Lita frågor från en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse1
    • February 2005
    • 13

    Lita frågor från en nybörjare

    Hej på er allihopa,har köpt en bakgrundsaffisch som ser ut att vara gjord av plast,ska den monteras på innsidan eller utsidan/baksidan? Fabrikatet är JBL om det ger någon ledtråd. Sen blev jag informerad att koka bottengruset innan jag lägger ner det i akvariet samt att tillsätta Nitrivec och Aqutan, då skulle jag kunna sätta i fiskarna (vad det nu blir) och växterna redan efter ett dygn, kan det stämma?
    Akvariet är på 65 lit. och det blir mest troligt Guppy,Neontetra,Platy och Siamesisk algätare som får sitt hem där. Doppvärmare skulle inte behövas för ljusrampen ska hålla temp så det räcker och en Enheim 2008 får stå för rening och syresättning. Låter detta vettigt? Som rubriken säger så är jag helt ny på det här men det verkar både snyggt och intressant och kul ska det bli (hoppas jag) Hör gärna av er ni som kan det här
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Planchen ska sitta på utsidan. Det finns lim som man smetar ut på den vilket får den att sitta dikt mot rutan, det är ganska effektfullt. =)

    I övrigt så låter det som en ganska bra uppstart. Låt det ta tid bara och sen är det ganska viktigt att hålla koll på nitrithalten dom första månaderna.

    Kanske stoppa ner en art i taget så att man bygger upp en balans långsamt.

    doppvärmare kan vara en bra försäkring mot kyla så du kan ju testköra karet ett par dagar innan du bestämmer dig för hur du ska göra med det.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Jeza
      • January 2003
      • 379

      #3
      Tjenare Hasse!

      Bakgrunden ska du sätta på utsidan av akvariet. För att få bästa resultat utan att det blir luft emellan så kan du stryka ut ett tunt lager matolja på planchen och sen trycka dit den. Var nog med att få bort luftbubblor bara. Det tar lite tid men det är det klart värt i längden!

      Gruset behöver du inte koka, däremot skölja det ganska så noggrant.

      Nitrivec och Aquatan är väl bra och ger dig snabbare ett "bra" vatten. Dock tycker jag personligen att du ska vänta några dagar innan du sätter i fiskar. Kör igång med några växter till en början bara.

      Fiskarna har jag inte så mycket att säga om utom den Siamesiska Algätaren. Den blir ganska så stor och därför inte lämplig till ditt akvarie. Testa istället med några ur gruppen "Ottocinclus".
      Tänk också på att sätta i få fiskar från början för att sedan öka succesivt under kommande veckor.

      Doppvärmare behövs oftast inte (därom tvistar de lärde), jag själv kör utan i alla fall och jag håller ändå ganska konstant 25 grader i mina kar.

      Du kan sätta pumpen så att den rör om vattenytan ganska bra = bättre syresättning.



      Nu är detta mina egna tycken och tänkanden, finns flera olika åsikter där de tycker att just deras sätt funkar bäst. Men detta är det som har funkat för mig i flera år i alla fall.

      Lycka till!!
      Orcae Ita!

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        Jag har en Kinesisk algätare i mitt akvarium (64L) och jag råder dig till att inte skaffa en sådan. Det är lätt hänt eftersom dom är vanliga ute i affärerna. När den var liten så funkade han ganska bra på alger men nu när han är ca 10cm så ligger han bara i sin grotta och är bara ute ibland och alger ätar han då inte. Men han är vacker (guldfärgad), det är det enda bra med den
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • Hasse1
          • February 2005
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av Jeza
          Tjenare Hasse!

          Bakgrunden ska du sätta på utsidan av akvariet. För att få bästa resultat utan att det blir luft emellan så kan du stryka ut ett tunt lager matolja på planchen och sen trycka dit den. Var nog med att få bort luftbubblor bara. Det tar lite tid men det är det klart värt i längden!

          Gruset behöver du inte koka, däremot skölja det ganska så noggrant.

          Nitrivec och Aquatan är väl bra och ger dig snabbare ett "bra" vatten. Dock tycker jag personligen att du ska vänta några dagar innan du sätter i fiskar. Kör igång med några växter till en början bara.

          Fiskarna har jag inte så mycket att säga om utom den Siamesiska Algätaren. Den blir ganska så stor och därför inte lämplig till ditt akvarie. Testa istället med några ur gruppen "Ottocinclus".
          Tänk också på att sätta i få fiskar från början för att sedan öka succesivt under kommande veckor.

          Doppvärmare behövs oftast inte (därom tvistar de lärde), jag själv kör utan i alla fall och jag håller ändå ganska konstant 25 grader i mina kar.

          Du kan sätta pumpen så att den rör om vattenytan ganska bra = bättre syresättning.



          Nu är detta mina egna tycken och tänkanden, finns flera olika åsikter där de tycker att just deras sätt funkar bäst. Men detta är det som har funkat för mig i flera år i alla fall.

          Lycka till!!
          "Ottocinclus"? Vad är det? Hittar inget om den här på forumet.

