Dum fråga om syresten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snigelflickan
    • February 2005
    • 19

    Dum fråga om syresten

    Hej : )

    Är nybörjare och har ett nystartat akvarium med Ampullariesnäckor. Köpte en syresten med pump för att dom skulle slippa gå upp till ytan och andas så ofta (fast läste här sen att det kanske inte var det bästa sättet att syresätta vattnet, men nu har jag ju den så...) Iaf så är min dumma fråga om själva stenen ska grävas ner i gruset eller bara hänga från kanten, och spelar det någon roll var i akvariet man placerar den?

    Tack...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Snigelflickan
    Hej : )

    Är nybörjare och har ett nystartat akvarium med Ampullariesnäckor. Köpte en syresten med pump för att dom skulle slippa gå upp till ytan och andas så ofta (fast läste här sen att det kanske inte var det bästa sättet att syresätta vattnet, men nu har jag ju den så...) Iaf så är min dumma fråga om själva stenen ska grävas ner i gruset eller bara hänga från kanten, och spelar det någon roll var i akvariet man placerar den?

    Tack...
    Som sagt så syresätts ju vattnet av att vattenytan sätts i rörelse - så svaret är att den bör placeras på ett ställe som gör att vattenytan sätts så mycket i rörelse som möjligt så du får testa dig fram.
    TROR dock att resultatet blir att skillanden inte kommer att bli så stor var du än placerar den så då får du väl placera den utifrån var du tycker är snyggast.
    Ett tips dock om du har växter i akvariet - för dessa är det negativt med en syresten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Snigelflickan
      • February 2005
      • 19

      #3
      Ok, tack... börjar bli rätt negativt inställd till den faktiskt. Den låter förfärligt mycket och det ser lite ut som om hela akvaritet "kokar" : / kan ju testa ett tag, annars kan jag kanske använda utsprutet på rengöringspumpen för att få ytan i rörelse och syre i vattnet istället?

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #4
        Ja, det är bra att sätta filterpumpen så utblåset är några få cm under vattenytan. Då rörs ytan om och syresättningen blir som bäst.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • Snigelflickan
          • February 2005
          • 19

          #5
          Tack för hjälpen : )

          Kommentar

          Arbetssätt...