Nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Nystartat akvarium

    Hej, i går kväll gjorde vi iordning vårt nya akvarium 240 liter. Det är så jätte fint.!!
    Det ska nu få stå så i drugt en vecka, men det jag undrar över är om det är något man ska tänka på nu när allt är nytt. Är det något jag ska tillföra vattnet tex....Hur många fiskar kan jag skaffa, jag har tänkt mig gurami, mosaik eller honungsgurami tex.
    Jag blir jätte glad för alla svar.

    mvh Nina....
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Läsa och lära om vatten och fiskar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      jag skulle låta det stå i mer än en vecka för att vara på säkra sidan, ha vattenberedningsmedel och växter i början och låta det stå, mata tomma akvariet.. och se till att testa vattnet innan jag tar och köper fiskar...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Varför ska man mata ett tomt akvarium, möjligt vis att man tillsätter ammoniak för att få en bakteriekultur, men sådant är inget som den som är nybörjare ska göra.

        Här är en länk riktad till den som har liten erfarenhet av akvarium, troligtvis så struntar de flesta i vad som står där men läs den i varje fall. http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Varför ska man mata ett tomt akvarium, möjligt vis att man tillsätter ammoniak för att få en bakteriekultur, men sådant är inget som den som är nybörjare ska göra.
          Varför inte? Jag var nyborjare själv och cyklade mitt 250 liters akvarium på det sättet. Och jag kan varmt rekommendera den metoden. Den är både säker och billig. På följande länk kan man läsa en mycket bra beskrivning på hur man gör plus förklaringar till varför: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

          Men det är sant som Kramfors säger att det inte finns någom mening med att bara låta akvariet stå tomt, utom möjligen för att vattnet ska uppnå önskad temperatur.

          Jag vill även rekommendera er att tillsätta Aqutan eller något likvärdigt vattenberedningsmedel. Det neutraliserar klor (chloramin) som finns i kranvattnet och binder andra eventuella skadliga ämnen som koppar och tungmetaller. I fall ni inte har tillgång till filtermaterial från ett redan inkört akvarium bör ni även tillsätta Nitrivec som innehåller de nyttobakterierna som behövs för att bryta ner ammoniak och nitrit - de absolut största orsakerna till fiskdöd i nystartade akvarier!

          Jag vill även ge er en stor eloge för att ni har sökt information innan ni skaffat fiskarna!!!!

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Red Cloud
            • January 2005
            • 103

            #6
            Det är kul att vara nybörjare, efter de 3 första svaren har man redan fått två helt olika tips på hur man ska göra.

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av Red Cloud
              Det är kul att vara nybörjare, efter de 3 första svaren har man redan fått två helt olika tips på hur man ska göra.
              japp, detta eftersom akvarsitiken inte är en exakt metod, nåt som funkade för nån kanske är helt fel för nån annan....
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Signe
                • January 2005
                • 141

                #8
                Ja, tack tack, inte vet jag om jag blev så mycke klokare...men jag har i alla fall redan haft i Aqutan och Nitrivec. Hoppas jag gjort något bra...*L*


                Mvh nina

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Varför det blir problem för många är nog att de är för lata att skaffa information utan skriver en fråga här på Zoopet och får råd som de ofta struntar i att följa.

                  Handen på hjärtat Signe orkade du läsa länken jag gav dig och länkar som hänvisades till.
                  Jag tror inte det.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Signe
                    • January 2005
                    • 141

                    #10
                    Jo du Kramfors...

                    snacka inte sk.... !! jag har visst läst artikeln, ursäkta om jag låter osäker, det är därför jag frågar

                    ursäkta...

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      batski tänk på att övriga värden inte skiljer på ammonium och ammoniak där heter det på engelska ammonia.

                      Signe OK det blir nog bra om du inte har i för många fiskar, har både ett ytterfilter och ett innerfilter väl tilltagna i storlek, gärna ett pumphuvud med filtermatta.
                      Testar ammonium första 10 dagarna och nitrit första månaden, nitrat regelbundet sedan så du ser när du behöver byta vatten.

                      Att du tänker på att när du tillsätter fler fiskar så förändrar du balansen på vattnet och måste testa vattnet igen.

                      Att inte rengöra filtret i samband med vattenbyte eller i varmt vatten.
                      Att om du köper ett ytterfilter ska du ha ett förfilter på insugen så inte fasta föroreningar kommer i filtret och tar upp plats för nedbrytningsbakterierna.

                      Var noga med valet av arter så de vill ha likartade förhållande.

                      Titta noga på fiskarna innan du köper dem, be butiken mata lite så du ser att den fisk du köper glatt äter, att den simmar bra och inte har sår, fläckar, prickar, utstående fjäll, utstående gälar eller dylikt.

                      Kolla vilket pH de har i akvariet där fisken är.
                      Om du köper fiskar från flera akvarier eller butiker ska du ha dem åtskilda i en karantän i minst en vecka helst längre.

                      Ja det är mycket mer att tänka på.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Lubbe
                        • February 2004
                        • 677

                        #12
                        Ursprungligen postat av Signe
                        Hej, i går kväll gjorde vi iordning vårt nya akvarium 240 liter. Det är så jätte fint.!!
                        Det ska nu få stå så i drugt en vecka, men det jag undrar över är om det är något man ska tänka på nu när allt är nytt. Är det något jag ska tillföra vattnet tex....Hur många fiskar kan jag skaffa, jag har tänkt mig gurami, mosaik eller honungsgurami tex.
                        Jag blir jätte glad för alla svar.

