Är det fel eller är det så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Är det fel eller är det så här?

    Som newbe har man mycket att lära. Vi startade ett akvarium i september, 60 liter och gjorde nog allt fel (hade definitivt inte läst in mej, funderade inte ens på att man behövde det). Lite hade vi fuskat med nån kampfisk i ett litet kar men det räknas ju inte. Nåväl, merparten av våra fiskar överlevde i alla fall och jag började inhämta kunskap, experimenterade med den och det har funkat rimligt.
    Men för ett par veckor sen började det gå mindre bra. Kampfisken blev biten fick svamp och dog i sitt sjukrum. I samband med det läste jag att fiskarnas hud är känsligare vid lägre temperatur så i med doppvärmare i karet (vi hade ca 22-23 grader, nu 26). Men sen har vi haft en jämn ström av döda fiskar, inte varje dag men tillräckligt för att det ska kännas väldigt fel. Först två skalarer, som dog med ett par dagars mellanrum. För en vecka sen en zebrafisk. Idag en svärdbärarhona. Alla har varit pigga och glada och sen döda. Alla var med i den ursprungliga installationen.
    Vattenbyten sköter vi, 30% varje vecka ibland något mer. Inget vattenberedningsmedel, men det har vi inte haft på hela tiden. Koll på nitriten som ingen gång varit oroväckande hög. Pump (Fluval2 innerfilter) blir rengjord varje vecka men filtren sköljs alltid i akvarievattnet. Slamsugning görs. Inga stora algmängder i akvariet, vattnet är klart och luktar inte muggigt. Ganska mycket växter. Lågt ph (6,3 från kranen som jag höjer till ung 6.8). Matar med Tetra Rubin, algtabletter till algätarna (men de är populära bland de andra också) och lite gröna ärtor

    Frågar mig då - är det så här? Blir dom inte äldre (fast jag har en kampfiskhona som är i alla fall 18 mån)? Eller kan jag ha ett systematiskt fel i mitt akvarium, något jag gör fel som gör att dom inte klarar sig i längden?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Fisken dör säkert inte av ålderdom - få akvariefiskar har kortare livslängd än 3-4 år, och de flesta ligger runt 10 år.

    Varför de dör är svårt att säga. Temperaturen är nog inget problem, både 22-23 och 26 grader är helt acceptabla för all akvariefisk, foder och skötsel låter bra.
    Du kan ju helt enkelt ha en epidemi i akvariet. Det händer, och inte ens perfekt skötsel löser det alla gånger. Till slut bränner sjukdomen ut sig, men det är förstås jobbigt medan det pågår. Medicinera dock vad du än gör inte på måfå!

    Det enda jag ser som är konstigt är ditt pH. 6.3 ur kranen är mycket lågt, och vad använder du för att höja pH't? Jag skulle rekommendera att du slutar korrigera pH't, och istället lägger i några snäckskal eller nån kalksten i akvariet - det kommer att hålla pH kring 7.5, villket alla fiskar tål.
    Annars verkar du ju sköta akvariet exemplariskt, förutom kanske att det låter som om du har rätt mycket fisk i ett såpass litet akvarium.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Skulle tippa på PH svaj.Gör som Azur skrev....
      Fredrik

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #4
        Tack för berömmet - känns skönt att man gör rimligt rätt iaf. Jag har en röd sten i akvariet - kommer inte ihåg vad den heter men den är riktigt lysande röd - är det kalk tro? En del snäckor också, men ganska små. Dessutom en lavasten och en rot. Roten gör väl vattnet surare eller)
        Hur många fiskar kan man ha då? SVaret jag fått är typ 3 liter per fisk och nu har jag (efter avgångarna)
        3 svarta neontetror
        1 mosaikgurami
        2 kampfiskhonor
        1 svärdbärare
        2 platy
        1 molly
        2 zebror

        och så städpatrullen: 1 ancistrus, en otocinclus, en botia striata samt två små pansarmalar

