Panik!! scalarer som lägger ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Instinkt
    • March 2005
    • 6

    Panik!! scalarer som lägger ägg

    Mina scalarer är i full gång och lägger ägg, och jag har ingen aning om vad jag ska göra. Dom äter upp lite då och då, men fortsätter lägga. Har inget litet kar att flytta över bladet i, bara en så kallad yngelkasse. ska jag låta dom mumsa eller flytta på bladet. Kan ingenting om sånt här. Vill inte att dom ska bli mat dom små äggen.

    Lite jobbigt första inlägg men jag hoppas nån kan ge mig råd. Tack på förhand
    200l
    9 Golden
    6 Mari Gold
    2 Ancistrus
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Luta dig tillbaka och njut av föreställningen. Det är mitt råd. Räkna med att de äter upp rommen, har de inte lekt innan så behöver de träna på hela proceduren och det kan ta många ggr innan de lyckas att få yngel. Om de nu gör det, långt ifrån alla scalarer är dugliga föräldrar.

    Vad du än gör så flytta inte rommen, försök inte kläcka den på konstgjord väg. Tillräckligt många har gjort det genom åren och resultatet ser vi idag i form av nedärvt dåligt föräldraskap. Låt de hellre träna 100 ggr och misslyckas, det är ändå ett intressant skådespel att studera.
    Senast redigerad av Hasse H; 03 March 2005, 21:54.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • Instinkt
      • March 2005
      • 6

      #3
      Ok ja det kanske är det bästa att göra, men det hade vart kul att få fram lite yngel. Har ju inte haft akvariet mer än 3 månader. Fick platy yngel nästan direkt men dom blev föda dom med. Så jag får nog lyda ditt råd och låta det va. Men tack för tipset i alla fall.
      200l
      9 Golden
      6 Mari Gold
      2 Ancistrus

      Kommentar

      Arbetssätt...