Köp av begagnat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fashion
    • February 2005
    • 85

    Köp av begagnat akvarium

    Hejsan! Jag funderar på att köpa ett komplett 60 liters begagnat akvarium. Jag är inte säker på vilka fiskar som ingår men jag tyckte att jag såg en silverhaj på bilden, eller två, samt lite småfisk. Ska nog skänka bort eller sälja silverhajarna eftersom dom nog är lite för stora för det karet. jag har suttit många timmar på zoopet och läst och fått information om saker och ting samt fått information från andra håll, men känner mig fortfarande lite osäker. Hade det varit ett nytt akvarium hade jag inte haft några problem att starta upp det (tror jag) men nu så är det ett akvarium som är ingång och ska flyttas (hem till mig då). Nu undrar jag om det finns något särskilt jag ska tänka på när jag startar upp detta akvarium!

    Jag är väldigt tacksam för svar då jag är totalt nybörjare

    //Stephanie
    Fina Fisken
  • Krulle
    • September 2004
    • 635

    #2
    Mycket enklare för dig om det redan är igång.
    Du slipper eventuella problem med nitrit osv.
    Bara hälla ur lite vatten ur det och ställa in det i
    bilen och köra hem det, lr ev täta skarvarna mellan
    akvariumet och ev lock med lite tejp bara.

    Beror ju oxå iofs lite på hur långt du ska transoprtera det
    och vad det är för fisk i, men har du det i bilen borde ju
    inte värmen heller va ngt problem.

    Kommentar

    • RÖDLÖGA
      • February 2002
      • 3931

      #3
      Ursprungligen postat av Krulle
      Mycket enklare för dig om det redan är igång.
      Du slipper eventuella problem med nitrit osv.
      Bara hälla ur lite vatten ur det och ställa in det i
      bilen och köra hem det, lr ev täta skarvarna mellan
      akvariumet och ev lock med lite tejp bara.

      Beror ju oxå iofs lite på hur långt du ska transoprtera det
      och vad det är för fisk i, men har du det i bilen borde ju
      inte värmen heller va ngt problem.
      Håller med Krulle. Tänk bara på att ta ur storastenar och liknande innan transporten. Både för fiske och akvariet.Tänk även på hur du ställer det under transporten. Du slipper väntan på att vattnet ska bli "klart". Det är mer eller mindre kör klart när du kommer hem. Glöm inte bort vattenberedningsmedel när du fyller på med vatten. Lycka till.
      Senast redigerad av RÖDLÖGA; 22 February 2005, 23:56.
      FISHLOVERS
      Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
      En glad "svenssonakvarist"

      Kommentar

      • fashion
        • February 2005
        • 85

        #4
        Tack för era svar! Jag har läst så mycket om hur man startar upp ett akvarium men ingenstans hur man gör för att ta över ett begagnat. Då jag köper akvariet i samma stad så är det ju inte så lång resväg så det kommer nog att fungera utmärkt! Ingen som har något bra tips på fisk som passar i ett så litet akvarium, som är lämpliga för nybörjare? Vill gärna ha många växter också, tips på några som skulle passa och är lättskötta?


        //Stephanie
        Fina Fisken

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          [QUOTE=Krulle] lr ev täta skarvarna mellan
          akvariumet och ev lock med lite tejp bara.
          [QUOTE]

          Man kan väll för guds skull inte lyfta ett akvarium med vatten i? jag skulle tippa att det spricker av det... om det inte står på någon platta men chansen att det gör det är liten.. det är ganska jobbigt att bära sextio kilo.. är bära sextio ÖMTÅLIGA kilo skulle jag aldrig ens försöka... det är mer än JAG väger. och jag skulle inte ställa mig på en glaskiva och be någon lyfta... jag skulle tro att den skulle spicka.. och det är samma vikt...

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Visst kan man bära ett akvarium med vatten i, det behöver ju inte vara fullt.
            Töm det så att inte är mer vatten i det än att fiskarna kan hålla sig upprätta, alt. ha dem i en hink och töm karet på allt vatten.
            Står inte akvariet på en lös skiva kan man flytta över det på en när det skall fraktas.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • mckvinnan
              • December 2004
              • 760

