En död per dag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elloc
    • January 2005
    • 25

    En död per dag

    Ajajaj... nu e något fel.

    Har haft igång mitt akvarium i snart 1 månad nu. Men igår hitta jag min första döda guppy hona och idag ytterligare en. Båda två såg i princip likadana ut utseendemässigt och är köpta samtidigt.

    Övriga fiskar i akvariet (200l) inklusive en massa yngel tycks må bra.
    Befolkningen är nu:
    16 Guppys
    11 Neontetror
    5 Korall Platys
    2 Anccistrus malar
    1 Blå hummer
    + En massa yngel

    Är det nitrit eller vad säger ni andra? Har ännu inte kunnat kolla mitt vatten... Väldigt tacksam för tips och om jag skall kolla annat än nitrit och ph värdena.
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    beskriv mer.. Temp i vattnet? när var de inköpte hur länge hade de gått i akvariet.. hur såg de ut sjuka/döda..

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Jag har varit med om något liknande. En guppyhona dog om dagen under en veckas tid.
      Jag såg inga symptom på dom innan men jag fick veta att det troligen var en sorts sjukdom som bara drabbar guppyhonor. Jag prövade att behandla med svampmedel men dom fortsatte att dö. OCh när det bara var en hona kvar så förvann sjukdomen.
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • Elloc
        • January 2005
        • 25

        #4
        Fick mitt vatten testat nu iaf... Ingen nitrit och 7.5 i ph värdet.

        Det är mellan 26-28 grader i vattnet just nu, men fick just tipset att sänka till mellan 24-26, tydligen åldras fiskarna snabbare i varmt vatten. I butiken som testade mitt vatten trode de att de kan bero på att de ynglat av sig. Den hårda odlingen av guppys har tydligen gjort honorna så dåliga att de kan dö efter födseln...

        Kommentar

        • martinalexander
          • July 2004
          • 151

          #5
          Ursprungligen postat av Elloc
          tydligen åldras fiskarna snabbare i varmt vatten
          Detta lät faktiskt lite roligt! De åldras snabbare i varmt vatten =-O??? Nej, jag bara skojade!

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            jo.. guppyhonor är väldigt lätt att de dör.. spec efter ett par kullar... inte säker om det är bättre om man köper hos uppfödare.. helt klart bättre om man köper riktiga endlersguppys, en mycket tåligare och friskare fisk... tycker det är litet konstigt att de dött två på två dagar.. kan vara en slump men jag skulle själv bli väldigt misstänksam,

            Kommentar

            • Robot
              • February 2004
              • 1174

              #7
              Hade oxå guppies som dog samtidigt... Tror som de andra, odling har gjort dom veka..

              Rent teoretiskt ligger det faktiskt lite i det att de åldras snabbare.. Har man varmare vatten så ökar metabolismen hos fiskarna, de växer alltså snabbare.. Alla kroppsfunktioner arbetar fortare vilket borde göra att de slits ut fortare...

              En teori iaf...

              Kommentar

              Arbetssätt...