nytt akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • k3vlar
    • February 2005
    • 73

    nytt akvarieprojekt

    Hejsan , jag e helt novice med akvariefiskar o så och håller på nu med att bygga ett eget, har viss erfarenhet av det sen jag byggt terarrium osv.

    jag har byggt ett ganska kvadratformat akvarium (50*50*23(djup)
    och nu e jag sugen på att ha tex en art stimfisk som trivs bästnära ytan och kanske ngn art fisk som trivs nära botten, kanske e det en dum fråga men jag får inga svar om ingen fråga ställs..

    kommer ha 2 malar oxxå så ngt sånt tips menar jag ej..

    bilder på det finns på min zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

    allt e nytt o under konstruktion än så länge.. fler bilder kommer senare.

    skriv gjärna vad ni tycker om det jag åstakommit så här långt.
    Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    bilbukar lämnar typ aldrig ytan... utom när de möjligen hoppar över den.. Kan inte ha dem själv för de är ganska ömtåliga men jag tycker rysligt mycker om dem.. helt underbara..

    Kommentar

    • Gud bevare Tsaren
      • April 2004
      • 276

      #3
      Ptja...hmm...det ser spännande ut. Fast jag vet inte om formen är så lyckad, det blir inte mycket yta för vattnet att utbyta koldioxid, syre och liknande med den omgivande luften.

      Du får nog se till att inte överbelasta karet.

      Men snyggt. Vägg-akvarie. Tjusigt värre

      Högaktningsfullt
      Gud bevare Tsaren

      Kommentar

      • k3vlar
        • February 2005
        • 73

        #4
        Hejsan, tack för ditt svar, jag funderar på att ha ca 10 kardinaltetror och är lite sugen på en Khuli-ål , men vet ej om man kan ha en sån ensam eller om de ska vara i par ... 2 st ottocinclus oxxå, , 2 växter har jag tittat på oxxå men vet ej namnet just nu,, min lokala akvariehandlare har tipsat om dem, biltemas bästersand kör jag med och en rot kommer läggas i. ( tacksam för synpunkter )

        Pump var ngn kombinerad doppvärmare+filter, vet ej riktigt då den blir beställd va min handlare för just min burk... ( kan ej namnet )

        letar febrilt efter en lämplig bakgrund, men vet ej var jag kan köpa, i denna lilla by finns ej utbud som i en storstad... var kan man beställa?

        som sagt, jag är nybörjare , men forskar / läser det mesta för att lära.

        tack på förhand
        Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          tja.. jag skulle nog aldrig stoppa ner kardinaler i en sådan tank! det skulle precis finnas plats för dem med 1 cm per liter regeln men en tetra är en väldigt aktiv fisk och därför funkar itne regeln längre.. jag tycker att det är för litet för den, alldeles för litet för den.. inga ndra ideer på fiskar som du gillar? kulin är väl bättre... tror den är litet av en stimmfisk.. minns inte säkert.

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Har du funderat på platy/guppy?
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • k3vlar
              • February 2005
              • 73

              #7
              Ursprungligen postat av Triana
              tja.. jag skulle nog aldrig stoppa ner kardinaler i en sådan tank! det skulle precis finnas plats för dem med 1 cm per liter regeln men en tetra är en väldigt aktiv fisk och därför funkar itne regeln längre.. jag tycker att det är för litet för den, alldeles för litet för den.. inga ndra ideer på fiskar som du gillar? kulin är väl bättre... tror den är litet av en stimmfisk.. minns inte säkert.
              nja jag vet inte jag tog iden från Timells hemma snickar program på 4:an där de hade kardinaler, sen var det http://www.happyfish.se som saluför burkarna .. och till dera priser så köper man inte, man bygger själv... men deras kunnande och kompetens ska det ej va ngt problem med och va jag vet så trivs kardinaler i deras burkar runt om i myndigheter o sjukhus runt om i sverige... ska väl va rätt belysning o sånt, men ja jag får väl prova mig fram.
              Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                Är det bara jag som tycker att tanken är alldeles för liten för ett stim kardinaler?
                Jag tycker det är alldeles för litet.. 50x50x25 kan du få in tio tetror om man följer reglerna utan förnuft, men då är det inte en enda fisk till! inte en enda.. jag tycker det är jättelitet!

                Kommentar

                • mattsson
                  • December 2004
                  • 115

                  #9
                  håller med Triana där alltså. kardinaler är väldigt livliga och behöver sträcka ut då och då!
                  gone fishing...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...