Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andrebengtsson
    • January 2005
    • 9

    Alger

    Hej,

    Jag har ett nystartat akvarium sen början av januari. Jag fick efter ett tag alger i akvariet och köpte en mal som tog hand om det men nu börjar det komma en annan alg en mörkgrön som malen inte verkar äta, vad göra?!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Detta är ett vanligt problem, efterssom förutsättningarna för algtillväxt finns kvar och ingen algätare äter alla typer av alger.

    Ett allmänt tips är att alger triggas av amonium. Med ett större filter får du mindre amonium i karet och på så sätt får du bort faktor nummer 1 när det gäller alger.

    Har du gott om växter kan du läsa på lite om gödning. Så länge växterna har allt dom vill ha så har man sällan några större problem med alger.

    Har du inte några större mängder växter i karet så är det ökade vattenbyten som på lång sikt kan hålla tillbaka algerna.

    Just att du nämner mörkgrön matta får mig att tänka på cyanobakterier, de är inte alger, men lever liksom algerna på fotosyntes. De brukar förekomma i väldigt välskötta kar där man byter för mycket vatten. Om det är cyanobakterier så är det mindre vattenbyten och inköp av blackmolly som gäller.

    Jag vet att det kan låta lite motsägande, men allt beror på vad för aslger och vilka förutsättningar i karet, detta är ett försök till ett allmänt råd.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • andrebengtsson
      • January 2005
      • 9

      #3
      Hej,

      Tack, jag tror nog det kan vara får ofta vattenbyte så jag ska nog lugna mig med det

      Kommentar

      • Magnuz
        • February 2005
        • 292

        #4
        Äter black molly verkligen cyanobakterier?

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #5
          Ursprungligen postat av andrebengtsson
          Hej,

          Tack, jag tror nog det kan vara får ofta vattenbyte så jag ska nog lugna mig med det
          I början skall du nog som sagt ta det lugnt med vattenbyten, du måste ju få till en balans först, sen får man sköta det med lite vattenbyten.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          Arbetssätt...