Hjälp!! hur ta hand om räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holi
    • February 2004
    • 41

    Hjälp!! hur ta hand om räkor?

    Sa i föbigående lite snabbt till min pappa att jag funderade på att skaffa amano-räkor... självklart kommer han då plötsligt hem med fyra räkor som jag INTE HAR EN ANING OM HUR JAG SKA SKÖTA!!
    vilken temperatur ? vilken mat? planterar just nu in dom på samma sätt som vanliga fiskar, är det rätt? detta råkar vara den helg då jag tänkt rengöra akvariet (som trots att det jag byter 50% varannan vecka är väldigt skitigt) vågar jag göra det i morrn?
    har ett 63-liters med tolv tetror o nu 3,5 räkor (en är otroligt liten), är det överbefolkat?
    snälla hjälp mej i detta läge av stor panik!!
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    hmm.. Amanosen är algätare... rengörare.. jag har mina i 25 C men jag vet att de tål ganska mycket olika tempraturer

    Kommentar

    • Chrilleus
      • November 2004
      • 224

      #3
      500l, 160l, 96l
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

      Kommentar

      • AndreasBK
        • December 2003
        • 374

        #4
        Se till att akvariet inte har hål i täckglaset där de kan smita. Mina drog ut ur akvariet genom hålet där luftslangarna går ner efter någon dag bara och träffade troligtvis på min katt.
        Andreas akvariesida

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av holi
          Sa i föbigående lite snabbt till min pappa att jag funderade på att skaffa amano-räkor... självklart kommer han då plötsligt hem med fyra räkor som jag INTE HAR EN ANING OM HUR JAG SKA SKÖTA!!
          vilken temperatur ? vilken mat? planterar just nu in dom på samma sätt som vanliga fiskar, är det rätt? detta råkar vara den helg då jag tänkt rengöra akvariet (som trots att det jag byter 50% varannan vecka är väldigt skitigt) vågar jag göra det i morrn?
          har ett 63-liters med tolv tetror o nu 3,5 räkor (en är otroligt liten), är det överbefolkat?
          snälla hjälp mej i detta läge av stor panik!!
          De äter alger. Finns det inte så mycket alger i akvariet bör du ge dem algtabletter.

          Vad menar du med rengöra akvariet? Inte tömma allt vatten och storstäda hoppas jag?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Servant
            • December 2004
            • 315

            #6
            räkor äter allt.. matrester alger och så..
            dom är tåliga och behöver inte bli skötta speciellt..
            klarar sig säkert i 18 - 29 C
            t

            Kommentar

            • holi
              • February 2004
              • 41

              #7
              nej,bara byta 50%

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av holi
                nej,bara byta 50%
                Ah ok

                50% låter ändå mycket. Jag skulle byta max 30-40%. Själv byter jag bara 20% i mitt 250liters, men jag antar att man måste byta mer i ett mindre akvarium...
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  hmm.. jag har inte ens täckglas på mitt lilla akvarium där jag har amanoräkor.. jag har haft dem i flera år nu och aldrig förlorat någon.. hmmm

                  Kommentar

                  • ralp
                    • October 2004
                    • 639

                    #10
                    Ursprungligen postat av holi
                    ... självklart kommer han då plötsligt hem med fyra räkor som jag INTE HAR EN ANING OM HUR JAG SKA SKÖTA!!
                    Det är lugnt - jag har visst bara korsbärsräkor men jag antar att amanoräkor är lika enkelt om inte ännu enklare med tanken på deras matvana. Mitt 12liter tekniklös med 7 körsbärsräkor är nästan självgående och mycket, mycket roligt att titta på. Temperatur som vanlig. Vattenbyte som vanlig. Kanske algtabs som tillskott om ditt kar är för rent. Välkommen till "Skaldjurs"forumet. http://www.zpet.se/forum/forumdisplay.php?f=131

                    Hoppas att pappan har fått några extrakram?! Räkor är inte billiga men ack så rolig att titta på.

                    Hejhopp. Ralp
                    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av ralp
                      Det är lugnt - jag har visst bara korsbärsräkor men jag antar att amanoräkor är lika enkelt om inte ännu enklare med tanken på deras matvana...

                      ...Räkor är inte billiga men ack så rolig att titta på.

                      Hejhopp. Ralp
                      Körsbärsräkor? Hur ser de ut och var kommer de ifrån ursprungligen? Jag kan så lite om räkor. Vet inte heller var amanoräkor kommer ifrån och i vilken typ av biotop de lever. Vet bara att de äter alger...

                      Någon som vet var jag kan hitta info om sötvattensräkor? Eller är alla bräckvattens?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • ralp
                        • October 2004
                        • 639

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Körsbärsräkor? Hur ser de ut och var kommer de ifrån ursprungligen? Jag kan så lite om räkor.
                        Även du är välkommen till "Skaldjursforumet" Omkring två cm, röda räkor. Kommer från Taywan. Mer info & bilder här: http://www.petshrimp.com/redcherryshrimp.html på engelska och ännu mer här http://www.gerdvoss.de/Wirbellose/N_...nticulata.html och här http://wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=205 på tyska.

                        Ursprungligen postat av batski
                        Vet inte heller var amanoräkor kommer ifrån och i vilken typ av biotop de lever. Vet bara att de äter alger...
                        Jag kan själv inte så mycket om just Amanoräkor. Kika in i skaldjurforumet - där finns en massa info.

                        Ursprungligen postat av batski
                        Någon som vet var jag kan hitta info om sötvattensräkor? Eller är alla bräckvattens?
                        Se ovan. De flesta "dvärgräkorna" är sötvattensräkor. Några behöver dock bräckvatten för att kunna fortplanta sig (t.ex. amanoräkor).

                        I Tyskland är räkor, dvärgkräftor och liknande VÄLDIG populära. Det finns jättemånga roliga arter. Bilder är en bra början men du kommer nog fastnar om du ser de på riktig!

                        Hejhopp. Ralp
                        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Tack så mycket för all information!
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • joad
                            • August 2004
                            • 242

                            #14
                            Amanoräka - Cardina Japonica ursprungsland: Japan.

                            Mina räkor äter, tror jag, allt! Inte svälter de utan algtabletter heller, men då får de förstås ärtor, zucchini och en eller annan broccolibukett utöver fiskmaten och algerna förstås - att slåss om med min ancistrus. Nej förresten, de äter tyvärr inte snäckor.

                            Kom ihåg om du hittar något vit-genomskinligt sladdrigt och räkliknande hängande någonstans och fladdrar i akvariet, att det troligen bara är någon räka som ömsat skal. De verkar vara svåra att ta död på under goda akvarieförhållanden. Men läs mer i skaldjursforumet.

                            Får väl klämma med en länk jag också:
                            130L
                            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...