Terrortetra !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtom
    • February 2005
    • 33

    Terrortetra !?

    hjälp,

    har lagt in det här under tetror också men får inga svar...
    Har 10 colombiatetror i ett 63 liters akvarium sedan 2 dgr
    En av dom terroriserar resten och håller dom stående i ena halvan av burken genom att jaga tillbaks dom så fort dom försöker simma iväg.
    Själv patrullerar han/hon över resten av akvariet.

    Var tillbaks i affären idag och frågade om det var normalt för tetror men dom sa bara att det var en för stor fisk för ett så litet akvarium. Ändå var det samma affär, akvarielagret i bromma, som sålde dom till mig och då var det helt ok och inga problem fast jag uttryckligen frågade.....suck...jag börjar bli trött på alla motstridiga uppgifter.
    Hade ju problem med för mycket gödning också av samma orsak (samma affär) 2 olika säljare, helt olika råd.

    Inte lätt att få till det och göra rätt i början....

    Vad ska jag göra ? Tycker synd om dom som inte får röra på sig.
    Ska jag ta bort den elaka? ÄR den elak eller är det normalt beteende ?

    tacksam för råd !

    /tomtom
    mvh

    ~tomtom~

  • Lucas_no1

    #2
    Vet inte om jag kan ge något svar på om det är normalt att en av dom håller styr över dom andra.
    Låter mer som något som ciklider håller på med.
    Jag har själv haft 9st fullvuxna och dom gjorde aldrig så mot varandra.
    Jag hade dom i 180 liter.
    Låter som det är lite för litet för dom med 63 liter.

    Du kanske ska lämna tillbaka dom och skaffa någon annan tetra.

    Mvh Lucas

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av tomtom
      har lagt in det här under tetror också men får inga svar...
      Har 10 colombiatetror i ett 63 liters akvarium sedan 2 dgr
      En av dom terroriserar resten och håller dom stående i ena halvan av burken genom att jaga tillbaks dom så fort dom försöker simma iväg.
      Själv patrullerar han/hon över resten av akvariet. ---
      Vad ska jag göra ? Tycker synd om dom som inte får röra på sig.
      Ska jag ta bort den elaka? ÄR den elak eller är det normalt beteende ?
      Det är antagligen lekbeteende. Massor av tetror, tillochmed neontetra, blir aggressiva och revirhållande vid leken, och lek triggas ofta hos tetror när de hamnar i en ny miljö.

      Det går snart över.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jag tycker akvariet är för litet. Så hans revir tar ju i stort sett hela akvariet. Jag skulle definivt lämna tillbaka dem och skaffa en annan art som kan bo i ett så litet akvarium.

        På: http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp kan du söka på och läsa om olika arters egenskaper och behov.

        Lycka till!

        PS. Lita aldrig på det de säger i akvarieaffären!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          då är det konstigt att det enda rådet jag fått här på min senaste fråga är att "tala med akvarielagret" vilket jag inte precis vill..

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Triana
            då är det konstigt att det enda rådet jag fått här på min senaste fråga är att "tala med akvarielagret" vilket jag inte precis vill..
            Vat har du fått det svaret? Jag har inga erfarenheter av Akvarielagret så jag vill inte uttala mig om dem. Men min erfarenhet är att akvarieaffärer vill sälja och därför säger de ofta att "det går så bra så". Kanske inte alla, men det verkar som att den stora majoriteten faktiskt är såna
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jamen, det är ingen fara. Ett 63-liters är visserligen i minsta laget, men inte kommer de att slå ihjäl varandra. Titta på de "terroriserade" tetrorna - de har inga skador, eller hur?
              Det går över på nån vecka.
              Tycker du det går för hett till, lägg i mer växter och annat som fiskarna kan gömma sig bland.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Jamen, det är ingen fara. Ett 63-liters är visserligen i minsta laget, men inte kommer de att slå ihjäl varandra. Titta på de "terroriserade" tetrorna - de har inga skador, eller hur?
                Det går över på nån vecka.
                Tycker du det går för hett till, lägg i mer växter och annat som fiskarna kan gömma sig bland.
                Hmm, även om man inte får fysiska skador kan man ändå ta skada av stressen, eller?

                Självklart kan jag inte bestämma åt dig, men själv skulle jag lämna tillbaka dem och skaffa några fiskar som kan bo i ett litet akvarier utan att ta skador av det.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • tomtom
                  • February 2005
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av batski
                  Ursprungligen postat av Triana
                  då är det konstigt att det enda rådet jag fått här på min senaste fråga är att "tala med akvarielagret" vilket jag inte precis vill..
                  Vat har du fått det svaret? Jag har inga erfarenheter av Akvarielagret så jag vill inte uttala mig om dem. Men min erfarenhet är att akvarieaffärer vill sälja och därför säger de ofta att "det går så bra så". Kanske inte alla, men det verkar som att den stora majoriteten faktiskt är såna
                  ja det är ju f-n att när man är där och handlar då kan dom ingenting, men när man kommer tillbaka och ber om råd efteråt då träffar man alltid experten som vet precis hur det borde ha varit...kan ju vara otur med säljare...gäller väl att hitta någon man känner att man kan lita på helt enkelt.
                  mvh

                  ~tomtom~

                  Kommentar

                  • tomtom
                    • February 2005
                    • 33

                    #10
                    idag när jag kom hem hade en dött
                    Det var den största. Han hade en del svarta fläckar och verkade lite konstig från första början, simmade lite snett...men rätade upp sig efter ett tag.
                    Det konstiga är att det i sin tur verkar ha påverkat resten av gänget positivt.
                    Nu simmar allihop runt i hela akvariet utan att bråka.
                    Jag menar det var ju inte terroristen som dog...men det kanske påverkade balansen ändå på något sätt
                    mvh

                    ~tomtom~

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Den dog av nån annan anledning - du säger ju också att den var dålig från början.

