fel på maten (vanligt flingfoder plus fryst, köpt räkmix ca en gång i veckan och ärtor ibland)? Eller stenarna, eller roten (köpta på Akvarielagret)? Hur påverkar "hinnan" fiskarna? Sämre syresättning?

    I det mindre karet finns det ingen hinna.
  • Elloc
    • January 2005
    • 25

    #2
    Denna hinna har förekommit flera ggr även i mitt akvarium. Tydligast var den på min yngelbur. Vet dock inte vad den beror på, dåligt vattenflöde???

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Testa med att rikta utblås från inner eller ytterfilter mot ytan så att det lite rörelse på ytan. Det bör vara ett alternativ för att ta bort hinnan.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        mm.. den bildas av bakterier/foderrester kanske övermatar man litet.. minns inte säkert hur det var.. vissa riktar utblåset och vissa lägger ett ark tidningspapper för att suga upp det.. rikta utblåset funkar fint..

        Kommentar

        • Tixe
          • January 2003
          • 114

          #5
          Jag är skeptisk till att det beror på övermatning. Fick en sådan hinna i ett akvarium som stod utan fisk, alltså bara växter i. Ljus, värmare och filter var på som vanligt och jag matade ingenting.

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Det kan säkert bero på flera saker, men övermatning verkar vara det vanligaste. Min hinna försvann när jag drog ner lite på matningen. Hinnan verkar vara en bra indikation på att man matar lite för mycket.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • peppito
              • December 2003
              • 1612

              #7
              Tixe: i ditt fall kan det nog ha berott på att vattnet stod en längre tid utan rörelse kanske. Eller hade du filter på. Om ytan inte är i rörelse så ökar nog risken för en sådan hinna.
              "du ångrar bara det du inte gjorde"

              Kommentar

              • Marlin
                • January 2005
                • 156

                #8
                Jag har upplevt precis samma sak som Tixe dvs hinna trots ytrörelse, filter, värmare, ljus, växter, inga fiskar och ingen matning. Finns nog annat än matningen som kan spela in.
                Mvh,
                Malin

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  bakterier som jag sade.. det är också en stor orsak.. läste en artikel om det innan.. minns dock inte vart.

                  Kommentar

                  • Marlin
                    • January 2005
                    • 156

                    #10
                    Jag läste ditt första inlägg lite slarvigt Triana. Bakterier förklarar säkert min hinna eftersom jag hade tillsatt det.
                    Mvh,
                    Malin

                    Kommentar

                    • peppito
                      • December 2003
                      • 1612

                      #11
                      Bakterier skappas även i vatten efter ett tag.
                      "du ångrar bara det du inte gjorde"

                      Kommentar

                      • ovsor
                        • November 2004
                        • 104

                        #12
                        Har oxo haft detta problem till o från. Denna pryl eleminerade det helt. Kräver dock ett ytterfilter. Funkar kanon.

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #13
                          mm.. men det finns lättare saker för att bli av med den.. jag försöker ha så lite maskiner och udda saker som möjligt

                          Kommentar

                          • ovsor
                            • November 2004
                            • 104

                            #14
                            Men Triana, detta är absolut inget udda.Ett ytvattenrenare är bara ett modifierat insug till ett ytterfilter. Jag har använt både Eheims o numera Fluvals då jag anser detta vara ngt bättre. Med en skruvventil regleras vatteninflödet att tas delvis fr ytan o delvis som vanligt nertill. Flödet ställer man in själv efter hur kraftigt ytterfilter man har. Resultatet blir en fettfri yta vilket befrämjar syreväxlingen mm. Mina mbunas e ganska grisiga av sig vid utfodring, tar in pellets, spottar ut igen osv. Det måste ju anses lättare än att stå med tidningar varannan dag. Rikta utblåset är bra men då samlas "det feta" i andra änden på karet. Hamnar det ifiltret tas det om hand av den biologiska kulturen där.

                            Kommentar

                            • dgqlof
                              • November 2003
                              • 1344

                              #15
                              Black molly äter upp hinnan, strilrör eller genomluftning spräcker den. Det är inte övermatning, det är nedbrytning av organiskt material som skapar den och det är helt naturligt i ett fungerande akvarium. Men blir den störande står det inte riktigt rätt till med den biologiska balansen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...