Minihummer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elloc
    • January 2005
    • 25

    Minihummer

    I min lokala akvarieaffär har de en "Blå minihummer". Någon som har några erfarenheter av sådana? Påverkas dessa djur på samma sätt som fiskarna av nitrit m.m.??

    Köpte dessutom mina första fiskar i fredags (4e feb), 5 st korallplatys. Hur länge bör man vänta innan man köper fler fiskar eller rent av en minihummer??
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    minihummer vet jag inte så mycket om.. dock påverkas den också av vattenvärden.. jag vet inte hur det är med hummer.. men kolla upp hur stor "mini" hummern blir. Hur stor är den nu?

    Jag vet inte hur det är.. skaldjur ska man vara försiktig med - jag brukar undvika saker med stora klor.. hade det varit en krabba skulle jag nog sagt att hade den stora klor skulle man låta bli, jag har sett kabbor som varit ritkigt aggresiva och klippt i fiskar tills de varit tillräckligt små bitar att äta upp.

    Hummern vill nog dock ha specialmat, tex mygglarver eller räkor.

    *en god vän hade en saltvattenshummer förr i sin största tank, den var ganska liten och skygg, den fick räkor..*

    Kommentar

    • Elloc
      • January 2005
      • 25

      #3
      Hummern är nu ca 7 cm eller liknande, akvariet e 100x40x50=200l. Frågade om maten i affären och han menade på att den skulle nöja sig med fiskmaten...

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        hmm.. jo.. är den så liten så.. men det låter ganska litet.. har du frågat hur stor den blir... ? Dessutom.. "nöjer sig" är inget vidare... om den nöjer sig så är det nog inte den mat den verkligen vill ha.

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #5
          Hej!

          Jag har ingen erfarenhet av blå "minihummer" men väl av något som såldes som en kräfta. Den blev ca. 9-10 cm (jag vet inte hur stor den kunde ha blivit eftersom jag avlivade den till slut), och jag hade den för över 10 år sen.

          Om denna hummer är lik min kräfta kan jag inte rekomendera den alls. Min kräfta var bara några cm lång vid köpet. Den grävde sig en håla under en rot där den gömde sig större delen av dagen. Den kom dock fram vid matdags, och himmel vad den åt! Den verkade omöjlig att mätta, och den växte mycket snabbt.

          Problemen kom när den blivit ganska stor. Man såg den sällan, men sannerligen dess härjningar! Den skövlade alla mina växter, inklusive javamossan. Sedan tog den flera av mina fiskar ( guldbarber ) och åt upp. Jag såg när den fångade en fisk via ett " bakhåll" bakom en kruka. Ett riktigt litet monster!
          Fiskarna var droppen och kräftan åkte ut.

          MVH

          Kommentar

          • Niina
            • April 2003
            • 229

            #6
            Jag hade 2 små krabbor och de åt platy ibland, satt uppe på blad ovanför utan o åt på den. så den där hummern kommer säkert äta fiskar oxå. Mina krabbor var väl runt 3-5 cm i skalet.

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              mm.. man ska dock inte säga att alla skaldjur är hemska (ser är större risk att mina fiskar tar en liten krabba än tvärtom) jag hade en liten krabba en gång.. han var kanske fyra cm över skalet med ganska små klor.. han var väldigt snägg, fick myggisar och snodde aldrig en endaste guppy! *tro mig.. jag hade stenkoll på mina älskade guppys* jag hade flera sådana här krabbor men jag har ingen aning om vad de hette. De var dock duktiga på att rymma.. en blev tom tagen av min katt och förlorade ett par ben.. men de växte ut igen..

              Kommentar

              • Diamant
                • February 2005
                • 11

                #8
                Det skulle vara häftigt att ha en hummer i akvariet. Men jag skulle inte vilja ha en "stor" mini hummer låter lockande, vet någon hur stora de blir? Och vad de vill ha för temperatur i vattnet?

                Kommentar

                Arbetssätt...