Tillökning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mateng
    • July 2004
    • 40

    Tillökning!

    Jag har två ancistrusar. För två veckor sedan så försvann min hane spårlöst. Jag började frukta att han hade dött eftersom han aldrig kom fram när jag matade. Så nu i helgen så dök han upp igen, vilket gjorde mig glad. Inte nog med det jag märkte att det simmade centimeter långa ancistrus bebisar i akvariet. Jag antar att hanen har legat och vaktat rom i ett par veckor. Jag har 30 neontetror, 4 nyckelhålsciklider och 8 pansarmalar i karet så jag ger inte ynglen några större odds till överlevnad. 10 yngel har gömt sig bakom pumpen i alla fall så vi får se om någon klarar sig. Nu till mina frågor:
    Äter hanen ingenting medans han vaktar?
    Hur många yngel kan det bli per kull?
    Måste man mata ynglen med någonting eller kan de äta alger direkt?
    Hur lång tid går det innan de kan leka igen?
    Ska jag skaffa någon sorts yngelkasse att ha i karet? Jag vill inte skaffa fler kar.
    Hur stora ska ynglen växa till sig innan jag kan fiska upp eventuella överlevare och sälja till akvarieföreningen? Jag har nog inte plats till så många fler malar i karet.

    Mattias
    200L
    30 Neontetror
    8 Fläckiga pansarmalar
    4 Nyckelhålsciklider
    2 Ancistrus
  • chrille_91_3
    • December 2003
    • 409

    #2
    1,hanen kan äta om det är nånting nära den ex om du lägger en alg tabllet där den är.
    2,jag vet inte riktigt hur många det kan bli.. nån annan kanske vet?
    3, ja, dem kan äta alger men om det inte finns kan du mta med alg tabletter.
    4,det är jag inte säker på :P vissa har lekt direkt efter ynglen är ute. :P
    5,nej jag tror det inte behövs.
    6,ca 2-3 cm
    msn: christianedlund1@hotmail.com
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

    Kommentar

    Arbetssätt...