                      "Terrorismen" går över så snart tetrorna lekt, vilket dina tydligen har nu.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • tomtom
                        • February 2005
                        • 33

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Den dog av nån annan anledning - du säger ju också att den var dålig från början.

                        "Terrorismen" går över så snart tetrorna lekt, vilket dina tydligen har nu.
                        tack för information, det verkar vara som du säger.
                        Nu är det frid och fröjd i akvariet. Får väl skaffa ett större kar så småningom.
                        Fick rådet att ha siamesisk algätare också (köpte 2) vilka jag nu har läst kan bli upp till 15 cm...,borde kanske ha varit någon Otocinclus..?, så som sagt det får bli större lägenhet allteftersom dom växer på sig.
                        mvh

                        ~tomtom~

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av tomtom
                          Får väl skaffa ett större kar så småningom.
                          Fick rådet att ha siamesisk algätare också (köpte 2) vilka jag nu har läst kan bli upp till 15 cm...,borde kanske ha varit någon Otocinclus..?, så som sagt det får bli större lägenhet allteftersom dom växer på sig.
                          Hehe, kul att du redan insett vad som gäller - större akvarium är det enda rätta

                          Otocinclus blir inte större än 5 cm men är stimfiskar och bör därför vara minst 6 stycken. De är även ganska känsliga, så köp inga otocinclus förrän akvariet är helt färdigcyklat. Kolla PH och nitrat innan du introducerar ottosar så det inte blir några otrevliga överraskningar.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • tomtom
                            • February 2005
                            • 33

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            ...köp inga otocinclus förrän akvariet är helt färdigcyklat. Kolla PH och nitrat innan du introducerar ottosar så det inte blir några otrevliga överraskningar.
                            Nitrit eller nitrat...???

                            Kan man alltid vänta sig en höjning av värdena ?

                            Kan du rekommendera ngt speciellt test för PH , stickor eller vätesketest ?

                            Köpte ett Sera NO2 (nitrit) vätsketest och testade idag.
                            Tycker det är svårt att läsa av, det var åt det oranga hållet någonstans mellan 0,9 och 1,6mg/l.

                            Vad gör man, vattenbyte med nitrivec eller ?
                            mvh

                            ~tomtom~

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Hej Tomtom!

                              Alla fiskar mår dåligt av dåliga värden i akvariet, en del tolererar sämre värden bättre än andra. Mina erfarenheter av ottisar är att de inte är så värst mycket känsligare än andra fiskar, t ex kampfiskar, dvärggurami, pansarmalar eller kuhliålar (m fl). Känsligheten med ottisar tycker jag har legat i att man har haft för få. Skall man ha ottisar bör man ha minst fem tycker jag. Detta är bara mina personliga erfarenheter, inget vetenskapligt belägg!

                              Nu när du ändå har skaffat dig siameser så tycker jag inte du skall känna dig orolig för att ditt akvarium är lite litet. Du kan ha dem ett bra tag utan att de växer ur det! Jag brukar köpa små siameser som flyttar uppåt i storlek allt eftersom de växer till sig så jag tycker du kan känna dig lugn med ditt fiskval. De är de bästa algätarna som finns enligt mig!

                              Om nitritvärdet verkar ha skenat uppåt så rekommenderar jag dig att byta ca hälften av vattnet och sedan noga kolla efter några timmar. Är det fortfarande högt bör du göra ytterligare ett vattenbyte. Så får du fortsätta tills värdena är nere på noll, för nolltolerans på nitrit är det enda som gäller. Om du har gott om t ex nitrivec eller något annat medel som stimulerar nitrifikationsbakterier så tillsätt gärna det men om jag hade varit du så hade jag inte tillsatt något sådant medel förrän nitriten var nere för det blir vansinnigt dyrt att pytsa i dyra medel när man ändå måste byta vatten och därmed hälla ut det i avloppet. Jag brukar alltid ha tetras (?) filterstart till hands utifall att. Billigt medel, 26 kronor per omgång, som får mig att må lite bättre till mods. Har använt det för att få igång filter efter t ex medicinering, rengöring mm.

                              Stickor är helkass enligt mig. De allra bästa testerna är vätsketester och det allra bästa har JBL vad gäller pH och nitrit (m fl). Nitrittest är ett absolut måste, pH-test är jättebra att ha men inte ett absolut måste om du ändå skall byta vatten i mängder den närmaste tiden.

                              Lycka till och de allra bästa hälsningar
                              Maria
                              Senast redigerad av Lenmar; 12 February 2005, 20:54.
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...