Roligt och tråkigt med akvariet på dagis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Roligt och tråkigt med akvariet på dagis!

    Kom och hämtade sonen på dagis idag och såg ett par yngel! Måste vara platysarna som har fått yngel. (Men hanen är mystiskt försvunnen.) Den tråkiga nyheten var att pumpen inte fungerar, det var en fluval 2 och jag tog isär och gjorde ren den och satte i den igen och den sade puff och var död sedan igen.

    Nu har jag gjort slag i saken och köpt ett nytt akvarium, 63 liter, (499 kr inkl pump, ramp, lysrör och doppvärmare) för förskolans räkning. Imorgon tänkte jag byta till det nya karet och undrar om ni har några tips för att övergången ska bli smidig för de stackars pumplösa fiskarna, det finns 12 neontetror, 2 platys och en ancistrus samt ett par pytte-pyttesmå yngel. Jag tänkte spara hälften av det gamla vattnet men försöka göra rent så mycket som möjligt annars eftersom det är mycket sniglar i akvariet.
  • jimel
    • August 2004
    • 253

    #2
    Ja det är nog bra att spara hälften av vattnet och kanske låta den nya filtermassan ligga i lite akvarievatten medans du fixar iordning. Stenar och så är väl bara att skrubba noga. Ha gärna i vattenberednings medel.
    Här är min Zoonen

    Kommentar

    • Fisktjejen
      • February 2005
      • 310

      #3
      Hur länge kan de klara sig utan pumpen? Den kan som mest ha varit trasig sedan i Fredags, kanske "bara" sedan idag.

      Kommentar

      • carmahan
        • February 2004
        • 265

        #4
        Behåll den gamla sanden!!! Där har du kanon bakterier
        carmahan

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av carmahan
          Behåll den gamla sanden!!! Där har du kanon bakterier

          och massor med sniglar...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jag uptäckte vid flytt av mitt 450 kar att jag har flera hundra snäckor i sanden.
            Eftersom jag aldrig ser dom i karet (dom är ju just I sanden) så stör det inte. Jag antar att de istället gör stor nytta med att bryta ner sk*t som samlas där.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #7
              Skaffa en botia striata den håller sniglarna i schack! Och är dessutom väldigt mysiga att titta på!

              Kommentar

              • Fisktjejen
                • February 2005
                • 310

                #8
                Tack, men detta akvarium är väl för litet, 45 liter och det nya är bara 63 liter. Dessutom sköts det inte riktigt som det ska (jag höll på att få slag idag när pumpen var trasig och ingen gjort något) så enklast möjliga firrar passar bäst där!

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Det är troligen lugnt vad gäller pumpen.
                  Ett akvarium bör skötas av EN person som vet vad den sysslar med och har intresse av det hela. Då är risken för övermatning mindre samt att det är mindre risk att en felande pump inte åtgärdas. Vad gäller snäckorna (sniglar har inga skal) , mata återhållsamt och tryck sönder varje snäcka du ser så avtar problemet med tiden.
                  Nästan ogörligt att försöka städa bort dem.
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • me_trixie
                    • December 2004
                    • 350

                    #10
                    Min Flamma bor i ett 60-liters, jag kan inte tycka att det är för litet. Och en lätt fisk är det absolut. Och gör nytta. Över huvud taget behövs även annan städfisk typ pansarmalar?

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      en ja känner hade problem med snäckor/sniglar ända tills hon skaffade ett gäng guldbarbar.
                      sen dess har dom bara hittat dom i filtret.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Fisktjejen
                        • February 2005
                        • 310

                        #12
                        Jo, guldbarber har jag läst ska äta snäckor. Men vi har sett snäckor i vårat akvarium och där bor 7 st guldbarber. kanske skulle det vara fler om inte guldbarberna fanns...

                        Funderade ett tag på att låna ut mina guldbarber till dagis så att de rensar bort snäckor där, men vill inte utsätta dem för det akvariet.

                        Kommentar

                        • Fisktjejen
                          • February 2005
                          • 310

                          #13
                          Ursprungligen postat av Karon
                          Det är troligen lugnt vad gäller pumpen.
                          Ett akvarium bör skötas av EN person som vet vad den sysslar med och har intresse av det hela. Då är risken för övermatning mindre samt att det är mindre risk att en felande pump inte åtgärdas. Vad gäller snäckorna (sniglar har inga skal) , mata återhållsamt och tryck sönder varje snäcka du ser så avtar problemet med tiden.
                          Nästan ogörligt att försöka städa bort dem.
                          Jo, de har en person som är ansvarig för matningen men ingen av dem har kunskap. Eftersom det är ett föräldrakooperativ så ska jag försöka få någon annan förälder att ta mer ansvar för vattenbyten och så´nt. Jag har skrivit ihop lite instruktioner och korta fakta från det jag kan. Hur är det man säger "en blind som leder en blind"?

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fisktjejen
                            Hur är det man säger "en blind som leder en blind"?
                            den stumme sa till den döve hur den blinde skulle köra
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • mckvinnan
                              • December 2004
                              • 760

                              #15
                              Jag har faktiskt lyckats bli av med snäckor genom att varje morgon när ljuset tänds suttit och plockat bort dem jag sett. Nu har det gått 3 månader utan att jag sett till en enda. Men det tar tid och envishet. Lycka till!
                              Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...