Nybörjarens första kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn G.
    • February 2005
    • 26

    Nybörjarens första kar.

    Hej!

    Som ny akvarieägare är det mycket att hålla reda på, temperaturer, vattenkemi, ljus och en massa saker till. Tänkte bara kolla om jag missat nåt väsentligt:


    1. startade karet (75l) 18/1-2005 med några få växter men skaffade flera under ett par dagar. Pump och värme igång.
    2. tillsatte 13 små neontetror efter en knapp vecka, kunde inte bärga mig... Började mata -lite- dan efter. Fiskarana glufsar i sig inom 2 minuter, blöter numera upp fodret efter ett tips.
    3. Köpte 2 små ancistrusar, 3 små fläckiga pansarmalar och 3 rotbitar den 16/2-2005.
    4. Skaffade multiteststickor 21/2-2005, testade vattnet alla värden verkar normala.

    Alla fiskar verkar må bra, vattnet är klart, inga alger synliga. Matar med flingfoder, ibland (~2ggr/vecka) röda mygglarver.

    Är det bara att ta det lugnt nu, testa vattnet en gång per vecka (oftare i början?), städa, byta vatten och sen om ytterligare nån vecka (början av mars) köpa ytterligare fiskar?

    Jag vill ha ett lugnt och harmoniskt kar, snälla och fredliga fiskar. Vill jag se "liv och rörelse" går jag till tunnelbanan...

    Hälsningar
    /Björn
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Hur stort är det?

    Kommentar

    • Björn G.
      • February 2005
      • 26

      #3
      Ursprungligen postat av mohlin
      Hur stort är det?
      75 liter.
      /Björn

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Då tycker jag inte att du ska köpa fler fiskar. Vad hade du tänkt dig?

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag tycker att du kan stoppa i fler pansarmalar, dom är en stimfisk. Och ett par av någon lite större parlevande fisk. Kanske dvärgurami eller någon dvärgciklid (apistogramma). Sen är det fullt.

          Vad har du för filter?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Björn G.
            • February 2005
            • 26

            #6
            Tanken var några platy 3-4 samt ett pristellastim ~10.
            Filtret är ett fluval-2.

            Sen bara fylla på med mer växter, har provat att sätta Brasiliansk gräsplanta, får se om ljuset räcker annars så åker det ut igen.

            /Björn

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              2 platy räcker nog fint.
              Med mer än en sorts stimfisk i mellanregionen blir det oftast ett mycket rörigt intryck. Lite av den tunnelbana som du vill undvika.
              Tänk på att ditt filter är mycket underdimensionerat för så mycket fisk. Vill du stoppa i mer fisk tycker jag att du allvarligt skall fundera på större filter.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Servant
                • December 2004
                • 315

                #8
                jo.. köp hellre fler neontetror..
                platy dock tycker jag gör sig fint i en grupp på 4-6 st
                t

                Kommentar

                • gerry
                  • February 2005
                  • 82

                  #9
                  blackmolly

                  blackmolly är en bra nybörjarfisk som är livlig. :o

                  Kommentar

                  • RÖDLÖGA
                    • February 2002
                    • 3931

                    #10
                    Ursprungligen postat av gerry
                    blackmolly är en bra nybörjarfisk som är livlig. :o
                    Blackmolly är ingen bra nybörjarfisk. Blir lätt sjuk och är känslig på vattenkvaliten. Guppi är att lättare att sköta.
                    Lycka till med akvariet.
                    FISHLOVERS
                    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                    En glad "svenssonakvarist"

                    Kommentar

                    • Servant
                      • December 2004
                      • 315

                      #11
                      Ursprungligen postat av RÖDLÖGA
                      Ursprungligen postat av gerry
                      blackmolly är en bra nybörjarfisk som är livlig. :o
                      Blackmolly är ingen bra nybörjarfisk. Blir lätt sjuk och är känslig på vattenkvaliten. Guppi är att lättare att sköta.
                      Lycka till med akvariet.
                      Tycker iofs inte att guppy är någon bra nybörjarfisk heller.
                      Visst var den ganska tålig ursprungligt, men den har odlats till den högsta grad och du känner nog också till följderna. Att ha fiskar som guppy som första fisk, första intryck osv. kan inte vara kul.
                      t

                      Kommentar

                      • Magnuz
                        • February 2005
                        • 292

                        #12
                        Platy är förvisso en trevlig och lättskött fisk, men färgmässigt passar den inte så jättebra med neontetra (om man nu bryr sig om sådant). Jag tycker tropfrogs idé om dvärggurami eller någon dvärgciklid låter bra. När det gäller de fläckiga pansarmalarna är de enligt min erfarenhet mindre stimbenägna än många andra arter. Jag har tre stycken i mitt 170 l och de simmar ibland tillsammans, ibland inte.

                        Kommentar

                        • Björn G.
                          • February 2005
                          • 26

                          #13
                          Tack för snabba svar!

                          Det blir till att fundera på detta under tiden som jag kompletterar karet med mer växter, gömställen mm. Det är naturligtvis mycket tycke och smak i vad man vill ha (så länge firrarna får vettiga förhållanden), som nybörjare tycker man ju att 75 liter verkar jättestort och att man ska få plats med en massa fiskar...

                          Dvärggurami och -ciklid kan inte komma på tal om ännu, har inte tillräckligt med grönt för att det ska kunna ses som tätplanterat, men som sagt man ska väl inte göra alla dom roliga fiskköpen på en gång...

                          /Björn

                          Kommentar

                          • dinajel
                            • November 2004
                            • 606

                            #14
                            Jag skulle absolut rekommendera nån mindre gurami, liksom flera ovanstående talare har gjort. Dvärggurami, honungsgurami (finns i en fin rubin-variant) eller kanske läppgurami borde funka fint.

                            Mer än en stimfisk i ett 75-liters lär dessutom som sagt inte funka bra.

                            Edit: Ojdå, Björn G hann kommentera. Så går det när man väntar tills efter lunch med att svara... Iallafall, följ Tropfrogs råd när du skaffat mer växter.
                            Bilder på mina akvarier.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...