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Har du egen brunn, driksvatten ska ha ett pH mellan 7,5-9
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #6
            Kommunalt vatten. Värdet kommer från teststickan - kanske ska ha ett redigt ph-test. Skåne är känt för surt vatten... (blir gott kaffe förstås ;-))

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              mm.. teststickor visar ofta fel värden... man kan inte vara säker på att de visar det minsta rätt.. skaffa andra tester..

              en lysande röd sten låter inte som kalk.. jag är ingen geolog men mina kalkstenar är vita.. men som sagt.. jag är ingen geolog...

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                De flesta vattenverk håller ett pH på strax över 8 i kranen hos konsumenten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • me_trixie
                  • December 2004
                  • 350

                  #9
                  Ursprungligen postat av Triana
                  mm.. teststickor visar ofta fel värden... man kan inte vara säker på att de visar det minsta rätt.. skaffa andra tester..

                  en lysande röd sten låter inte som kalk.. jag är ingen geolog men mina kalkstenar är vita.. men som sagt.. jag är ingen geolog...
                  Om de dyra stickorna inte är att lita på så kan ju det vara en anledning till mina problem - då kan jag ju haft typ nitrit utan att veta om det... men kan det verkligen vara så?

                  Har ett annat ännu mindre akvarium och i det har jag en korallsten (död). Avger den också kalk? Samt en häftig snäcka från Nordsjön. PH-värdet är kanhända liiiite högre i det...

                  Kommentar

                  • oresare
                    • December 2003
                    • 273

                    #10
                    Jag köpt stickor som mätte 1,5 enheter surare än vätsketest och aldrig visade nitrit trots att det var så illa ställt så flera fiskar dog. De var inte ens gamla, bara dyra och värdelösa.

                    /olivia

                    Kommentar

                    • me_trixie
                      • December 2004
                      • 350

                      #11
                      Det gör ju inte livet lättare för en nybörjare om man inte kan lita på välrenommerade företags produkter...... men då är det ju bra att det finns folk som kan tipsa!

                      Kommentar

                      • me_trixie
                        • December 2004
                        • 350

                        #12
                        Och nu står den yngre kampfiskhonan i en hörnet och gömmer sig, lite rundare än vanligt och inte alls på hugget när jag matar. Är hon död imorgon???

                        Jag vill inte detta jag vill ha kavar mina fiska r och jag vet ju inte vad jag gör för fel!!!!!!!!!!!!

                        Kommentar

                        • Danei
                          • September 2004
                          • 555

                          #13
                          Skåne är snarare känt för basiskt hårt vatten. Det är iafa vad jag förknippar med skånskt vatten, och taskigt kaffe på kuppen. Det vattnet kräver skånerost. Kranvatten ska aldrig ligga under 7 oavsett om det är surt i vattentäkten. Så frågan är vad du har för Ph, Om du höjer Ph på redan basiskt vatten kan det nog bli lite väl häftigt.

                          Kommentar

                          • me_trixie
                            • December 2004
                            • 350

                            #14
                            Nej det låter ju inte så smart förstås. Men vad händer då med fiskarna om vattnet är för basiskt???
                            Hårt kommunalt vatten i Skåne, i alla fall i sydväst är ett minne blott eftersom vattnet i huvudsak kommer från Bolmen i Småland. Jag uttryckte mig kanske lite oklart. Äkta skånevatten är antagligen fortfarande kalkrikt.

                            Kommentar

                            • Danei
                              • September 2004
                              • 555

                              #15
                              Smålänskt vatten är ju en annan sak. Då är det nog något annat fel. Men jag tycker att det borde vara lite högre Ph ur kranen.

                              Ursprungligen postat av me_trixie
                              Skåne är känt för surt vatten... (blir gott kaffe förstås ;-))
                              Funderade på om du vara ironisk eller hadde noll koll.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...