Molly men konstigt beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabriella.
    • February 2005
    • 14

    Molly men konstigt beteende

    Jag är nybörjare..
    Har ett 60 liter akvaruim med diverse fiskar.
    Köpte 3 Molly i förrgår. 1 hane och 2 honor.
    Nu ligger de bara och trycker under pumpen.
    De håller sig nära bottnen och "flappar" frenetiskt
    med fenorna.
    Jag vet inte vad som är fel..
    Kan de va att de är i en ny miljö?? (ca 3 dagar)
    Ja har bara valt fiskar som skall passa ihop med molly.
    Tempen är 25 grader och vattnet är rent och fint....
    Jag är orolig för mina Mollysar....
    Någon som har liknande erfarenhet???
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    #2
    vad haru mer för fiskar?
    t

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Är akvariet nystartat? Om inte, hur länge har det varit igång och med hur många invånare?
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • Gabriella.
        • February 2005
        • 14

        #4
        Jag har 2 kuliålar,2 bilbukfiskar, 3 räkor och 2 glasmalar.dessa kom med akvariet...
        Sedan jag fick det har det tillkommit 2 växter...10 zebrafiskar...3 molly samt 7 st neontetror... Min teori är att det är kattens fel...hon stryker runt akvariet...sover tilloch med bredvid det. Kan det vara hon som stressar dem??

        Kommentar

        • Gabriella.
          • February 2005
          • 14

          #5
          hej!
          det har varit igång ca 1 år innan jag fick det..Jag fick det för 4 dagar sedan. Då hade det 8 invånare... Jag rensade ut allt totalt och lade in ny sand...köpte växter osv....Nu Nya invånare köpte jag i måndags och igår..Jag vet att jag kansek är lite hispig...emn jag känner ett jätteansvar för mina fiskar...Livrädd för att ta död på dem'

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Med andra ord så startade du om akvariet för fyra dagar sedan. Då gäller det att vara på sin vakt mot nitritförgiftning som nästan alltid kommer som ett brev på posten om man inte är medveten om det. Risken minskar om du tar det väldigt lugnt med matningen. Mata mycket sparsamt var 3:e dag under kommande vecka, öka sedan lite successivt.

            Men börja med ett 50% vattenbyte direkt om det skulle vara så att nitritnivån redan nu är för hög. Dina fiskars fenviftande kan vara tecken på det. Byt sedan inte vatten förrän om ca 2 veckor, och då endast ca 30%. Därefter bör du kunna byta 30% vatten varje vecka. Rengör inte filtret under närmaste månaden.

            Köp heller inga nya fiskar under kommande månad som annars skulle öka påfrestningen på akvariet.

            Kul att höra att du känner ett stort ansvar för dina fiskar, helt rätt attityd. Leta gärna mer i forumet, det finns oändligt mycket skrivet om uppstart av akvarium och nitritförgiftning.

            Lycka till och välkommen till en underbar hobby!
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • Gabriella.
              • February 2005
              • 14

              #7
              Tack JÄTTEMYCKET!!
              Har läst massor men inte riktigt insett vad nitrinförgiftning är....Jag har matat en gång om dagen....
              Skall direkt hem efter jobbet och byta ut vatten....Dör fiskarna snabbt av detta men nitrin...alltså ..under em....eller???
              Det konstiga är att det är bara Molly och Tetrorna som verkar slöa och konstiga..De andra är pigga och glada.

              Kommentar

              • Gabriella.
                • February 2005
                • 14

                #8
                En sak till...har det någon betydelse hur mkt jag häller i av...tja vad det nu heter...det blåa från den gula flaskan.....när jag nu byter 50% vatten ikväll ...skall det vara mer av detta blåa i än vanligt...

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Olika fiskar kan vara olika känsliga mot nitritförgiftning, men... ja, det är väldigt giftigt för de flesta och kan döda snabbt. I en del fall leder det till inre obotliga skador på fisken som kanske inte dödar direkt, men på lite sikt. Så man ska ta det på allvar.

                  Sök på nitrit eller uppstart i forumet så finner du massor med inlägg som handlar om detta.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • Hasse H
                    • August 2004
                    • 2111

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gabriella.
                    En sak till...har det någon betydelse hur mkt jag häller i av...tja vad det nu heter...det blåa från den gula flaskan.....när jag nu byter 50% vatten ikväll ...skall det vara mer av detta blåa i än vanligt...
                    Tja ... vet inte vad du menar, men misstänker att det kanske är Aquasafe du häller i. Doserar du enligt flaskan så blir det bra. Det är ofta inte nödvändigt alls, med sådana medel, men i vissa fall kan det vara befogat. Och blir man lugnare av det själv så varför inte.
                    mvh Hasse
                    Det man inte vet, har man ingen aning om.

                    Kommentar

                    • Gabriella.
                      • February 2005
                      • 14

                      #11
                      tack för all din hjälp..
                      Hade med mej vatten till min zoo affär som mätte nitriten till mej...men det fanns inge..eller den var väldigt låg..
                      Jag har starta upp mitt ämne med mollysarna i Fiskar...istället..
                      Tack

                      Gabriella

                      Kommentar

                      Arbetssätt...