De försvinner en efter en!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    De försvinner en efter en!

    Det händer konstiga saker i mitt lilla kar.
    Tre fiskar har försvunnit på en vecka, och jag kan bara inte förstå var de tagit vägen!
    Karet är på 40 l och för en vecka sedan hade jag 7 sebrafiskar, 2 dvärggurami, 5 fembandsbarber, en otocinclus och 1 guldalgätare/kinesisk alagätare (överbefolkat, jag vet, men jag leter efter ett nytt större).
    Nu har otocinclusen (ca 4 cm) och 2 sebrafiskar försvunnit!
    Det är inte algätaren som ätit upp den, den är bara dryg 6-7 cm och jag kan inte heller se några "skelett" eller några andra rester.
    De har heller inte hoppat ur, då jag har letat runtomkring, men inte kan hitta några fiskar.
    Vad är det som händer egentligen!?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    #2
    kan vara..

    kan vara så att fiskarna har dött av någon orsak,och övriga fiskar i karet har ätit upp resterna. Det vore inte omöjligt...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av Emotional
      kan vara så att fiskarna har dött av någon orsak,och övriga fiskar i karet har ätit upp resterna. Det vore inte omöjligt...
      Jo men då borde man väl hitta några rseter? Hade 6 sebrafiskar igår och 5 idag och de äts väl inte upp så fort?
      Hade en otoci´nclus på ca 2 cm förut som först var borta i ca 2 dagar och sedan hittade jag ett kranie av huvidet, men jag har inte hittat något alls efter dessa..
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Ursprungligen postat av Lubbe
        Ursprungligen postat av Emotional
        kan vara så att fiskarna har dött av någon orsak,och övriga fiskar i karet har ätit upp resterna. Det vore inte omöjligt...
        Jo men då borde man väl hitta några rseter? Hade 6 sebrafiskar igår och 5 idag och de äts väl inte upp så fort?
        Hade en otoci´nclus på ca 2 cm förut som först var borta i ca 2 dagar och sedan hittade jag ett kranie av huvidet, men jag har inte hittat något alls efter dessa..
        Jag har också råkat ut för detta. Neontetror, guppys och platys mm som har försvunnit. Först trodde jar att de for in i filtret men en dag fick jag syn på en halv firre bakom växterna, och den firren var alert dagen innan, så det är ganska tydligt att det kan gå mycket snabbt, typ över en natt.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Lubbe
          Jo men då borde man väl hitta några rseter? Hade 6 sebrafiskar igår och 5 idag och de äts väl inte upp så fort?
          Hade en otoci´nclus på ca 2 cm förut som först var borta i ca 2 dagar och sedan hittade jag ett kranie av huvidet, men jag har inte hittat något alls efter dessa..
          Nope! Ofta hittar man ingenting. Det som är viktigt nu är inte att hitta lik, utan att få reda på vad som är fel. Har du kollat nitrithalten?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Ursprungligen postat av Lubbe
            Jo men då borde man väl hitta några rseter? Hade 6 sebrafiskar igår och 5 idag och de äts väl inte upp så fort?
            Hade en otoci´nclus på ca 2 cm förut som först var borta i ca 2 dagar och sedan hittade jag ett kranie av huvidet, men jag har inte hittat något alls efter dessa..
            Nope! Ofta hittar man ingenting. Det som är viktigt nu är inte att hitta lik, utan att få reda på vad som är fel. Har du kollat nitrithalten?
            Ja, inget problem där.
            Alla fiskar mår bra vad jag kan se, ingen som tappat färg, är slö eller något annat.
            Men det finns en sak jag kom att tänka på. Det kan vara så att fiskarna blivit rädda och hoppat ut och att min katt då kan ha ätit upp dem innan jag upptäck det.
            Men då är ändå frågan varför de inte hoppat ur innan?
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Lubbe
              Ja, inget problem där.
              Alla fiskar mår bra vad jag kan se, ingen som tappat färg, är slö eller något annat.
              Men det finns en sak jag kom att tänka på. Det kan vara så att fiskarna blivit rädda och hoppat ut och att min katt då kan ha ätit upp dem innan jag upptäck det.
              Men då är ändå frågan varför de inte hoppat ur innan?
              Jag menar, har du kollat nitrithalten med en nitrittest? Man kan inte se att det är nitrit i vattnet på fiskarnas färger. Möjligtvis på att de är uppe vid ytan ofta och kippar efter syre.

              Du kanske borde skaffa täckglas eller nåt. Att hoppa är ett helt naturligt beteende hos visa fiskarter.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Lubbe
                • February 2004
                • 677

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Ursprungligen postat av Lubbe
                Ja, inget problem där.
                Alla fiskar mår bra vad jag kan se, ingen som tappat färg, är slö eller något annat.
                Men det finns en sak jag kom att tänka på. Det kan vara så att fiskarna blivit rädda och hoppat ut och att min katt då kan ha ätit upp dem innan jag upptäck det.
                Men då är ändå frågan varför de inte hoppat ur innan?
                Jag menar, har du kollat nitrithalten med en nitrittest? Man kan inte se att det är nitrit i vattnet på fiskarnas färger. Möjligtvis på att de är uppe vid ytan ofta och kippar efter syre.

                Du kanske borde skaffa täckglas eller nåt. Att hoppa är ett helt naturligt beteende hos visa fiskarter.
                Självklart har jag kollat med nitrittest (nitrattest också, inget fel där heller)!
                Täckglas har jag, men det är ju ett hål för matning och sladdar där de kan ha hoppat ur.
                310 l - Sydamerika
                200 l - Asien
                104 l - Asien
                70 l - Sydamerika

                Kommentar

                Arbetssätt...