Nära ögat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mateng
    • July 2004
    • 40

    Nära ögat!

    Jag gjorde mitt veckovisa vattenbyte ikväll som vanligt. Jag satte fast slangen med en klämma och satte mig framför TV. Jag fastnade i programmet och när det blev reklampaus så tänkte gå till köket och fixa en macka. Då fick jag se akvariet som jag helt hade glömt bort! Vattnet var ovanför lysrampen så jag såg inte hur mycket som var kvar innan det skulle börja rinna över. Jag sprang som en skållad råtta till badrummet och lyckades stänga av vattnet med mindre än en millimeters marginal.

    Jag hoppas att jag lärde mig en läxa så att jag inte gör om samma misstag. Det skulle inte vara kul att försöka torka upp vatten bakom akvariet. Är det någon som har lyckats glömma bort vattnet så att det har svämmat över?

    Mattias
    200L
    30 Neontetror
    8 Fläckiga pansarmalar
    4 Nyckelhålsciklider
    2 Ancistrus
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Äggklocka använder jag numera (om jag inte sitter kvar framför akvariet). Det har hittills aldrig svämmat över men varit väldigt nära alltför många gånger.

    Äggklockan använder jag även om jag stänger av ett filter eller en värmare tillfälligt, annars glömmer jag garanterat att sätta igång det.

    Kommentar

    • KE
      • November 2004
      • 356

      #3
      Har ej hänt mig, men en person som gjorde precis som du fastnade framför tvn till det att grannen som bodde under han i huset knackade på och undrade vad han höll på med för det rann vatten på väggen i lägenheten

      Kanske inte det roligast som kan hända, själv vågar jag inte lämna akvariet vid ett vattenbyte
      Zoonen
      Akvarietorka för tillfället...

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        inget jag kommer riskera när jag ska börja göra vattenbyte om 1-2 veckor.
        har ett 37 liters kar och kommer tömma ur en spann med slang och sen tar jag en spann lika full tillbaka och slänger ner en vattenpump som kommer pumpa över det till akvariet.

        slipper problem då med att grus yr och växter lossnar från botten(otålig)

        vet inte hur jag kommer göra när jag köper mitt nästa akvarium.
        då kommer en spann inte räcka långt.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • RÖDLÖGA
          • February 2002
          • 3931

          #5
          Problemet känns igen. Har varit allt för nära vid flera tillfällen. Vågar nu förtiden inte vända ryggen till. Ni vet det där med mjölk på spisen. Dom bara väntar på att man ska vända ryggen till.
          FISHLOVERS
          Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
          En glad "svenssonakvarist"

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Jag har "glömt" av vattnet 2 gånger när jag fyllt det. Bägge gångerna på grund av att telefon ringt. Jag har då hört hur det skvallat i bakgrunden. Nog att det bara varit några liter men ack vad några få liter blir mycket vatten på ett golv....
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            Arbetssätt...