Hur länge kan pumpen vara avstängd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Hur länge kan pumpen vara avstängd?

    Jag får behärska mig att inte stoppa ner händerna och pilla på varenda sneda växt utan försöker att fixa sånt vid vattenbytet på helgen (för att inte stressa fiskarna för ofta). Då stänger jag av pumpen och fixar och donar en stund. Men pumpen kan ju inte vara avstängd så länge. Hur länge är max-tiden innan skadliga bakterier bildas eller filtret tar skada?
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Ett par timmar för ett ytterfilter, läs 3-4'a i alla fall, men jag antar att du har ett innerfilter (ytter filter är det dåligt lönt att stänga av när man ska i karet) och det finns delade meningar om det, en del säger att det kan gå så fort som 30-45 minuter, medans andra säger att det finns en svag självcirkulation i akvariet, som gör att innerfiltret klarar sig minst lika länge som ytterfiltret, ofta längre...

    Jag skulle inte ta några chanser, skulle jag ha pumpen avstängd mer än en timme, ta upp den ur karet, o plocka ut filtermassan, skölj ur den lätt (klämm ur den i en hink akvarievatten från vattenbyttet?), och sätt ihopa den igen, så bör den hålla sig fuktig + att luften innehåller mer syre än vattnet, så bakteriefloran ska klara sig i alla fall över natten... även om den antagligen inte klarar att filtermassan torkar. (vilket antagligen händer först)

    Min teori, använder inte innerfilter längre perioder längre, så det där med biologi hinner aldrig komma igång riktigt i mina innerfilter längre (tvättmaskinstvättar efter 2-3 månaders användning som absolut max, och sen står de torra tills nästa gång 6-9 månader senare, när de behövs...)

    Lycka till.
    B!

    Kommentar

    Arbetssätt...