                        mvh Nina....
                        Kan ju berätta hur jag precis har kört igång mitt 310 l kar : )
                        Jag vet att många inte gillar min metod, då de tycker att det går alldeles för fort, men för mig har det gått jättebra och alla 20 mår prima! : )

                        Jag började iaf med att köra igång karet (17/1) med växter och allting i och tillsatte AquaSafe enligt anvisningar och en dos nitrivec (totalt onödigt, men jag tänkte inte på det då ).
                        Sedan lät jag karet stå och på morgonen den 6:e dagen (22/1) hällde jag i nitrivec och på kvällen åkte jag och köpte de 1:a fiskarna: 4 citrontetror.
                        Efter det höll jag koll på nitrithalten och tillsatte nitrit varje dag i 10 dagar enligt anvisningarna. Jag matade heller inte de 3 första dagarna.
                        ca 4 dagar senare (27/1) fyllde jag på med fisk, 5 citrontetror till.
                        Sedan väntade jag några dagar, köpte fisk, väntade osv.
                        31/1: 3 corydoras julii och 1 ancistrus
                        4/2: 5 citrontetror
                        9/2: 2 apistogramma viejita

                        Tänk bara på att inte köpa för små fiskar då de oftast är känsligare än de större : )
                        310 l - Sydamerika
                        200 l - Asien
                        104 l - Asien
                        70 l - Sydamerika

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lubbe
                          Efter det höll jag koll på nitrithalten och tillsatte nitrit varje dag i 10 dagar enligt anvisningarna.
                          Jag hoppas du menar att du tillsatte Nitrivec

                          Det är inte nitrithalten du måste hålla koll på de första 7-10 dagarna, utan ammonuim/ammoniak-halten. Det är alltså ammoniak som uppstår först och nitrit kommer bara efter det att bakterierna börjat bryta ner ammoniak. Nitrithalten bör du börja kolla efter ca 10 dagar och ca 20 dager framåt.

                          Tänk bara på att inte köpa för små fiskar då de oftast är känsligare än de större : )
                          Jag antar att du menar att yngre fiskar oftast är känskigare än lite äldre/vuxna fiskar. Men det är inte så att mindre arter är känsligare än större.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Lubbe
                            • February 2004
                            • 677

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Ursprungligen postat av Lubbe
                            Efter det höll jag koll på nitrithalten och tillsatte nitrit varje dag i 10 dagar enligt anvisningarna.
                            Jag hoppas du menar att du tillsatte Nitrivec

                            Det är inte nitrithalten du måste hålla koll på de första 7-10 dagarna, utan ammonuim/ammoniak-halten. Det är alltså ammoniak som uppstår först och nitrit kommer bara efter det att bakterierna börjat bryta ner ammoniak. Nitrithalten bör du börja kolla efter ca 10 dagar och ca 20 dager framåt.

                            Tänk bara på att inte köpa för små fiskar då de oftast är känsligare än de större : )
                            Jag antar att du menar att yngre fiskar oftast är känskigare än lite äldre/vuxna fiskar. Men det är inte så att mindre arter är känsligare än större.
                            Oj, blev nog lite fel där
                            Tillsatte ju såklart nitrivec
                            tyvärr så har jag inget test för att kunna hålla koll på ammonium/ammoniak halten, men funderar på att skaffa det. Sedan så fortsätter jag så klart att hålla koll på nitrithalten

                            Menade också så klart att inte köpa yngre fiskar (uttryckte mig lite dåligt ) eftersom jag själv en gång köpte mig 3 st jättesmå otocinclusar (var kanske högst 1½ cm långa...) till mitt lilla kar och de stressades ihjäl av de större fiskarna
                            Så köp de större exemplaren av den art du väljer att ha (lät det lite bättre kanske? )
                            Senast redigerad av Lubbe; 13 February 2005, 10:29. Anledning: felstavning
                            310 l - Sydamerika
                            200 l - Asien
                            104 l - Asien
                            70 l - Sydamerika

                            Kommentar

                            • Tias
                              • December 2003
                              • 98

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lubbe
                              Ursprungligen postat av Signe
                              Hej, i går kväll gjorde vi iordning vårt nya akvarium 240 liter. Det är så jätte fint.!!
                              Det ska nu få stå så i drugt en vecka, men det jag undrar över är om det är något man ska tänka på nu när allt är nytt. Är det något jag ska tillföra vattnet tex....Hur många fiskar kan jag skaffa, jag har tänkt mig gurami, mosaik eller honungsgurami tex.
                              Jag blir jätte glad för alla svar.

                              mvh Nina....
                              Kan ju berätta hur jag precis har kört igång mitt 310 l kar : )
                              Jag vet att många inte gillar min metod, då de tycker att det går alldeles för fort, men för mig har det gått jättebra och alla 20 mår prima! : )

                              Jag började iaf med att köra igång karet (17/1) med växter och allting i och tillsatte AquaSafe enligt anvisningar och en dos nitrivec (totalt onödigt, men jag tänkte inte på det då ).
                              Sedan lät jag karet stå och på morgonen den 6:e dagen (22/1) hällde jag i nitrivec och på kvällen åkte jag och köpte de 1:a fiskarna: 4 citrontetror.
                              Efter det höll jag koll på nitrithalten och tillsatte nitrit varje dag i 10 dagar enligt anvisningarna. Jag matade heller inte de 3 första dagarna.
                              ca 4 dagar senare (27/1) fyllde jag på med fisk, 5 citrontetror till.
                              Sedan väntade jag några dagar, köpte fisk, väntade osv.
                              31/1: 3 corydoras julii och 1 ancistrus
                              4/2: 5 citrontetror
                              9/2: 2 apistogramma viejita

                              Tänk bara på att inte köpa för små fiskar då de oftast är känsligare än de större : )



                              Jag tycker din metod funkar bra. jag kör samma fast jag skippar alla typer av kemikalier tycker att det är mer harmoniskt för naturen fiskar och växter.
                              Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

                              www.tielias.blogspot.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...