Pumpen??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Pumpen??

    Hej, jag har ett nystartat akvarium som nu står och väntar på att fiskar ska flytta in, vilket kanske blir på fredag.
    Det jag undrar är, hur mycke ska pumpen stå på? hur hårt ska det bubbla så att säga i karet? kan någon förklara det för mig?
    mvh nina
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Vad för pump menar du? Luftpump? Den är mest bara för dekoration och du avgör själv hur hårt du vill att det ska bubbla från utströmmaren.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • Signe
      • January 2005
      • 141

      #3
      Hej igen, jag utryckte mig nog lite dåligt, jag har ett innerilter Vita Tech 570 heter den...det är den jag undrar hur jag ska ha den.

      mvh Nina

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #4
        Ok. Ju mer pumpen rör om ytan desto bättre för syresättningen. Sätt utblåset strax under vattenytan och om flödet är reglerbart sätt det på max.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • Signe
          • January 2005
          • 141

          #5
          Hej, ska det vara så mycke? då måste jag fråga dig varför det ska det....jag vill veta så mycke som möjligt..!! Tack för att du orkar svara.

          mvh Nina

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Jag vet ju inte hur stort ditt akvarium är, klart att det kan bli för mycket av det goda om pumpen är för kraftig i förhållande till akvariet. Det filter du har är lämpligt för ett akvarium i storleken 100-200 liter enligt tillverkaren så om du har ett akvarium i den storleken så bör du normalt ha fullt blås på pumpen. Varför? Jo för att du ska få maximal syresättning i vattenytan och maximal reningseffekt.

            Tala gärna om också vilka fiskar du tänkt ha, det kan ha viss betydelse också.
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • Signe
              • January 2005
              • 141

              #7
              Hej igen och tack för att du orkar med mig..*L*

              Akvariet är 240 liter, dom fiskar jag vill ha är Gurami, några olika sorter. Mosaikgurami, guldgurami. Har du några bra förslag? Sen har jag hört så mycke om en räka som jag tror heter amanioräka, stämmer det? kanske man kan ha några utav dom också. Jag tar gärna emot förslag. Skulle kunna tänka mig en stim fisk. Kilfläcksrasbora, dom skulle jag kunna tänka mig ett stim av, annars lite större fiskar.

              mvh Nina

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #8
                Inga problem, vi är alla här för att hjälpa och lära av varandra .

                Ja med den storleken på akvariet tycker jag att du ska ha fullt blås på pumpen som jag skrev innan för att du ska få tillräckligt bra filtrering. Tycker du har bra idéer om innehållet, tror säkert att akvariestorleken och pumpens kapacitet räcker för det. Räkan du tänker på brukar kallas amanoräka, Cardina japonica, och är nog den vanligaste räkan man hittar i zoobutikerna.
                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                • Signe
                  • January 2005
                  • 141

                  #9
                  Gud vad du kan mycke Hasse H..!!!!

                  Du måste hålla på mycke med dina akvarium! Vad glad jag blir när du tycker mina fiskval låter bra.
                  Tycker du att amanoräkan är ok, eller har du något annat förslag?

                  Det ska bli så spännande på fredag när jag ska åka och köpa dom första fiskarna, vad jag läst mig till här på zoopet så ska man bara börja med ett litet antal, vad tycker du om det?

                  mvh Nina

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    En fingervisning som jag tagit åt mig är 3xAkvarievolymen i liter. För flödet på pumpen. Kanske inte så vetenskpligt men endå. Sedan beror det på om dina fiskar trivs i strömt vatten. Men, med gurami är det inga problem.
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • Signe
                      • January 2005
                      • 141

                      #11
                      Tack Gimbo....ni är alla så snälla här

                      mvh Nina

                      Kommentar

                      • Gimbo
                        • January 2005
                        • 2734

                        #12
                        Ursprungligen postat av Signe
                        Tack Gimbo....ni är alla så snälla här

                        mvh Nina

                        Bara roligt att man kan hjälpa till. Har fått massor med hjälp själv.
                        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                        Kommentar

                        • Hasse H
                          • August 2004
                          • 2111

                          #13
                          Ursprungligen postat av Signe
                          Gud vad du kan mycke Hasse H..!!!!

                          Du måste hålla på mycke med dina akvarium! Vad glad jag blir när du tycker mina fiskval låter bra.
                          Tycker du att amanoräkan är ok, eller har du något annat förslag?

                          Det ska bli så spännande på fredag när jag ska åka och köpa dom första fiskarna, vad jag läst mig till här på zoopet så ska man bara börja med ett litet antal, vad tycker du om det?

                          mvh Nina
                          hum,hum... jo, har hållt på några år... typ 30 eller så...ett o annat har man väl snappat upp längs resan, men fullärd blir man aldrig.

                          Amanoräkan är helt ok, roliga små krabater som springer runt på växter och på botten. Väldigt duktiga renhållningsarbetare som putsar bladen rena från alger och käkar upp överblivet foder på botten. Har själv ett gott gäng i mitt minsta akvarium som gör stor nytta.

                          Jo jag tycker att gurami blir väl alldeles utmärkt för ditt akvarium. Kompletterat med nån mindre stimfisk som rasbora så blir det väldigt snyggt, tror jag. Har själv ett 300 liters akvarium som kommer befolkas med nåt åt det hållet så småningom.

                          Det är bra om du inte skaffar så många fiskar i början som du själv föreslår. Under akvariets uppstartfas på allt mellan 3-6 veckor kommer den biologiska balansen byggas upp och då är det viktigt att det inte blir för hårt belastat med avföring från för många fiskar. Man bör också mata väldigt försiktigt i början, kanske bara var tredje dag eller liknande. Allt eftersom tillför man fler fiskar och matar lite mer och så småningom är det inkört och i balans.
                          mvh Hasse
                          Det man inte vet, har man ingen aning om.

                          Kommentar

                          • Hasse H
                            • August 2004
                            • 2111

                            #14
                            Du skulle också kunna ha nån mindre botia, de är bottennära och kompletterar bra tycker jag.
                            mvh Hasse
                            Det man inte vet, har man ingen aning om.

                            Kommentar

                            • Signe
                              • January 2005
                              • 141

                              #15
                              Hej Hasse H..tack igen !

                              Har du något förslag på någon botia? jag har tittat lite, men det är många som blir ganska stora vad jag förstår.

                              mvh Nina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...