En massa problem - Det är inte roligt längre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    En massa problem - Det är inte roligt längre

    Det är bara en massa problem med akvariet fast jag har varit väldigt noga med vattnet hela tiden. Det värsta är att jag inte vet orsaken till problemen :/

    Växterna:
    - Mina växter ser inte ut att må bra. Nästan alla bladen på mina Ecinodorus bleheri har blivit gulaktiga och med små små "hål" (ser ut som döda delar).

    - Det är olika sorters små alger på växtbladen, flytväxternas rötter och i vattnet och de fastnar även på glaset.

    - Jag börjar få en äcklig hinna på ytan (har hänt tidigare).

    - JBL:s nitrattest visar 0 nitrater fast akvariet har varit färdigcyklat sen i början av december.


    Fiskarna:
    - Det värsta är att mina otocinclus svälter ihjäl Hade inte förstått det förrän nu

    - Pansarmalarna verkar ha blivit skyggare och är inte lika aktiva längre.

    - Fjärilsciklidkillen förföljer tjejen som inte ser så lycklig ut av att försöka komma bort från honom.

    - Panaquens ryggfena ligger ner mot kroppen när hon/han sitter still. En kompis säger att det betyder att fisken inte mår bra. Men hon/han verkar må bra annars och har tom blivit mycket tuffare och visar sig allt oftare.

    - De enda som verkar må bra är kardinaltetrorna (som har blivit ganska stora) och fjärilkillen. Några av kardinalerna ser tom ut att vara gravida!

    Testena (JBL, Nutrafin, Sera) visar:
    0 ammoniak
    0 nitrit
    0 nitrat (?)
    PH mellan 6.5 - 7

    Temperaturen ligger mellan 26 - 27.

    Jag byter 10% av vattnet var 7:e - 10:e dag (jag har ju inga nitrater!) och använder Aqutan vid varje vattenbyte. Plus PH 6.5 buffer och TMG.

    Filtret är ett Eheim 2224.

    Vad är det för fel med mitt akvarium??????? Och vad ska jag göra??????????
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen postat av batski
    - Mina växter ser inte ut att må bra. Nästan alla bladen på mina Ecinodorus bleheri har blivit gulaktiga och med små små "hål" (ser ut som döda delar).
    Beror på:

    - JBL:s nitrattest visar 0 nitrater fast akvariet har varit färdigcyklat sen i början av december.
    Växter behöver framförallt kväve för att må bra !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av oveb
      Växter behöver framförallt kväve för att må bra !
      Men jag göder med TMG och så bor det fiskar i akvariet. Borde inte det vara tillräckligt?
      Senast redigerad av batski; 08 March 2005, 20:47.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Efter som du göder med TMG så får växterna microämnen, men makroämnen blir det sämre med, speciellt om du sköter vattenbytena "som man ska" (för fiskarnas skull)
        Vårt svenska kranvatten inehåller knappt någon kväve eller fosfor, vilka är macroämnen (går åt mycket av dessa i förhållande till microämnena)

        Tipset för att få fart på växterna är KNO3 och KH2PO4
        KNO3, kaliumnitrat, för kalium (små hål i bladen = kaliumbrist) och nitrat (kväve) KH2PO4, kaliumdivätefosfat, för fosfat (fosfor)
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Efter som du göder med TMG så får växterna microämnen, men makroämnen blir det sämre med, speciellt om du sköter vattenbytena "som man ska" (för fiskarnas skull)
          Vårt svenska kranvatten inehåller knappt någon kväve eller fosfor, vilka är macroämnen (går åt mycket av dessa i förhållande till microämnena)
          Har en kompis som inte tillsätter nånting alls och hennes Echinodorus bleheri ser fina ut... Men å andra sidan brukar hon inte byta vatten så ofta. Själv byter jag som sagt bara 10% var sjunde-tionde dag, vilket är mindre än vad de flesta jag pratat med byter... Kan det vara för mycket ändå?

          Och varför mår inte alla fiskarna prima när vattenvärden är som de ska (utom nitrat som jag har för lite av)?

          Ursprungligen postat av heeke
          Tipset för att få fart på växterna är KNO3 och KH2PO4
          KNO3, kaliumnitrat, för kalium (små hål i bladen = kaliumbrist) och nitrat (kväve) KH2PO4, kaliumdivätefosfat, för fosfat (fosfor)
          Ok, får se om jag förstått. KNO3=kalium + nitrat och KH2PO4=fosfat. var får man tag på dessa och vad ligger priset på?

          Men om man tillsätter nitrat behöver man inte börja med större och tätare vattenbyten?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • gigardt
            • February 2003
            • 772

            #6
            www.granholmarna.se har vad du söker.
            MVH Richard
            600l Sydamerika(invånare se nedan)
            7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
            500l innedamm(Koi)
            4500l Damm(Koi)
            125l yngelburk
            400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Men om man tillsätter nitrat behöver man inte börja med större och tätare vattenbyten?
              Inte om du inte tillsätter mer än växterna gör av med.
              Det lättaste alternativet är dock att tilsätta gödning i samband med ett 50% vattenbyte och dosera känd mängd gödning, den sk "Estimated index" metoden.

