Lita frågor från en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse1
    • February 2005
    • 13

    #16
    Hörni, det gick utomordentligt bra med vatten & diskmedel! Vilket djup det blev på en gång, man ser inte att det är ett glas framför affischen, skitsnyggt, nu är det bara resten kvar, måste hitta en högre bänk än den jag först tänkte använda.
    Tack så länge för alla trevliga och snabba svar

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av Hasse1
      Hörni, det gick utomordentligt bra med vatten & diskmedel! Vilket djup det blev på en gång, man ser inte att det är ett glas framför affischen, skitsnyggt, nu är det bara resten kvar, måste hitta en högre bänk än den jag först tänkte använda.
      Tack så länge för alla trevliga och snabba svar
      Det skulle vara roligt att få se en bild på det!

      Här är en länk med mycket bra information. Med tanke på att du fortfarande inte har några fiskar i akvariet kan denna metod vara aktuell för dig. Jag har själv cyklat mitt akvarium enligt den metoden och är mycket nöjd. Säkert och smidigt: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Hasse1
        • February 2005
        • 13

        #18
        Det pratas en del om Amanoräkor som algätare/städare så nu har jag sökt och sökt men kan inte hitta någon bild på dom,skulle gärna vilja se hur dom ser ut. Någon som kan hjälpa till?
        "batski" Jag orkar inte ta mej igenom Engelskan på sidan du rekomenderade men tack för tipset ändå.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Egentligen borde sån information finnas på Svenska, men jag har varken hunnit eller orkat översätta det...

          Metoden går ut på att man provocerar fram en nitritspik innan det bor fiskar i akvariet. På det sättet stimulerar man tillväxten av nitrifieringsbakterierna. När dessa sen tagit hand om nitrithalterna och testen åter igen visar 0 nitrit är det dags för fiskarna att flytta in. Och då kan (och skall) alla fiskar flytta in på en gång.

          Denna metod är både säkrare (inga skadade och döda fiskar pga nitrit) och snabbare än den konventionella metoden. Fattar inte varför det inte är fler som kör med den i Sverige.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Gud bevare Tsaren
            • April 2004
            • 276

            #20
            Eller också köper man en flaska Sera Nitrivec, doserar enligt anvisningarna och slipper allt vad nitritproblem heter.

            C uvasjenijem
            Gud bevare Tsaren

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av Gud bevare Tsaren
              Eller också köper man en flaska Sera Nitrivec, doserar enligt anvisningarna och slipper allt vad nitritproblem heter.
              Min kompis har fått en nitritspik trots att hon körde med Nitrivec...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Gud bevare Tsaren
                • April 2004
                • 276

                #22
                Med få fiskar, sparsamt med foder, optimalt filter och flitigt doserande av Sera Nitrivec så kan man helt enkelt inte drabbas av nitritspikar, bäste Batski. Din vän måste ha tabbat sig på någon av dessa punkter.

                C uvasjenijem
                Gud bevare Tsaren

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Gud bevare Tsaren
                  Med få fiskar, sparsamt med foder, optimalt filter och flitigt doserande av Sera Nitrivec så kan man helt enkelt inte drabbas av nitritspikar, bäste Batski. Din vän måste ha tabbat sig på någon av dessa punkter.
                  Hmm, För många fiskar? Hon hade inget val. Det gamla akvariet började läcka så hon var tvungen att flytta alla fiskar till det nya på samma dag...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...