Hjälp mina stackars slöjstjärtar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elina
    • February 2005
    • 128

    Hjälp mina stackars slöjstjärtar!

    Hej!
    Jag fick två slöjstjärtar i en glasskål i julklapp (helt oväntat), men då jag tyckte synd om dem i den lilla skålen, samt är lite intresserad av det här med akvarium, köpte jag ett 45-liters kar (50 x 30cm) åt dem. Har efter lite nogrannare efterforskningar på internet fått reda på att detta ändå är på tok för litet för slöjstjärtarna... Är nu förtvivlad och villrådig över vad jag ska göra!
    Jag har varken utrymme eller pengar till att köpa ett större akvarium och jag vill verkligen inte ha ihjäl dom små liven. Dom verkar ändå trivas ganska bra där dom är nu... Vet heller ingen jag kan skänka dem till... Kan man kanske lämna tillbaks dem till djuraffären?
    Samtidigt känns det svårt att behöva skiljas från dem, de är så söta och nästan tama...

    Är även tacksam för tips på firrar man skulle kunna ha i ett sånt litet kar? Vill helst inte ha några allt för "vanliga" fiskar som guppy, platy eller neontetror....

    Jätte tacksam för svar.


    //Elina
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Som du själv förstått så är en glasskål inte ett bra alternativ och då inte heller ett 45 liter akvarium. Vad jag förstått så bryr du dig om dina fiskar och tycker att det känns lite jobbigt att göra dig av med dom.

    Är dom inte jättestora kan du väl ha dom i ditt kar ett tag till men då är det viktigt att du sköter delvattenbytena. I ditt fall får du kanske byta 30 % två gånger i veckan.

    Kan man kanske lämna tillbaks dem till djuraffären?
    Japp, det skall förmodligen inte vara några problem att göra det. Prata med butiksföreståndaren och säg som det är; du har fått dom men har egentligen ingen plats för dem.

    Visst finns det fisk du kan har i ditt kar. Jag gjorde en sökning på Zoppets sida och sökte då efter fisk som "passade" i kar under 40 cm långt.
    Fann bla följande: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=669
    Jag själv skall så måningom starta ett kar med snäcklekare i. Väntar bara på att syrran skall sadla om till saltvattenskar, skall då få adoptera de snäcklekare de nu har i sitt kar.

    Som sagt: byt gärna in dina fiskar, sök på Zoopets sidor, så hittar du förmodligen fiskarter som passar ditt kar.

    Lycka till!
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • Elina
      • February 2005
      • 128

      #3
      Dom är ganska små än så länge, ca 5-7cm... Jo, jag har märkt att man behöver göra delvattenbyten rätt ofta, kan inte förstå hur två så små fiskar kan skita så mycket! :P
      Jag ska nog höra med djuraffären om man kan lämna in dem, det vore nog det bästa för fiskarna, även om det tar emot att skiljas från dem. Tycker att dom har så mycket mer personlighet än vad jag upplevt att många andra fiskar har. Dom är mysiga.

      Något som gör mig lite sur är att affären inte upplyste om att slöjstjärtar behöver så mycket plats. Man tycker ju att dom borde sagt något om det när jag förklarade situationen... Men men... det är inget att göra åt nu...

      Tack för det snabba svaret och de bra råden!
      Lycka till med ditt snäcklekarkar!

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Det finns en massa småfiskar men sen beror det på var du bor om det går att få tag i dom. Du kan t ex ha ett litet stim med dvärgrasboror, Boraras maculata. Dom ser väldigt tråkiga ut i affären men när dom anpassat sig och om dom också får lite levadefoder så blir dom väldigt snygga, pigga och trevliga fiskar. Där är det full rulle precis hela tiden.
        Sen finns det ju killifiskar också. Men dom är nog ännu svårare att hitta i butik. Om du är med, eller går med i en akvarieförening så kan det gå att hitta såna. Speciellt på fiskauktioner. Men då är det bra att ha läst på före så man vet vad man vill ha och speciellt vad man inte vill ha.
        Annars kanske ett honungsguramipar skulle kunna vara trevligt.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • elinor
          • February 2003
          • 1323

          #5
          Något som gör mig lite sur är att affären inte upplyste om att slöjstjärtar behöver så mycket plats. Man tycker ju att dom borde sagt något om det när jag förklarade situationen... Men men... det är inget att göra åt nu...
          I många "fiskbutiker", säger inte alla, så är det vanligt att det sägs att de enda fiskar du kan ha i en skål är just slöjstjärtar. Av vilken anledning vet jag inte men jag skulle kunna tro att det beror på gammal vana och kunders efterfrågan.