              Priserna ligger på några tior för 500g KNO3 (100g KH2PO4) som räcker i åtminstånne ett år i ditt 250 om du inte kör CO2.
              Du kan fortsätta köra TMG om du vill men det finns alternativ (som är nästan lika bra) för det (NutriSI tex), som ligger i samma prisklass som nyss nämnda ämnen.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Magnuz
                • February 2005
                • 292

                #8
                0% nitrat trots så förhållandevis små vattenbyten? Jag undrar just om ditt nitrattest stämmer. Har du väldigt få fiskar i förhållande till vattenvolymen och mängden växter?

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #9
                  [QUOTE=batski]
                  Testena (JBL, Nutrafin, Sera) visar:
                  0 ammoniak
                  0 nitrit
                  0 nitrat (?)
                  PH mellan 6.5 - 7

                  Temperaturen ligger mellan 26 - 27.
                  QUOTE]

                  0 nitrat, och växterna behöver nitrat för att leva, kanske kan vara nåt där.
                  Men det är som keeke säger att får inte växterna några macroämnen kan den inte heller ta upp microämnena, så då göder du ju med TMG i onödan.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Magnuz
                    0% nitrat trots så förhållandevis små vattenbyten? Jag undrar just om ditt nitrattest stämmer.
                    Ja, jag har också undrat ibland. Men testet är av märket JBL och nyinköpt...

                    Har du väldigt få fiskar i förhållande till vattenvolymen och mängden växter?
                    250 liter

                    Växterna: 4 st ganska stora Echinodorus bleheri och 4 st mindre, ett antal Hydrocotyle leucocephala, ett antal Sagittaria subulata och ca 11 st Ceratopteris cornuta (de förökar sig hela tiden) i olika storlekar.

                    Alla dessa växter är ganska snabbväxande, särskilt Ceratopteris.

                    Fiskarna är: 28 kardinaltetra, 7 Corydoras trilineatus, ett par fjärilsciklider, 1 Panaque maccus och 3 (kanske 2) otocinclus. Det är de som har börjat dö som flugor på hösten nu
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av gigardt
                      www.granholmarna.se har vad du söker.
                      MVH Richard
                      Tack för länken! Jag har tittat på hemsidan men är inte riktigt säker på vad du menar...
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #12
                        Nu är jag ganska mycket nybörjare på akvarium, har bara hållt på i drygt nio månader, men såhär ser jag på saken.

                        Mitt eget akvarium (ett 88-liters) tog säkert ett halvår innan jag fick det riktigt stabilt. Platysarna och mollysarna fick nån sjukdom och dog då och då, en och en. Samma sak med ottosarna (som antagligen svälte ihjäl). Nu har jag guramis och kilfläcksrasbora och ingen firre har dött sen i julas nån gång (förutom den kvarvarande tokförsvagade platyn, samt en guppy som dog i barnsäng).

                        Algerna kommer säkert pga att du har i mikroämnen (TMG) men inga makroämnen alls (kväve, fosfat, kalium). Om jag har fattat rätt så gynnar det alger men inte växterna.

                        Om jag var du så skulle jag börja köra ett 50%-igt vattenbyte en gång per vecka och då tillsätta PMDD enligt Defdacs "Pelle, Nisse och Miriam"-modell. På så vis får växterna vad dom behöver och dessutom får fiskarna ett rejält vattenbyte varje vecka, vilket även dom lär må bra av.

                        PMDD (KNO3, KH2PO4 och NutriSI/Mikro+/TMG) kan du, som gigardt skrev ovan, köpa på www.granholmarna.se/hej.htm.

                        Här nedan följer ett ofta citerat utlägg av Defdac på hur man ska dosera och tillsätta. Kan det bli enklare?

                        Ursprungligen postat av Defdac

                        Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

                        Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                        Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                        Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

                        När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

                        Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Tack för alla tips!

                          Men det är fortfarande två saker som jag inte förstår:

                          Ska inte fiskarna själva stå för makronäringen? Varför trivs växterna i vissa akvarier där man inte tillsätter makronäring och inte i mitt?

                          Och

                          varför måste man göra 50 procentiga vattenbyten om man tillsätter makronäringarna? 50% är mycket! Är det inte bättre att tillsätta mindre näring i så fall?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Fiskarna ger dig macroämnen, men inte tillräckligt.
                            Låter man helt bli att byta vatten och har en "fet" botten ala Low-Tech så kan det fungera.

                            Anledningen till att man byter 50% är att man då alltid vet att näringsnivåerna ligger på rätt nivå vid vattenbyte, men aldrig mer än det dubbla.

                            Det är svårt att mäta nitrat/fosfat eftersom testerna även ger utslag på organiska föreningar av nitrat och fosfat som växterna inte kan tillgodogörasig direkt.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ok, jag förstår. Men vad är en "fet" botten ala Low-Tech?

                              Fast att byta 50% av vattnet varje vecka är nog ingenting för mig. Det börjar kännas för jobbigt det här...
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...