Gravida fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    Gravida fiskar

    Jag har efter 10 år skaffat firrar igen och nu är jag lite fundersam över om en av mina Platy's kan vara på tjocken.
    Hur ser man det? Den här är liksom liten och smal men rund nedåt, om ni förstår.
    Har inget "BB" och vill ju inte att de ska ätas upp OM den nu bär på smått.
    Jag vet inte heller hur man ska se om det är en hane eller hona. Men just denna är grå/vit.

    Tacksam för svar.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Om man tittar riktigt noga vid analfenan kan man se små svarta prickar (ögonen på ynglen) i buken. Kan ibland vara svart. Det kan ibland vara svårt att se om honan är mörk. Detta syns väldigt bra när det är nära att kläckas. Oftast får analöppningen en vit ring då det börjar kläckas. Hanarna har en pigg som analfena (könsorganet) medans honorna har en triangelformad vanlig analfena.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #3
      tack så mycket!
      ska genast undersöka om det är några prickar på firren även kallad Rut
      det är en hona iaf, för det har jag kollat upp, har två av varje vad gäller platysarna, men zebrafiskarna har jag inte riktigt fått grepp om än.
      men OM hon nu ska ha bäbbar bör jag väl ha ett BB?
      och dit ska hon väl innan hon får äggen?? eller flyttar man rommen dit efteråt?
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Platys föder levande yngel. Om du skaffar en yngelvagga, lägg i lite växter så brukar honan bli lugn och ynglena har större chans att komma undan innan hon äter upp dem. Tips! Skaffa ett litet akvarium till ynglen. De växer snabbare ju större de har att röra sig i. Jag tror att zebran lägger rom... inte säker. Kolla upp det annars på info sidan om arterna. Lycka till!!
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          tack!!! ska köpa ett bb imorrn då
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          Arbetssätt...