          Och va lugn, även om du nu tycker att just dina fiskar uppvisar ett speciellt och eget beteende så kommer du garanterat att tycka det med vilka fiskar du än väljer. I princip alla mina fiskar har små egenheter som är säregna för just dom. Ibland kan jag faktiskt sitta och skratta åt saker och ting som händer på andra sidan glaset.
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av Elina
            Något som gör mig lite sur är att affären inte upplyste om att slöjstjärtar behöver så mycket plats. Man tycker ju att dom borde sagt något om det när jag förklarade situationen... Men men... det är inget att göra åt nu...
            Jag vet PRECIS hur du känner dig. Hos mig var det födelsedagspresentet Visst kan man blir förbannad att plötslig känner sig som djurplågare tack vare "expert"råd från djuraffären.

            Hur gjorde jag, då? Jag gav bort mina slöjsar till en skola där de har en inomhusdamm i entrehallen. Jag väntade - precis som du - för länge med att gå till affären och då kändes det för dumt att skälla ut de.

            Akvaviruset hade dock gjord sitt - så jag läste mycket på nätet. Sedan bestämde jag mig för snäcklekare (L.Multifascitus) och köpte ett 54 liters. De verkar trivas och har fått yngel för fyra veckor sedan. Min glaskupa var inredningsprynad med en massa tomma snäckskal ett tag. Efter jag har läst lite om tekniklösa kar så börjar testa att inreda med sand, lite växter och en snygg IKEA lampa ovanför. Efter 4 veckor släppte jag in tre körsbärsräkor. Efter yttligare två veckor utan problem 4 stycken till. Det funkar jättebra hittils och det är sååå rolig att titta på de små liven som håller på städa - så nu funderar jag över att ta ett LowTech till jobbet - brevid skärmen...

            Rekommendation till dig: 45 Liter antingen snäcklekare utan växter med massor av snäckskal. Eller lite växter och räkor (kanske i kombination med småfiskar). Hur står är din glaskupa? 12liter? Då skulle du kunna göra som jag > lite växter och 7-10 körsbärsräkor...

            Hursomhelst - Välkommen till ett rolig hobby. Hejhopp. ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #7
              kolla på min snäcklekarekar här (bilder på räkorna har jag inte hunnit med):
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • Elina
                • February 2005
                • 128

                #8
                Hej ralp!
                Vad skönt att höra att det inte bara är jag som råkat ut för det där... Jag känner mej så hemsk! Speciellt när jag i mitt oförstånd köpte ett, i mitt tycke, mycket större kar för att de skulle få gott om plats och trivas! Men sen får jag reda på att det ändå är 3 gånger för litet!
                Jag har dem kvar än så länge, känner mej som sagt dum över att gå tillbaka till djuraffären och härja...
                Har verkligen beslutsångest... ska försöka forska runt lite om det finns nån som kan tänka sig att adoptera. Mamma tycker att jag ska ha dem kvar så länge man inte märker på dem att de mår dåligt, men det känns inte riktigt rätt heller....

                Har varit runt i några djuraffärer och tittat och jag har nog faktiskt kommit fram till att platys inte är så himla tråkiga, även fast de är så vanliga.... det kanske blir några såna, tror det kan bli rätt snygg med knallröda firrar mot en svart bakgrund och svart botten

                Spanade in ditt akvarium förresten! Jäkligt snygg sten!

                Villa tacka alla för alla bra svar...

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Inte funderat på kampfiskar eller guppies?
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • Snigelflickan
                    • February 2005
                    • 19

                    #10
                    Eller varför inte några äppelsnäckor och lite växter? otroligt vackra och lättskötta... kolla: http://www.applesnail.net/

                    Kommentar

                    • Elina
                      • February 2005
                      • 128

                      #11
                      Jo, kampfiskar har jag mina funderingar på... hanarna är ju otroligt vackra! Men kan man ha bara en ensam hane som dom har i djuraffärerna? Känner han sig inte ensam då? Det skulle vara fint att ha en kampfisk och ett stim lite mindre fiskar...

