Stora och små yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elloc
    • January 2005
    • 25

    Stora och små yngel

    Mina korallplatys fick som jag skrivit i en tidigare tråd yngel för några veckor sedan. I början samlade jag in alla jag hittade och la i en yngelbur. Efter elva stycken tyckte jag att det räckte och beslöt att se huruvida de andra skulle klara sig.

    Såhär efter 3 veckor är jag minst sagt konfunderad. De tre ynglen som jag lät vara fria i akvariet har alla överlevt. Dessutom så är de 2 ggr större än alla de 11 som jag samlade in. Jag har matat burynglen 1-2 ggr per dag med algtabletter varierat med vanlig fiskmat.

    Hur kommer det sig att de som får mat serverat är små medans de som får väldigt lite mat och får kämpa som små blå är stora? Någon som har någon bra förklaring på detta?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Uppenbarligen har de frismmande ynglen fått tag på mer mat och kanske har de också haft bättre vattenkvalité under sin uppväxt. För yngel som går trångt är det viktigt att vara mycket generös med vattenbytena annars ansamlas ämnen som påverkar tillväxten negativt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      elva yngel i en yngelbur växer inte särskilt mycket .. det är trångt och då växer de saktare.

      tre yngel överlever lätt i ett stort akvarium... men många yngel rensas bort om man har dem fria.

      Kommentar

      Arbetssätt...