Döden står för dörren...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elloc
    • January 2005
    • 25

    Döden står för dörren...

    Under den senaste veckan har 10 guppys, 1 korallplaty och 4 st neontetror försvunnit från mitt akvarium. Jag antar att de har dött och seda blivit uppätna. Först flöt det en guppyhona vid ytan, dagen därpå låg ytterligare en död under en planta. Var efter det borta under en helg i förra veckan och i fredags saknades en massa fiskar. Över helgen och Vasaloppet har ytterligare fiskar försvunnit enligt ovan...

    Har ett 200 l kar, dubbla lysramper, 24-26 grader, en matsked salt per 100 liter, matar en gång om dagen, vattentester i fredags visade 7.5 ph och ingen nitrit, använder Aquasafe från terraaquaenligt doseringstabell, gör vattenbyten en gång i veckan på ca 25%. Har dessutom mycket växter och knappt några synliga alger.

    Har tittat noga på fiskarna som e kvar (att notera är alla guppys som fortfarande lever var de jag köpte först), och ser inga tecken på sjukdommar på fenor eller liknande.

    Aktuell Befolkningen:
    6 Guppyhanar, 2 honor (tidigare 18)
    6 Neontetror (tidigare 10)
    4 Korallplatys (5)
    2 Ancistrus
    1 Blå hummer

    Idag flöt en guppyhona helt stilla uppe vid ytan och såg märklig ut. Den reagerade inte när jag tog den mellan fingrarna och jag kunde asså lyfta upp den med handen. Det går verklgien inte med mina andra fiskar... Den låg bara vid ytan och flåsade. Är detta en ledtråd? Det är dessutom den enda fisken jag sett varit sjuk innan den försvunnit eller hittats död.

    Någon som har några idér på vad som kan vara fel?????
    Senast redigerad av Elloc; 07 March 2005, 14:18.
  • Devvie
    • October 2004
    • 97

    #2
    Jag har inget bra svar, men du tror inte det är hummern som har varit framme under natten då fiskarna sover?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286609

    Kommentar

    • jocke_ek
      • February 2005
      • 259

      #3
      hur har du det med syre i vattnet?
      har du så att ytan rör sig i karet?
      mvh jocke
      några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

      nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
      kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
      finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

      Kommentar

      • Elloc
        • January 2005
        • 25

        #4
        Vad jag sett så jagar hummern fiskarna dagtid, men den är alldeles för långsam för att hinna ta dem. Dessutom så förvarar fiskaffären sina andra humrar ihop med fiskar utan problem...

        Har ett ytterfilter som får det att krusa sig på ytan. Alla växter som trivs och växer rikligt borde också producera syre så att det räcker till...

        Kommentar

        • Devvie
          • October 2004
          • 97

          #5
          Det kan vara så att butiken har tänt dygnet runt, då har hummern ingen changs. Du verkar inte ha något fel på vattnet, så jag skulle gissa på att det är hummern som är framme eftersom fiskarna inte visar några symptom, men å andra sidan har jag haft fel förr.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286609

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Har du testat för nitrit??? Det kan vara små mängder, så att de svagaste stryker med först! Tyvärr är det så att även om man sköter akvariet så bra som du gör, så kan det bli obalans och därmed nitrittoppar... Har du noll i nitrit så tippar jag också på Hummern även om den knappast kan vara orsak till den "trötta" Guppyn...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Elloc
              • January 2005
              • 25

              #7
              Ursprungligen postat av Tant Nancy
              Har du testat för nitrit??? Det kan vara små mängder, så att de svagaste stryker med först! Tyvärr är det så att även om man sköter akvariet så bra som du gör, så kan det bli obalans och därmed nitrittoppar... Har du noll i nitrit så tippar jag också på Hummern även om den knappast kan vara orsak till den "trötta" Guppyn...
              Tog med vatten till min akvarieaffär och de testade både för nitrit och ph.. De hittade inga spår efter nitrit...

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Vilken tur att det inte var nitrit då... men då blir det också svårt att komma på en orsak... Inget nytt i akvariet som kan avge något gift??? Det låter nämligen misstänkt förgiftningssymtom..
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Elloc
                  • January 2005
                  • 25

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tant Nancy
                  Vilken tur att det inte var nitrit då... men då blir det också svårt att komma på en orsak... Inget nytt i akvariet som kan avge något gift??? Det låter nämligen misstänkt förgiftningssymtom..
                  På senaste tiden har jag skaffat mig nya fiskar(vissa av dem lever fortfarande), en ny planta samt att jag la ner en vanlig rödbrun lerkruka som hummern kan gömma sig i...

                  Kommentar

                  • Lucas_no1

                    #10
                    Hag har hört att vissa lerkrukor kan avge gifter så kan ju vara att den är tillverkad av någon dålig lera?

                    Kommentar

                    • Elloc
                      • January 2005
                      • 25

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lucas_no1
                      Hag har hört att vissa lerkrukor kan avge gifter så kan ju vara att den är tillverkad av någon dålig lera?
                      Någon som tror att det blir bättre om man tar upp och kokar krukan????

                      Kommentar

                      Arbetssätt...