När börja med vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    När börja med vattenbyten?

    Har hållt på med akvarier i över ett år nu, men har (konstigt nog!) inte fått svar på denna enkla fråga, så när ska man egentligen börja med vattenbyten!?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Red Cloud
    • January 2005
    • 103

    #2
    Regelbundet, hur mycket beror lite på vilka fiskar och hur många du har.

    Jag byter cirka 20% en gång i veckan. När jag började gjorde jag det ganska sällan men jag har upptäckt att 9 av 10 problem man kan ha med akvarier undviks med regelbundna vattenbyten.

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av Red Cloud
      Regelbundet, hur mycket beror lite på vilka fiskar och hur många du har.

      Jag byter cirka 20% en gång i veckan. När jag började gjorde jag det ganska sällan men jag har upptäckt att 9 av 10 problem man kan ha med akvarier undviks med regelbundna vattenbyten.
      Ja hur ofta och hur mycket man ska byta vet jag, men när ska man börja med vattenbyten efter uppstart av ett kar?
      Jag har nu haft ett 310 l kar igång i 3 veckor och jag ska väl göra första delvattenbytet snart, eller?
      Jag startade upp mitt första kar för lite mer än ett år sedan, men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde då : )
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag startade ofta yngelakvarier när jag odlade Koi och Guldfiskvarianter där matades det mycket och jag bytte 10 % vatten varje dag de fösta 20 dagarna och har aldrig haft problem med ammoniak/nitrit.

        Så byt gärna 10-15 % vatten varje dag det gör inget om du har normalt kranvatten.
        Det som kan vara problem med täta vattenbyten är om man har fiskar som vill ha pH under 7 är att pH blir för högt då kranvattnet ofta har ett pH på 8-8,5.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Gud bevare Tsaren
          • April 2004
          • 276

          #5
          Den gyllene regeln: 30% en gång i veckan.

          Kramfors förslag låter också riktigt bra.

          C uvasjenijem
          Gud bevare Tsaren och Hans familj i all evighet, amen

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Vid inkörning mäter jag nitrit och nitrat. Om någon av värdena skenar så byter jag vatten. När karet är inkört mäter jag bara nitrat och fosfat. Samma här: blir något för högt så byter jag vatten. På detta sätt har jag lärt mig hur mitt kar fungerar, och jag kan säga att det gårt lätt 5 veckor mellan vattenbytena i mitt tanganyikakar. Vilket ju tyder på att rekomendatiuonerna inehåller en del säkerhetsmarginal. Förlorarna i det är då förståss växterna som inte får ett enda uns av dom viktiga makroämnena. Och akvariehobbyn då förståss, för att folk tröttnar på alla dessa vattenbyten.

            I mitt växtkar tillsätter jag nitrat och fosfat, så där byter jag bara vatten när jag behöver för att suga ut dietrus, det blir 50-80 liter en gång i månaden i ett 375 literskar.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Jag kanske inte har uttryckt mig så klart, det jag vill ha reda på är hur länge jag ska vänta från uppstartet till det att jag gör ett delvattenbyte första gången.
              Det är inget problem med nitrit halten och karet har varit igång sedan den 17/1 (ca 3 veckor).
              Så frågan jag vill ha svar på är:

              När ska jag göra första delvattenbytet?
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Vid inkörning mäter jag nitrit och nitrat. Om någon av värdena skenar så byter jag vatten. När karet är inkört mäter jag bara nitrat och fosfat. Samma här: blir något för högt så byter jag vatten. På detta sätt har jag lärt mig hur mitt kar fungerar, och jag kan säga att det gårt lätt 5 veckor mellan vattenbytena i mitt tanganyikakar. Vilket ju tyder på att rekomendatiuonerna inehåller en del säkerhetsmarginal. Förlorarna i det är då förståss växterna som inte får ett enda uns av dom viktiga makroämnena. Och akvariehobbyn då förståss, för att folk tröttnar på alla dessa vattenbyten.

                I mitt växtkar tillsätter jag nitrat och fosfat, så där byter jag bara vatten när jag behöver för att suga ut dietrus, det blir 50-80 liter en gång i månaden i ett 375 literskar.
                MVH
                Magnus
                Väldigt intressant Topfrog! Har själv gått och funderat på att skaffa en nitrattest. Men nitrat och fosfat finns väl normalt i ett akvarium där fiskar bor. Så vid vilka halter börjar de bli onyttiga?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  När ska jag göra första delvattenbytet?
                  Allting måste värderas med eget huvud, det finns inga generella regler. Du kan byta hur mycket vatten du vill från första dagen. Om du vill minska på onödigt arbete och kanske ge dina växter något bättre förutsättningar fortsätt läs:

                  Men nitrat och fosfat finns väl normalt i ett akvarium där fiskar bor.
                  Men knappast i tillräckliga mängde för dom som har växter, tack vare vattenbyteshysteri.

