En massa problem - Det är inte roligt längre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #31
    Tack dgqlof för alla svaren!

    Vad gäller fjärilscikliderna så vill jag nog inte ha så många par i ett 250 liters akvarium. Inte minst med tanke på att jag gärna vill ha en liten famlij (1 hane och 3 honor) Apistogramma agassizii i akvariet.

    Men det där med att ge dem mer mat låter bra. Mer mat = mer nitrater Har du tips på mat som de uppskattar?

    Beträffande corysarna: det kommer som sagt att bli några fiskar till. Men gömställen tycker jag är det gott om. En del rötter och mycket växter. Jag har gått och tänkt på att sänka temperaturen med en grad, men inte mer. Fjärilarna vill ju ha det varmt. Tror du en grad skulle hjälpa?

    Det går inte att balansera utan att göra vattenbyten, antingen svälter du växterna eller får du byta vatten. Kanske dubbelt mot vad du byter nu? Det är ingen exakt vetenskap.
    Nu är inte jag säker på att förstår vad du menar. Man byter vatten för att få bort nitrater, men jag har ju för lite nitrater nu. Så hur skulle större vattenbyten kunna hjälpa mig att få finare växter?

    Stoppa bara inte i alltför mycket fisk, då svänger vattenvärdena så mycket att bara alger trivs. Mycket mat är bara kul, fiskarna brukar bli vackrare och leka ibland. Räkmix kanske?
    Nej då, jag vill verkligen inte överbefolka akvariet. Det är inte ens snyggt. Det ser bara rörigt och stressigt ut med för många fiskar. Förutom de som bor där nu hade jag som sagt tänkt mig en apisto-familj och en L-mal till (det bor en där nu). I fall de sista otosarna inte klarar sig blir det antagligen ett par små ancistrus istället för ett nytt stim otocinclus.

    Hur ofta matar du och hur mycket?
    Senast redigerad av batski; 09 March 2005, 23:21.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #32
      Jag matar en gång per dag men jag matar i omgångar så att inga matrester hamnar på botten, sen matar jag tills de verkar ganska ointreserade och de inte äter upp det jag tar mellan tumme och pekfinger. Men det blir ju ganska skitit på botten.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av batski
        Nej då, jag vill verkligen inte överbefolka akvariet. Det är inte ens snyggt. Det ser bara rörigt och stressigt ut med för många fiskar. Förutom de som bor där nu hade jag som sagt tänkt mig en apisto-familj och en L-mal till (det bor en där nu). I fall de sista otosar inte klarar sig blir det antagligen ett par små ancistrus istället för ett nytt stim otocinclus.
        Förresten, skulle det bli för trångt med ett par små (vuxenlängd 10cm) ancistrus plus 2 till L-malar (också de relativt små)?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av dgqlof
          Mina C. trilienatus är väldigt skygga och de bor ensamma. I butiken var de helt annorlunda, där bodde de med 15 st stora praktbotior.
          Corysar känner sig tryggare i fall det bor andra stimfiskar i akvariet som simmar ovanför dem. Men det gör det i mitt akvarium. 28 kardinaltetra...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #35
            Ursprungligen postat av batski
            ...Har du tips på mat som de uppskattar?...
            Jag blandar mellan några olika torrfodergranulat och räkmix. Har du inte provat göra räkmix så gör det.

            Ursprungligen postat av batski
            ...Fjärilarna vill ju ha det varmt. Tror du en grad skulle hjälpa?
            ..
            Vet inte. Men fjärilar i gott skick klarar lägre temperaturer helt utan men, det är annat som dödar dem.

            ...(Det går inte att balansera utan att göra vattenbyten)...
            Nu är inte jag säker på att förstår vad du menar. Man byter vatten för att få bort nitrater, men jag har ju för lite nitrater nu...
            Jag menade att att man normalt inte klarar att balansera precis på en lagom nivå av nitrater utan att göra vattenbyten. Antingen får man för lite eller för mycket. Så lösningen är att dels tillföra för mycket nitrat och dels ta bort överskottet genom att byta en hel del vatten. Tillföra kan man göra med pulver eller mat, det spelar ingen roll vilket man väljer, pulver är lättare att dosera och billigare, jag tycker fiskmat är roligare. Även i "pulverdieten" för växterna ingår att byta en massa vatten.

            Hur ofta matar du och hur mycket?
            En gång om dagen till vuxna, fler till yngel. Och såpass mycket mat att Corysarna också blir mätta. Skulle något bli kvar en och annan gång är det inte hela världen, Corysarna fixar det efter några timmar. Prova öka mängden mat (långsamt!), du kommer att bli förvånad vad de kan sätta i sig. Så länge de inte blir feta och du byter vatten regelbundet är det ingen fara. Ibland får fiskarna gå på bantningskur ifall jag inte kan byta vatten på några veckor eller om någon lite alg visar sig.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Ursprungligen postat av dgqlof
              Jag menade att att man normalt inte klarar att balansera precis på en lagom nivå av nitrater utan att göra vattenbyten. Antingen får man för lite eller för mycket. Så lösningen är att dels tillföra för mycket nitrat och dels ta bort överskottet genom att byta en hel del vatten.
              Ah ok, nu är jag med!

              Tillföra kan man göra med pulver eller mat, det spelar ingen roll vilket man väljer, pulver är lättare att dosera och billigare, jag tycker fiskmat är roligare.
              Håller med dig! Mycket roligare

              En gång om dagen till vuxna, fler till yngel. Och såpass mycket mat att Corysarna också blir mätta. Skulle något bli kvar en och annan gång är det inte hela världen, Corysarna fixar det efter några timmar. Prova öka mängden mat (långsamt!), du kommer att bli förvånad vad de kan sätta i sig. Så länge de inte blir feta och du byter vatten regelbundet är det ingen fara.
              Jag brukar mata 2 ggr om dan. En gång på dan med flingor och en gång på kvällen med en halv fodertablett så corysarna för i sig ordentligt med mat. Nu på senare tid har jag även slängt i en liten bit algae wafer när det är släckt så panaquen kan äta i lugn och ro. En till två ggr i veckan byter jag ut flingorna mot frysta röda mygglarver eller artemia. Är detta för mycket?

              Ibland får fiskarna gå på bantningskur ifall jag inte kan byta vatten på några veckor eller om någon lite alg visar sig.
              Jag har tyvärr en del alger som jag skulle vilja bli av med. Olika sorter...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #37
                Jag brukar mata 2 ggr om dan. En gång på dan med flingor och en gång på kvällen med en halv fodertablett så corysarna för i sig ordentligt med mat. Nu på senare tid har jag även slängt i en liten bit algae wafer när det är släckt så panaquen kan äta i lugn och ro. En till två ggr i veckan byter jag ut flingorna mot frysta röda mygglarver eller artemia. Är detta för mycket?
                Jag brukar också byta ut flingfoder mot frysta röda mygglarver några ggr i veckan. Det mår fiskarna bara bra av ovh faller ut i färgerna ordentligt.
                Senast redigerad av Pannecke; 13 March 2005, 12:43.
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #38
                  Bara två otos kvar Fast i dag för första gången har jag sett en av dem sitta på en bit squash och äta (jag tror att den åt iaf). Det kanske finns hopp för dessa två fortfarande...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...