Vilken fart på innerfiltret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Vilken fart på innerfiltret?

    Vi har ett Fluval 3 plus i det större akvariumet och på den så kan man reglera hastigheten. Hur vet man vad som är bäst för fiskarna?

    Vi har ganska mycket växter nu och jag har läst att för växternas skull så ska man ha låg hastighet på filtret/pumpen men vi vill ju även att fiskarna ska må bra. Det verkar finnas 4 eller 5 olika hastigheter på pumpen.

    (I det lilla karet tycker jag att maxfarten verkar behövas för den pumpen är sämre.)

    Idag var det en hinna på vattenytan i det stora karet igen, jag fick bort den och bytte ett par hinkar vatten - innan verkade fiskarna inte ens intresserade av mat, nu verkar de piggare.
  • jocke_ek
    • February 2005
    • 259

    #2
    beror ju lite på vad du har för firrar .
    svårt att veta hur dom vill ha det utan att veta vad för firrar *S*

    mvh jocke
    några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

    nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
    kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
    finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

    Kommentar

    • Fisktjejen
      • February 2005
      • 310

      #3
      Guldbarber, sorgmanteltetra, kilfläcksrasbora, siamensis och ancistrus.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Någonstans mellan 1-5 ggr i timmen blir bra. Fokus bör ligga på filtervolym och inte cirkulationshastighet då den parametern är ganska så trivial.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Fisktjejen
          • February 2005
          • 310

          #5
          Hej Magnus!
          Vi är som sagt nybörjare. Filtret är ett Fluval 3 plus. Jag antar att du menar att akvariets vattenvolym ska omsättas 1-5 gånger i timmen. Om jag har fattat det rätt kommer nästa fråga - hur vet man det? Ställa sig med hinkar och mäta det som kommer ur pumpen? Filtret är avsett för 100-150 liter står det på förpackningen och karet är ca 112 liter så det borde ju passa, men "hastigheten" går att ställa in i flera olika lägen och jag vet inte alls vad som är lagom. Så att vattnet får en gungande yta? Ska "gungningen" nå ända ut i hörnen? Är det en fördel att det blir bubblor vid utblåset av vatten (om man har den väldigt nära vattenytan - men det plaskar så mycket då)? Ska det vara så starkt att växterna svajar hela tiden?

          Kommentar

          • Magnuz
            • February 2005
            • 292

            #6
            Välj någonstans mittemellan. Inga av dina fiskar har några särskilda krav på vattengenomströmningen, även om jag tror att guldbarberna och ancistrusen uppskattar lite mer fart. Blir det för kraftig cirkulation kommer du förmodligen att se det på fiskarna, de kommer att gömma sig i "lä" bakom inredningsdetaljer o.dyl. Nackdelen med att ha utblåset nära vattenytan är att du "vädrar" bort koldioxid som växterna behöver om ytcirkulationen är för kraftig. Fördelen är att du vädrar in syre istället, vilket kan vara bra om du har få växter och många fiskar.

            Kommentar

            Arbetssätt...