Hjälp Mig Snälla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yattaa
    • January 2005
    • 27

    Hjälp Mig Snälla

    Heej..jar har ett 250 L akvarium med 3 st ancistrus 5 siameser 2 black molly 3 kampfisk honor och 1 hane och 6 neontetror..

    Nu till frågan..
    Jag fick för några dagar sedan 2 platy yngel men dem blev uppätna av mina kampfisk honor..
    Men ja vill så gärna ha denna fisken..Och ja har tänkt över att gå och köpa några vuxna platys..men jag vill ju att dem ska få yngel..

    Snälla kan någomn hjälpla mig
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Du får väl fånga in dem när de gravida och stoppa dem i en yngelpåse eller yngelkar tills de har fött. Sedan bör du ha ett extra kar för ynglen.

    Annars kanske du bör skaffa javamossa eller liknande där de kan gömma sig
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • yattaa
      • January 2005
      • 27

      #3
      yngelpåse..vadå när dem är gravida..har dem tjocka magar då?
      tar de inte lång tid innan dem föder?
      Yngel kar hur mkt kostar ett sånt?

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Ett rejält nystan med vattenpest, eller liknande, som får flyta vid ytan brukar rädda många yngel!
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • yattaa
          • January 2005
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av Tant Nancy
          Ett rejält nystan med vattenpest, eller liknande, som får flyta vid ytan brukar rädda många yngel!
          Ok men det är ochså så att ja inte vill ha kampfiskarna nå mera..jag vill ha andra fina fiskar tex guppy..Kampfiskarna ställer bara till problem för mig..
          Råd?

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Yngelpåse eller liknande är ganska billigt, 50-100 kr.

            Om du inte vill ha kvar dem sälj dem, skänk bort dem på Zoopet. Eller lämna tillbaka dem till djuraffären.

            De brukar bli ganska tjocka. Jag vet faktiskt inte riktigt hur lång tid det tar. Flytväxter brukar annars erbjuda bra skydd till de nyfödda.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • yattaa
              • January 2005
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av peppito
              Yngelpåse eller liknande är ganska billigt, 50-100 kr.

              Om du inte vill ha kvar dem sälj dem, skänk bort dem på Zoopet. Eller lämna tillbaka dem till djuraffären.

              De brukar bli ganska tjocka. Jag vet faktiskt inte riktigt hur lång tid det tar. Flytväxter brukar annars erbjuda bra skydd till de nyfödda.
              Ok d bra de bra....Men var ska jag sälja 1 kamphane och 3 honor dåe?

              Kommentar

              • elinor
                • February 2003
                • 1323

                #8
                Ok d bra de bra....Men var ska jag sälja 1 kamphane och 3 honor dåe?
                Antingen får du annonsera ut dina kampfiskar exempelvis på någon anslagstavla eller kanske Zoopet.. eller så går du tillbaka din zoobutik och frågar om de kan ta hand om dem eller rätt av kanske byta in dom mot någon annan fisk.

                Och vad gäller att få yngel att överleva... ovanstående skribenter har lämnat bra tips
                Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                Kommentar

                • yattaa
                  • January 2005
                  • 27

                  #9
                  ok de bra de..hoppas dem kan byta in dåe

                  Kommentar

                  • Servant
                    • December 2004
                    • 315

                    #10
                    Du kan lätt skapa en yngelkasse med hjälp av en vanlig "fjärilsfångarhåv" och inget mer. Sätt bara fast håven på något sätt så att själva håven samt nedre delen av håven är under ytan, och så att öppningen på håven är ovanför ytan. Sätt sedan enkelt i ynglen i håven.
                    Detta resulterar i att yngel får samma vattenvärden som i akvariet, att de andra fiskarna inte kan äta dem samt att du enkelt kan utfodra dem samtidigt som du utfodrar återstående fiskar i karet.
                    Detta är både mycket billigare än vanliga yngelkassar, och simutrymmet är oftast mycket mycket större. (beror ioförsig på hur stor håven är, men de normalstora är ändå mycket större än vanliga dyra yngelkassar)
                    t

                    Kommentar

                    • yattaa
                      • January 2005
                      • 27

                      #11
                      tack servant.

                      Kommentar

                      • Servant
                        • December 2004
                        • 315

                        #12
                        Inga problem yattaa, bara kul att hjälpa till!
                        Se bara till att maskorna på håven inte är alltför stora, men det brukar inte vara något problem.
                        t

                        Kommentar

                        • RÖDLÖGA
                          • February 2002
                          • 3931

                          #13
                          Du kan använda en glassbytta som du gör massa små hål i botten på. Fäst byttan med klädnypor vid akvarieglaset.
                          FISHLOVERS
                          Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                          En glad "svenssonakvarist"

                          Kommentar

                          • mckvinnan
                            • December 2004
                            • 760

                            #14
                            Jag köpte en yngelpåse inkl ram och hängare (som man hänger över akvariets kant så att nätburens öppning är ovanför vattenytan) på djuraffären och den kostade bara 36 kronor. Den är även till för om man får aggresiva fiskar som man vill isolera stod det på förpackningen men det tycker jag den är för liten för. Men det borde vara minst lika billigt som en fjärilshåv och då får man med en anordning för att hålla den på plats.
                            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                            Kommentar

                            • Servant
                              • December 2004
                              • 315

                              #15
                              håven brukar kosta kring 9:-.. sen hur stor e yngelkassa?
                              betalar man mer 20-40 kr kan man nog få en stor håv på ca40cm diameter..
                              fast den får junte plats i små kar..
                              men de beror ju också på vart man köperen..
                              t

                              Kommentar

                              Arbetssätt...