          Kommentar

          • Hasse1
            • February 2005
            • 13

            #6
            Jaha,,,det löste sig,du hade stavat fel (ska vara ett t). Tjaa, jag kanske ska satsa på den istället.
            "Jeza" När det gäller bakgrunden och matolja, då måste jag väl tejpa fast den i kanterna också eller?

            Kommentar

            • Jeza
              • January 2003
              • 379

              #7
              Hasse> Oj.. jo självklart ska det vara ett T! Köp inte bara en då dom trivs bäst i stim, utan satsa i alla fall på 4.

              Jag har tejpat i kanterna på bakgrunden som en extra säkerhet, men jag vet faktiskt inte om det skulle funka utan tejpen. Fast å andra sidan så är det ju inte så mycket extrajobb att göra.
              Orcae Ita!

              Kommentar

              • Hasse1
                • February 2005
                • 13

                #8
                En sak till,,,måste jag ha någon form av matta el. frigolit under akvariet? Det är ju inte så stort bxdxh=60x30x35

                Kommentar

                • Hasse1
                  • February 2005
                  • 13

                  #9
                  Äschh,,, jag hittade ju svar när jag sökte lite här på forumet. Man är lite för slö ibland

                  Kommentar

                  • thorre
                    • November 2004
                    • 307

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jeza
                    Tjenare Hasse!

                    Bakgrunden ska du sätta på utsidan av akvariet. För att få bästa resultat utan att det blir luft emellan så kan du stryka ut ett tunt lager matolja på planchen och sen trycka dit den. Var nog med att få bort luftbubblor bara. Det tar lite tid men det är det klart värt i längden!
                    Är det inte som så att oljan härsknar efter ett tag? Finns det inga andra sätt?

                    /thorre
                    thorre.se

                    Kommentar

                    • carmahan
                      • February 2004
                      • 265

                      #11
                      Använd sopat (ett t där också) vatten, det har funkat för mig i allafall. Limma den inte! Det är säkert ett j..la jobb att ta bort det om du vill byta någon gång. Skulle bakgrunden släppa så tycker jag personligen att det inte syns så mycket (har en del växter som döljer det).
                      Lycka till i fortsättningen!!

                      MVH
                      Senast redigerad av carmahan; 05 February 2005, 19:59. Anledning: fel stavat
                      carmahan

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Hej Hasse!

                        Aqutan bör man ha från början och vid varje vattenbyte. Det neutraliserar klor och binder krom, eventuella tungmetaller och annat skadligt i kranvattnet. Nitrivec innehåller bakterier som är nödvändiga för att bryta ner ammoniak och nitrit som är giftiga för fiskarna.

                        En nitritspik med dödliga konskvenser är mycket vanligt i nystartade akvarier, så läs på ordentligt om det här med nitrit innan du sätter igång. Jag skulle även råda dig att skaffa en nitrittest så du kan hålla koll på eventuella nitriter. Köp en vätske/dropp-test. De är mycket mer tillförlitliga än sticktester. Ett bra märke är JBL.

                        Det kommer att ta flera veckor, kanske tom månader innan akvariet är färdigcyklat. Så du bör introducera en art i taget och vänta ett par veckor innan du introducerar nästa art. Börja med de tåligaste fiskarna. Vänta med otocinclus. De är ganska känsliga i början. Annars finns det sötvattenräkor som äter alger.

                        Jag skulle nog börja med platy tror jag. Med tanke på att akvariet inte är så stort skulle jag nog satsa på bara en art av levandefödare, antingen platy eller guppy. Guppy är ganska sönderalvade och är inte så friska, så jag skulle nog satsa på platy. Annars finns det en art som heter endlersguppy. De liknar guppy men är friskare och mycket fina.

                        Några endlersguppy, 10 neontetra och 5 otocinclus skulle vara en bra kombination.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Hasse1
                          • February 2005
                          • 13

                          #13
                          Jättekul med alla snabba kunniga svar. Jag har inte tänkt stressa med det här för det verkar så lätt bli fel då och fiskarna får komma lite eftersom, ska bara försöka få det i rätt ordning (fiskarterna alltså) och när det gäller bakgrunden så håller jag nog med "thorre" nog härsknar väl matoljan med tiden och hur luktar det???
                          Nää, nu tror jag att jag börjar fixa lite med akvariet, börjar väl med bakgrunden,tror att jag ska testa med principen att sätta solfilm på bilrutor (vatten & diskmedel) jag kan ju skriva hur det verkar bli

                          Kommentar

                          • Jeza
                            • January 2003
                            • 379

                            #14
                            Jag har ett akvarie igång här som jag använt "matoljeprincipen" på och det har varit igång i drygt två år nu. Fortfarande inga tecken på att det ska härskna, vare sig med utseende eller lukt.
                            Orcae Ita!

                            Kommentar

                            • carmahan
                              • February 2004
                              • 265

                              #15
                              Hur smakar den?
                              Tur att man inte läser innehållsförteckningen på allt, då skulle man mat vägra!
                              Obs! Ett skämt, ha överseende har fått i mig vin till maten!

                              Mvh
                              carmahan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...