              #7
              Fast jag måste nog hålla med om att 60 kg vatten är en sak men sen räkna vikten på själva akvariet vilket är rätt mycket. Inte för att det ska gå sönder eller så (speciellt inte med platta under som man bär i) utan för att man ska palla själva vikten. Sen bottenmaterialet väger ju mer än vatten så det blir ju mer än 60 kg... man kanske får räkna med att det går på 80-100kg! Annars att flytta över fiskarna i en hink m lock funkar ju så korta sträckor så (längre sträckor är kylbox bra, håller temperaturen länge, bara man tänker på att släppa in luft då och då) och så får man med sig en hel del vatten så att inte allt vatten är nytt i akvariet. Sen om man får med sig pumpen så får man ju med sig bakterier där också!
              Ska själv hämta ett begagnat 200l akvarium på måndag och där väger akvariet tomt ca 50kg! *pustar* Men spännande ska det bli!
              Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

              Kommentar

              • fashion
                • February 2005
                • 85

                #8
                Oj vad tungt! 50 kilo bara akvariet! det var inte dåligt! Själv skulle jag gärna ha lite större men jag testar först och ser hur det går och sen så kan jag uppgradera mig senare.

                okej.. Jag tror nog att jag gör så istället att jag lägger fiskarna i en hink med akvarievattnet då, det blir nog lättast. Kanske låter lite vatten vara kvar i akvariet också. Pumpen får jag med så då följer alla bakterier med och det är ju bra. Hur mycket kostar ett sånt där vattenberedningsmedel?
                Fina Fisken

                Kommentar

                • Gud bevare Tsaren
                  • April 2004
                  • 276

                  #9
                  Begagnade kar är för fattiglappar. Dessutom, om vi talar 60L, kostar ett nytt kar...ptja, 800-1000 kronor eller något i den stilen. Komplett. Det kan det väl vara värt ?

                  Högaktningsfullt
                  Gud bevare Tsaren

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    Ursprungligen postat av fashion
                    Oj vad tungt! 50 kilo bara akvariet! det var inte dåligt! Själv skulle jag gärna ha lite större men jag testar först och ser hur det går och sen så kan jag uppgradera mig senare.
                    Bättre att köpa ett stort från början om du bara kan få plats med det. Lättare att få bra balans i karet, mer fisksorter att välja på.
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • fashion
                      • February 2005
                      • 85

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gud bevare Tsaren
                      Begagnade kar är för fattiglappar. Dessutom, om vi talar 60L, kostar ett nytt kar...ptja, 800-1000 kronor eller något i den stilen. Komplett. Det kan det väl vara värt ?

                      Högaktningsfullt
                      Gud bevare Tsaren
                      Jo fast det råkar vara så att jag är en fattiglapp och har inte råd att köpa ett nytt akvarium. Så är det när man är student.
                      Fina Fisken

                      Kommentar

                      • Gud bevare Tsaren
                        • April 2004
                        • 276

                        #12
                        Nå, bäste Fashion, jag får be om ursäkt för det där. Jag hade själv turen att få mina egna studier (fil.kand med ryska som huvudämne) finansierade av min arbetsgivare så jag vet inte riktigt hur det är att leva på blott studiebidrag (som sedermera ska betalas tillbaka !).

                        Vattenberedningsmedel (Sera Aqutan eller Tetra AquaSafe) kostar allt från en femtiolapp och uppåt beroende på flaskans storlek. Köp en flaska Sera Nitrivec också (nitrifikationsbakterier) så får du snabbare en bra biologisk balans i karet (och med litet tur klarar du dig undan nitrittoppar medelst detta mirakelmedel också).

                        Vad är det för innerfilter som följer med ?

                        Högaktningsfullt
                        Gud bevare Tsaren

                        Kommentar

                        • fashion
                          • February 2005
                          • 85

                          #13
                          Jo det är rätt tung med studiebedraget att leva på.Vilken lyx att få allt betalt av arbetsgivaren!! På ett sådant ställe vill jag också jobba!

                          Fick tyvärr tråkiga nyheter idag så det belv inget köp av akvarium... nu får jag ge mig ut i djungeln och hitta ett annat akvarium att köpa..ska nog satsa på ett lite större och se om jag har turen att hittat ett.
                          //Stephanie
                          Fina Fisken

                          Kommentar

                          • Triana
                            • January 2005
                            • 840

                            #14
                            mm.. men akvarium väger en hel del.. mitt var det två starka karlar och bar när vi hämtade det.. fast det var ju femhundra liter.. litet skildnad i storlek...

                            Kommentar

                            • Krulle
                              • September 2004
                              • 635

                              #15
                              Menad einte att det behövde vara fullt upp till kanten.
                              Och att en 60 liters skulle väga 50kg låter mycket tycker jag, men det kanske det gör.
                              Själv hade jag 2 st inte allt för kraftiga killar som bar in mitt 720l uppför trappor osv.

                              Så ett 60l halvfullt med vatten o lite grus tycker jag ju inte vore ngt problem.
                              Bara nån kompis om hjälp eller ngt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...