Tveksam e.v nybörjare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hawkmoon
    • February 2005
    • 268

    Tveksam e.v nybörjare.

    Hejsan.
    Hade tänkt starta en nygammal hobby igen, hade ett 500L kar för många år sedan men slutade p.g.a div tråkigheter med växtdöd och algproblem.
    Förstår att det var okunnighet som var orsaken till en trevlig hobbys död.
    Tänkte vara mer påläst innan nystarten men märker till min bedrövelse att det verkar vara en djungel av gödning, lyse och Co2, förstår att det är det som fotosyntesen går ut på men jag hade inte tänkt att föra en dagbok över mina gödningsförfaranden för att få det att funka och jag hade inte tänkt mig att ha X antal kufiska mixturer i flaskor för att få växterna att bubbla.
    Finns det ingen lagom väg eller måste man vara så extrem för att få en rogivande hobby?
    Mvh//Tveksam
    190L Trigon SA Powered by Co2
    112L Snäcklekare
    Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Man gör det så pass krångligt man själv vill.... gödning bör du kanske ha men jag tror nog att det egentligen är ett fåtal som håller på med allt det du pratar om....

    Det viktigaste är att man njuter av SITT akvarium oavsett hur avancerat det är eller inte...

    Det viktigaste är egentligen att starta upp det på rätt sätt... ta det lugnt och jäkta inte... läs på om de ev. växter och fiskar du vill ha och ta det som det kommer.... du märker själv om du vill ta hobbyn ytterligare ett steg och vill du inte det så är det helt ok oxå... det viktigaste är ändå att man själv trivs och kan njuta av sin hobby.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Det är viktigt med rätt belysning. Philips Aquarell och/eller GroLux är bra rör. Det finns även ett rör heter Fluora 77. Detta liknar GloLux mycket men är billigare.

      Den bästa växtnäringen är TMG (Tropical Master Grow) som innehåller både makro-och mikronäring.

      Tänk på att inte ha grovt grus. Växternas rötter trivs bättre med fint grus eller sand.

      Sen kan det vara bra att börja med växter som inte är alltför svårskötta. På: http://www.zoopet.com/akvarium/150_vaxter.asp kan du söka på och läsa om olika växtarter.

      Mycket viktigare än växterna är ju att fiskarna mår bra. Det är oftast i början (de första månaderna) som det uppstår allvarliga problem i fall man inte har koll på nitrogencykeln. Mycket bra information om detta finns på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

      Lycka till!
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • elinor
        • February 2003
        • 1323

        #4
        Väljer du att starta upp ett Malawi-kar eller ett Tanganyika-kar behöver du inte tänka på växtgödning överhuvudtaget. Det vill säga om du, som jag, väljer att inte ha några växter alls i det.

        Å att göra med TMG + annat diverse medel är inte så krångligt som man kan tro. Själv har jag beslutat mig för att ta en sak i taget och för tillfället så läser jag på mig inför en ev uppstart av CO2.

        Huvudsaken är att du njuter av ditt kar och att dina fiskar trivs. Elinor
        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

        Kommentar

        • plorozen
          • January 2004
          • 531

          #5
          nej, man måste inte vara extrem, jag är själv en glad nybörjare, som hängt med vid sidan om ett akvarium och lärt mig en hel del.

          ett tips är att du hör dig för angående bra zooaffärer i västerås, med kunnig personal, sen, om du hittar en sådan affär, så frågar du dem om råd. så kan de hjälpa dig med de områden som kanske inte är de roligaste eller lättaste att läsa på sig om(lyse t.ex).

          Kommentar

          • Hawkmoon
            • February 2005
            • 268

            #6
            Okej, får tacka för alla svar och passa på att säga grattis till Maya på födelsedagen

            Tänker göra ett försök igen men kolla runt lite till och starta upp lungt och utan stress, växter vill jag gärna ha så jag får kolla vad som kan vara lämpligt att börja med, finns en hel del information att läsa i forumet här har jag märkt.
            Skönt att se att det är blandad nivå bland forumskrivarna så man inte känner sig helt borta.
            190L Trigon SA Powered by Co2
            112L Snäcklekare
            Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

            Kommentar

            • Maya
              • November 2003
              • 1162

              #7
              Åhhh tack så hemskt mycket.... alltid lika trevligt att bli grattad!!!
              Mvh M.
              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
              Min hemsida om hoyor & pelargoner

              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

              Kommentar

              Arbetssätt...