Är det fel eller är det så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    #46
    Tack Batski för dina råd! Som du säger har jag lärt mig mycket på den här resan och jämfört med i september är jag numera expert på ämnet ;-) så jag känner mig inte speciellt nerbruten av dina sanningar! Jag önskar bara att akvariehandlaren talat om alla dessa kloka saker för mig - det hade sparat en hel del bekymmer, fiskliv, uppgivenhet och pengar. Jag gav dem förutsättningarna när jag gick in och handlade och de sa inte:
    - du ska inte starta akvariet och slänga i allt på en gång, inkl alla fiskarna
    - du kan inet ha så många fiskar
    - du kan inte ha så stora fiskar (tvärtom faktiskt 'dom inrättar sig efter akvariet')
    - du kan inte blanda sådana fisktyper (tvärtom sa alla att man t ex skulle ha scalarer ihop med guppysarna för att inte översvämmas av yngel...)
    - du måste ha fler av varje (det räcker med två, inte för att de är stim utan för att annars kan dom bli mobbade)
    - du måste öka fískantalet efter hand
    och allt annat jag lärt mig.

    Hur som nu är det som det är. Fiskarna är inte så väldigt många efter alla turer och den enda som känns lite trängd är Pricken (guramin) men han glider omkring och ser värdig ut (fast iblnad gitter han inte vänd utan backar iställt). Bernt ancistrus är en skäggmusmalflicka och ska ha större akvarium men tillhör trots allt de mindre. Scalarerna är ju döda så det felet är på sitt sätt åtgärdat. Och stimmen är små men jag kan ju inte öka som du säger. Jag har ett akvarium till men det är bara 30 liter och överbefolkat av halvvuxna guppisar som dock snart ska få nya hem så det är ju ingen hjälp. Håller sinnet och ögonen öppna efter ett större kar men har lite speciella kra på mått - vill ha ett som har samma mått som det nuvarande men längre och det är nog inte så lätt att hitta.

    Vattenberedning ja - efter mina äventyr med ph som du ser i början av tråden så är jag väldigt skum på allt vad kemikalier heter. Fn har jag faktiskt perfekta värden och de verkar dessutom hålla sig vilket jag tolkar som att det nu är i balans. Även det lilla akvariet har blivit mycket bättre. Så helst sklle jag vilja sitta nöjd nu... bara slamsuga och byta vatten..

    Tack för att du bryr dig - fishisarna hälsar också!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #47
      Jag håller med dig! Det är en katastrof hur dåliga akvarieaffärer är på att tillhandahålla sina kunder saklig information. Att de fortfarande kan säga saker som att fiskarna inrättar sig efter akvariets storlek är under all kritik!



      Ursprungligen postat av me_trixie
      Vattenberedning ja - efter mina äventyr med ph som du ser i början av tråden så är jag väldigt skum på allt vad kemikalier heter.
      Jag förstår! Men när man tänker på att kranvattnet redan innehåller kemikalier så förstår man att det inte går att komma undan dem. Då är det bättre med lite snälla kemikalier som neutraliserar kranvattnets skadliga sådana.

      Fn har jag faktiskt perfekta värden och de verkar dessutom hålla sig vilket jag tolkar som att det nu är i balans.
      Det låter bra!

      Tack för att du bryr dig - fishisarna hälsar också!
      Det är klart jag bryr mig! När akvariebutikerna inte sprider kunskap måste nån annan göra det

      Hälsa tillbaka!
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #48
        Finns det akvariebutiker som kan sina saker då? i Malmö/lundområdet?

        Jag ska ta mig en allvarlig funderare på vattenberedningen...

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #49
          Ursprungligen postat av batski
          Du borde använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten. Kranvattnet innehåller både klor och andra för fiskarna skadliga ämnen och varje vattenbyte utan vattenberedningsmedel innebär mer stress för fiskarna.

