ska jag skaffa doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindah_jensen
    • February 2005
    • 27

    ska jag skaffa doppvärmare?

    Jag har ett 50 l akvarium (en kupa) med 4 mollies och en liten mal.
    Jag har dock bara en pump med en slang och en cylindergrej, som jag har satt i sanden och det kommer upp bubblor ur. Det verkar vara ganska bra cirkulation iaf eftersom jag har sett ett litet blad åka runt och det åker snabbt ned vid kanten och upp igen i mitten.
    Men nu är det så att jag har ganska kallt för mina mollies, 22 grader. Jag köpte akvariet i tisdags och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag köpa doppvärmare, jag har ju bara en pump? Räcker det för cirkulation?
    Senast redigerad av lindah_jensen; 27 February 2005, 12:53.
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    du kommer att behöva någon form för vatten rengörings enhet, antingen ett luftdrivet filter, eller ett efektivare motorfilter, någonting litet från hydor bör fungera. Inte så mycket för vatten cirkulationens skul, iom att bubbelstenen klarar det i en så liten balja, som för att hålla akvariet rent. Vad jag måste fråga för att komma in på ämnet du igentligen frågar om, är, har du ingen belysning? Med "riktig" akvariebelysning borde tempen klättre up mot 24-26c i alla fall, om inte karet står i ett kallare än normalt rum, och, ja, i så fall behöver du en doppvärmare, för fiskarnas trivsel och hälsa. Vad det gäller cirkulation och doppvärmare, skapar varmt vatten en stigande ström, så det fungerar ändån.. lite ojämnare temp i baljan från ena ändan till andra ibland kanske, försök ha doppvarmaren liggande längs botten, ett par cm upp, så hjälper det nog till lite grand.

    Lycka till.
    B!

    Kommentar

    • lindah_jensen
      • February 2005
      • 27

      #3
      Jag har hört att man inte kan ha doppvärmare ifall man inte har nåt filter. Jag har inget filter. Och ja, jag har belysning. Den medföljde, energispar, ger inte så mycket värme ifrån sig, en grad typ. Kan man doppvärmaren i sanden? Har tittat på sådanadär doppvärmara med sugpoppar som man sätter på sidan, går de att lägga ner också? Eller vad behöver jag för nån sorts doppvärmare?

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Doppvarmaren gör mindre nytta, och det pga att det uppvärmda vattnet inte sprids specielt långt från värmaren, men den gör ingen skada, och även om det bara är lite cirkulation i baljan, är det alltid något.

        Byta lampan i belysningen mot vanliga glödlampor, om det ör möjligt? torde vara det enklaste första steget.

        vanliga doppvärmare bör du inte ha i sanden, det finns andra lösningar för det, vad det gäller de vanliga med sugproppsfästen, gäller att de måste vara helt dränkbara, för att ett liggande montage ska vara möjligt, kolla vad handlaren har hemma?

        Jag skulle ändån rekomendera att du investerar ett par tjugor i en liten rengöringsanläggning... kanske en sån här
        Kolla med nån lokal handlare, de flesta brukar ha riktigt små pumpar billigt av varierande modeller, de är allihopa hoplöst små så det blir till att rengöra dem regelbundet, men det slår ingen filtrering alls med hästlängder...

        ett annat alternativ kan vara ett luftdrivet filter, de ger lägre cirkulation, och brukar låta mer, men här fördelen att de är billigare och tysta. En diskret här, en mindre diskret, med större filtervolym (bättre möjligheter för rening) men utan filtermaterial här... kan fyllas med vadd, makaroner, eller det vanliga tjusiga blå filtermaterialet vi är så förtjusta i att använda överallt.

        Det motordrivna filtret ÄR bättre, men de andra kan fungera. Är du lite händig kan du göra ett luftdrivet filter på egen hand, med tex en bit vprör (el rör), du listar säkert snabbt ut hur.
        B!

        Kommentar

        • lindah_jensen
          • February 2005
          • 27

          #5
          okej. tack för alla svar.
          men vad är det jag har? en pump som låter och från den går en slang där det i slutet sitter en mörkblå cylindergrej som gör så luften fördelas så att det blir bubblor.
          ursäkta min största ovetenskap, jag kanske inte skulle ha fiskar. men vad är det för nåt, är inte det nåt slags filter eller är jag helt ute och cyklar?

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            För att vattnet i ditt kar skall filtreras måste det "åka ut" någonstans innan det åker "in" igen .

            Det du har i ditt kar är helt enkelt en syresten (den blåa lilla runda) som fördelar den syreström som kommer från din luftpump, precis som du själv skriver...Om man har en liten filterpump som renar vattnet i ditt kar behöver du inte ha en syrepump. Detta beror på att om du riktar det "renade" vattnet som strömmar ut ur reningspumpen längs med vattenytan, så kommer detta att syresätta ditt kar.
            Eftersom du nu har en 50 liters kupa så skulle jag rekommendera dig att skaffa en liten mindre pump
            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Nja, det låter väl snarast som en syresten, bästa Linda.

              Luften, eller bubblorna kanske vi ska säga, som pressas ut ut syrestenen och rusar upp mot vattenytan syresätter egentligen inte vattnet alls (vilket annars är en vanlig missuppfattning). Det är istället den ytrörelse bubblorna skapar vid kontakten med ytan som genererar syre till dina fiskar.

              Skillnaden gentemot ett innerfilter är att filtret suger in vatten, renar det mekaniskt och förhoppningsvis också biologiskt, och skickar sedan ut det i ett rör alldeles under vattenytan varvid ytrörelse genereras vilket i sin tur alltså syresätter vattnet.

              Jag håller med Mr B om att du i ett kar på 50L behöver någon form av filtrering. Ett innerfilter kostar i princip ingenting, några få hundralappar bara, och finns att köpa i vilken akvariebutik som helst. Berätta bara för personalen om storleken på ditt kar och vilka fiskar du har så hjälper de dig välja ett lämpligt innerfilter.

              Högaktningsfullt
              Gud bevare Tsaren

              Kommentar

              • lindah_jensen
                • February 2005
                • 27

                #8
                tack för alla svar.
                jag får gå till butiken imorgon och fråga vilket filter jag ska ha.
                och jag kollade på lystillbehöret och man kunde inte byta till vanlig lampa, tyvärr. Ska jag skaffa doppvärmare då eller vad blir bäst? Tillsammans med filtret så skulle det väl kunna gå?

                Kommentar

                • gigardt
                  • February 2003
                  • 772

                  #9
                  Är det lysrör du har eller lågenergilampor.
                  Är det lågenergi borde det gå att byta ut
                  till vanliga glödlampor.
                  MVH Richard
                  600l Sydamerika(invånare se nedan)
                  7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                  500l innedamm(Koi)
                  4500l Damm(Koi)
                  125l yngelburk
                  400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

                  Kommentar

                  • lindah_jensen
                    • February 2005
                    • 27

                    #10
                    det är lysrör med lågenergi, så det går inte. vanlig glödlampa passar inte in.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...