                      Kommentar

                      • FridaT
                        • January 2005
                        • 68

                        #12
                        Jag har sett att jättemånga zooaffärer har kampfisk i skål. Dom är ju fina att titta på också. Jag vet inte om det är rätt eller fel men vad jag har föstått så kan dom bli lite..aggresiva..? Kan ju vara så att det också är djurplågeri men det kan säkert nån av experterna upplysa oss om..)
                        Färsk i fiskstimmet.

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #13
                          kampfiskar kan vara väldigt aggresiva.. exakt hur mycket beror från fisk till fisk...
                          min första fisk var en kampfisk i en liten skål jag fick av mamma.. den skålen är nog djurplågeri med sina 1,5 liter.. men kampisen klarade sig några månader tills jag lyckades tigga till mig ett stort akvarium.

                          kampfisken ger sig särskilt på långfenade fiskar, tex guppys, och tvekar itne på att döda andra kampfiskhannar.. honórna kan också ge sig på varann och hannarna kan vara hårdhänta med honorna... det är en otroligt vacker fisk dock..

                          Jag hade inga problem med de två första jag hade.. trots att de levde med guppys, guppys och Guppys! jag avgudade guppys.. men.. en dag skaffade jag en ny guppystam, fenorna var långa och ljusblå, då slog det slint i hans huvud... han gav sig på dem allihop och jagade ihjäl säkert åtta stycken innan han hamnade i en skål igen (större dock.)

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Elina
                            Har varit runt i några djuraffärer och tittat och jag har nog faktiskt kommit fram till att platys inte är så himla tråkiga, även fast de är så vanliga.... det kanske blir några såna, tror det kan bli rätt snygg med knallröda firrar mot en svart bakgrund och svart botten
                            Hej Elina!

                            Tyvärr så verkar de flesta zooaffärer experta på att ge dåliga råd!!! De vill bara sälja. Vill damen ha en guldfisk (som kan bli 45 cm lång!) i en liten kupa (30 cm i diameter)? Jamenvisst. Det går jättebra!

                            Vilken tur att de har kommit till dig som bryr sig! Du kan försöka omplacera dem till någon seriös människa som har ett lämpligt akvarium till dem. Försök med en annons på zoopets annonsbörs.

                            Visst är platy trevliga! Men har du sett endlersguppy? Ta en titt på: http://www.petfish.net/endlers.htm

                            Trotts namnet är de inga guppy. De är både mindre, finare och betydligt friskare än vanliga guppy!

                            Tänk på att små akvarier är mer svårskötta än stora. Så läs på ordentligt innan. Bra info om nitrit i nystartade akvarier finns på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

                            Lycka till!
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              #15
                              Ursprungligen postat av Elina
                              Vad skönt att höra att det inte bara är jag som råkat ut för det där... Jag känner mej så hemsk! Speciellt när jag i mitt oförstånd köpte ett, i mitt tycke, mycket större kar för att de skulle få gott om plats och trivas! Men sen får jag reda på att det ändå är 3 gånger för litet!
                              Jag har dem kvar än så länge, känner mej som sagt dum över att gå tillbaka till djuraffären och härja...
                              Jag lovar dig - inte ens vi två är ensamma om det. De flestar upptäcker dock aldrig "misstaget". Och de oseriöser affärer säljer och säljer och säljer...

                              Det finns dock invånare som är lämpligare till dina kar. Du har fått några förslag här. Jag vet inte vad du bor. Men ifall du bor nära huvudstaden så kan jag varmt rekommendera att hälsa på Akvarielagret som jag bedömer som en seriös akvarieaffär. De har ett STORT utbud och är lagom "fisknördiga" så att det inte känns konstig att titta där omkring utan att någon säljare tränger sig på. Jätteinspirerande! Mitt första besök där tog nog 1,5 timme utan att jag köpte något. Där finns bl.a. Endlerguppies, Snäcklekare (både brevis och multifasciatus) och även körsbärsräckor ;-) Kolla först lite runt. Sedan kan du fråga efter de fiskar ifall du hittar de inte...

                              Lycka till! Hejhopp. Ralp
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              Arbetssätt...