Anorektisk dvärgbotia i nystartat akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikee1977
    • February 2005
    • 6

    Anorektisk dvärgbotia i nystartat akvarium.

    Jag startade ett 200 liters akvarium förra lördagen. Bor i södra Stockholm och får vatten från norsborg. De skickar ut ett vatten som har ett pH på runt 8.5 och använder ammoniumsulfat för att binda kloren. Använde inget vattenpreparat men droppade lite baktlösning i vattnet varje dag i en vecka. Har en eheim 2224 som jag strypt utflödet på till nästan hälften. Jag har rätt mycket växter även om de är ganska små. Vattentemperaturen är 25°C. I lördags koppade jag de första fiskarna, sju siamesiska algätare och sex dvärgbotior. Fiskarna har tagit sig bra utom en dvärgbotia som är jättemager och trött. Den är färggrann och fin men ligger på botten och simmar korta sträckor bara. Det känns inte rätt, vad kan det vara? Ska iväg till affären och köpa vattentester och vattenprep nu. Läste lite på forumen och bytte 15 liter vatten i morse. Vågar inte byta mer pga kloraminet. Tips?
    /M²
  • mikee1977
    • February 2005
    • 6

    #2
    Uppdatering av läget.

    Gandhi, den magra dvärgbotian, verkar vara en dålig simmare. Han ligger på botten och rör han sig uppåt i akvariet håller han sig till stenar och rötter. Vid matningen idag blev han lika rabiat som mina andra fiskar och fick i sig lite mat men inte lika mycket som hans kompisar för han simmar mest nära botten. Han e så mager, tycker synd om han. Vad kan det vara för fel på Gandhi?
    /M²

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Om vattnet innehåller ammoniumsulfat för att binda kloret så MÅSTE du tillsätta Aqutan eller något annat likvärdigt vattenberedningsmedel för att neutralisera kloret.

      En annan sak som jag reagerar på är att du har börjat med alldeles för många fiskar och utan att tillsätta Nitrivec kommer du garanterat att få för höga nitrithalter inom ett par veckor som kommer att resultera i att fiskar blir skadade och dör. Det kan hända att du redan har för höga ammoniakhalter.

      Så Jag skulle rekommendera dig att börja tillsätta Aqutan och Nitrivec så snart som du bara kan. Skaffa även en nitrit och en ammoium/ammoniak-test för att hålla koll på vattnet.

      Lycka till!
      Senast redigerad av batski; 11 February 2005, 16:54.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Eftersom det nu är endast en fisk som mår dåligt så skulle jag snabbt som attan håva upp den till en egen burk... risken är stor att den har någon parasit eller så, som kan smitta!

        Även de andra råden bör följas, nämligen:
        Alltid vattenberedningsmedel när man har den typen av rening från sitt vattenverk!
        Nitrivec (eller annan bakterielösning) i 10 dagar EFTER att man satt i fisken, utan fisk i karet gör inte nitrivec någon nytta.
        Ett nitrittest är inte fel, i alla fall när karet är nystartat!
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Tant Nancy
          Eftersom det nu är endast en fisk som mår dåligt så skulle jag snabbt som attan håva upp den till en egen burk... risken är stor att den har någon parasit eller så, som kan smitta!

          Även de andra råden bör följas, nämligen:
          Alltid vattenberedningsmedel när man har den typen av rening från sitt vattenverk!
          Nitrivec (eller annan bakterielösning) i 10 dagar EFTER att man satt i fisken, utan fisk i karet gör inte nitrivec någon nytta.
          Ett nitrittest är inte fel, i alla fall när karet är nystartat!
          Håller med att fisken borde sättas i karantän!

          Fast vad gäller Nitrivec skulle jag faktiskt börja med det tidigare - samma dag som fiskarna flyttar in. Det stämmer att man brukar få nitriter efter ca 10 dagar, men Ammoniumet uppstår tidigare.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jag uttryckte mig klantigt när det gällde nitrivec! Jag menade att man ska köra det i 10 dagar från det att man satt i första fisken! Min uppfattning var att mickee använt nitrivec i en period när akvariet var utan fiskar, vilket är helt bortkastat.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • mikee1977
              • February 2005
              • 6

              #7
              Hur går jag vidare?

              Ska se till att ordna vattenprep och Nitrivec. En sak som jag börjar inse nu är att försäljarna på akvariebutiken i Bromma är muppar som inte talar om det här för mig. Jag frågade specifikt om det var något annat jag behövde men de sa nej, det är bara att köra. Karantän, men hurdå? Jag har bara en tank, kan jag ta en glasburk och låna lite akvarievatten och stoppa Gandhi i? Vad gör jag med honom sen? Hur länge ska jag hålla honom där?
              Tack för svaren förresten!

              Kommentar

              • mikee1977
                • February 2005
                • 6

                #8
                ClearFlo.

                Ok, ett tillägg. Jag fick med en flaska ClearFlo när jag köpte "allt" till mitt nya akvarium. Sökning på "clear flo" på nätet har gett att det är en nitrit- och ammoniumdödare. Killarna i bromma är inte helt elaka ändå.
                /M²

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Står det inga instruktioner på flaskan?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • mikee1977
                    • February 2005
                    • 6

                    #10
                    Instrukioner

                    "1 droppe till 50 liter. Till nystartade akvarium och problemakvarium 1 gång/dygn. I övrigt 1 gång i veckan."
                    /M²

                    Kommentar

                    • mikee1977
                      • February 2005
                      • 6

                      #11
                      Gandhi dog...

                      Livlös på botten. Stackarn.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...