                  Så vid vilka halter börjar de bli onyttiga?
                  Det finns faktiskt inga bevis vad jag kan förstå för detta. Alla har sina egna rekomenadationer. Frågar du kramfors här på forumet så kommer han att säga att nitrat fördärvar fiskens allmänhälsa och livslängd vid 20ppm. För laxodlingar är gränsvärdet satt till 50ppm. Av någon anledning så inbillar jag mig att våra tropiska fiskar tål mycket mer än vad som är gränsvärdet för lax, så jag har tagit fasta på den siffran. Dessutom får man tillägga att laxen inte dör vid 50, det krävs säkert mycket högre halter än så.

                  Sen finns det en undre gräns också. Rekomenadationen för växter är 5-10 ppm. Men jag upplever att växterna börjar att sträcka på sig och bli glesa under 10.

                  Som du ser har du ett ganska stort spann att gå på om du följer "mitt" sätt att se på det. Jag byter vatten när jag känner för det om nitrat ligger mellan 20-50 ppm. Men om det någon gång har nått så högt som 50 så gör jag ytterligare ett vattenbyte en vecka senare.

                  Fosfat är mycket värre att mäta efterssom det finns i så många olika former och alla tester mäter olika. Jag har med en kompis labbutrustning konstaterat att fosfathalterna i mitt kar är långt inom gränsvärdena (som jag inte kommer ihåg) när nitrat nått 50. Jag matar då med mycket proteinhaltig mat. Gör man det så kan man nog räkna med att det klarar sig. Har man mycket grönt i fodret kan det dock vara värt att fundera lite över fosfathalterna.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Om nitratkoncentrationen uppgår till 50 mg/liter så är nitrathalten för hög, gör då ett delvattenbyte.

                    Vid ett vatten utan växter kan en nitrathalt på som högst 20 mg l vara att föredra.

                    Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.
                    Så om du byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter du inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Håven
                      • September 2004
                      • 180

                      #11
                      För laxodlare är tillväxten viktig därför bör nitrat hållas lägre än 50 mg. Läst någonstans att max 25 mg för att behålla "normal" tillväxt.

                      Har själv märkt att vissa växter mår illa av höga nitratvärden. Vad har ni för erfarenheter?

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Har själv märkt att vissa växter mår illa av höga nitratvärden. Vad har ni för erfarenheter?
                        Det tror jag är ett felkonstaterande. Du hade högt no3 i karet och upplevde att växterna mådde sämre. Detta är förståss inget klart orsak/verkan sammband.

                        Jag har testat att ligga på no3 från 5-50 under längre tid i mitt växtkar. Allt under 10 ger gles tillväxt, men det blir ingen som helst skillnad varesig positiv eller negativ för växterna med 10 eller 50.

                        Jag gissar: Du tillsätter inget extra nitrat i karet för växterna och måste då förlita dig på att nitrat mineraliseras i bottnen i tillräcklig mängd. Först när vid högt (hur högt?) mineraliseras tillräckliga mängder för dina växter. När detta händer ökar växtens totala näringsupptag och något annat ämne i karet tar slut. Du har varit van vid nitratbrist och ser det som normalt, nu när du fick någon annan brist i karet upplevde du det som om växterna blev hängiga.

                        Så länge växterna har allt kommer dom inte att må dåligt av lite för höga nivåer. Bättre mer än mindre, det är brist som ger tråkiga växter och algproblem.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Tack så mycket för de kunniga svaren! Som jag uppfattat det skulle man kunna säga att både akvariets invånare och växter mår bra om nitrathalten ligger på mellan 10 och 20 ppm. Har jag uppfattat er rätt?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Jag säger 10 till 50, kramfors säger 10-20. Sen får man tolka allt enligt eget huvud. Om man byter 50% och tror på kramfors så måste halten vara exakt 20 när man byter. Är det mer så mår fiskarna dåligt, är det mindre kommer växterna att må dåligt. Det säger helt emot den flexibilitet jag vill ha.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...