          Lycka till!
          Är det så helt självklart att kranvattnet innehåller klor?
          Visst kan det göra det, men iså fall borde man väl kunna antingen ta reda på det från vattenverket eller med ngt klortest.
          I Karlstad har det vad jag vet inte använts klor på många år, men då har vi iofs bland Sveriges bästa vatten, andra städer har det kanske inte så bra förspänt
          Det är inte skadligt med vattenberedningsmedel och har man haft det struligt kan det vara värt med ett försök.
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Danei
            • September 2004
            • 555

            #50
            klor behöver du knappast oroa dig för i sverige. Produkterna kommer från länder med beydligt högre klorhalter än sverige. Allt som går att sälja kan man göra pengar på.
            Senast redigerad av Danei; 16 March 2005, 13:58. Anledning: Stavning

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #51
              Ursprungligen postat av Danei
              klor behöver du knappast oroa dig för i sverige. Produkterna kommer från länder med beydligt högre klorhalter än sverige. Allt som går att sälja kan man göra pengar på.
              På vissa orter i Sverige innehåller vattnet chloramine och då bör man använda vattenberedningsmedel. Det finns även annan skadliga ämnen än klor.
              Senast redigerad av batski; 16 March 2005, 16:54.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • me_trixie
                • December 2004
                • 350

                #52
                Förra sommaren flyttade vi alla fiskar vi hade då i ett litet leksaksakvarium till sommarstugan. Där har vi egen brunn och alla fiskarna dog knall och fall. DÄR behövs vateenberdning utan tvekan! Men ingen av mina senare fall av fiskdöd kan relateras direkt till vattenbytena men det kanske inte alltid blir så dramatiska effekter som den gången?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #53
                  Ursprungligen postat av me_trixie
                  Förra sommaren flyttade vi alla fiskar vi hade då i ett litet leksaksakvarium till sommarstugan. Där har vi egen brunn och alla fiskarna dog knall och fall. DÄR behövs vateenberdning utan tvekan! Men ingen av mina senare fall av fiskdöd kan relateras direkt till vattenbytena men det kanske inte alltid blir så dramatiska effekter som den gången?
                  Det är ju olika från brunn till brunn. I det avseendet är det lättare med kranvatten. Man kan ju kontakta VA-verket där man bor och be om att få information om vattenparameter och om vilka ämnen som tillsätts vattnet. Med brunn måste man kolla allting själv.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • me_trixie
                    • December 2004
                    • 350

                    #54
                    Och jag som trodde att nu var det lugnt....
                    Varit borta över påsken och fiskarna har skötts om av far i huset. Inga problem med det men han känner ju inte de små liven. En platy återfanns inte när vi kom hem - varken levande eller död. Har väl dött och blivit uppäten...
                    En svart neontetra har skador - sår - på båda sidorna och mår inte bra. Slagsmål? Eller sjuka? Provade med saltbad igår - ska man upprepa det typ idag också? Varför är det bra?
                    Vattenvärden är lysande och vatnnet klart och fint och luktar inte skunk. Filtret blir fortfarande mojigt på en vecka.
                    Är det förresten nån som vill ta hand om min gibbiceps? Blev pålurad den när jag skulle ha en mal till 30-literskaret. Kom tillbaks om den blir för stor sa dom... Men jag vill inte lämna tillbaka Algot dit för det verkar ju inte vara ett riktigt bra ställe....
                    Var hittar jag den seriöse zoo-handlaren?

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #55
                      Ursprungligen postat av me_trixie
                      Är det förresten nån som vill ta hand om min gibbiceps? Blev pålurad den när jag skulle ha en mal till 30-literskaret. Kom tillbaks om den blir för stor sa dom... Men jag vill inte lämna tillbaka Algot dit för det verkar ju inte vara ett riktigt bra ställe....
                      Testa att sätta in en annons på zoopets "Annonsbors"

                      Lycka till!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • me_trixie
                        • December 2004
                        • 350

                        #56
                        Många som läser annonsen men få svar... Algot fortsätter att buffa omkring i sin bytta.
                        Neontetran död. Men det där med saltbad - varför är det bra?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...