Hur länge färgar mangroverötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander
    • January 2005
    • 66

    Hur länge färgar mangroverötter?

    Hur många veckor tar det innan mangroverötter slutar färga vattnet?
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    beror på hur ofta du byter vatten/ hur länge du kokat roten/Hur stor den är osv....

    Kommentar

    • Xander
      • January 2005
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av Triana
      beror på hur ofta du byter vatten/ hur länge du kokat roten/Hur stor den är osv....

      Jag har precis startat upp akvariet (1 vecka sedan). Jag har gjort ett vatten byte och planerar att göra 1 byte i veckan (1/4) framöver.

      Det är just det att jag kunde inte bärja mig utan la i roten direkt (nöt som jag är).

      Pratar vi veckor eller månader?

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        hmm.. osäkert.. men du.. ta upp roten ock koka den nu.. det snabbar på det hela.. koka den och låt den svalna I vattnet.. ta inte upp den för då drar den åt sig luft.

        Kommentar

        • Zone
          • February 2004
          • 680

          #5
          Jag har haft rötter som färgat vattnet i ett par dagar,men jag har också haft rötter som färgat upp till tre månader,och då har jag inte kokat dom ngn av gångerna.
          Min erfarenhet är inte att en mindre rot skulle färga kortare tid för att den är mindre utan jag tror det handlar om hur "färsk" den är, alltså hur lång tid det tar innan den kommer ut i handeln.Ju kortare tid desto mer färgar den.
          MVH.
          Tommy.

          Kommentar

          • Xander
            • January 2005
            • 66

            #6
            Okej, det är alltså inte försent att ta upp den nu efter en vecka och koka den?

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              nepp.. ta upp den och koka den du.. låt den svalna i vattnet och lägg sedan i akvariet igen

              Kommentar

              • Xander
                • January 2005
                • 66

                #8
                Ursprungligen postat av Triana
                nepp.. ta upp den och koka den du.. låt den svalna i vattnet och lägg sedan i akvariet igen

                Jag har ingen kastull som är tillräckligt stor att hela roten får plats, men det kanske bättre att koka trots att någon del sticker upp ur kastrullen än att inte koka alls.

                Roten är c:a 60 cm lång och är formad som ett Y.

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  okej.. hmm *funderar* då är jag mer tveksam.. antagligen är det bättre... Någon därute som vet säkert?

                  Kommentar

                  • Xander
                    • January 2005
                    • 66

                    #10
                    Ursprungligen postat av Triana
                    okej.. hmm *funderar* då är jag mer tveksam.. antagligen är det bättre... Någon därute som vet säkert?
                    Annars får jag bege mig till en skola eller annat ställe som har rejäla kastruller!

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      *skratt* jo.. jag skulle tro att du kan koka utan problem det du kommer åt.. men jag vet interikgit hur mycket nytta det gör och kanske suger den upp en del syre då..

                      Kommentar

                      • Xander
                        • January 2005
                        • 66

                        #12
                        Ursprungligen postat av Triana
                        *skratt* jo.. jag skulle tro att du kan koka utan problem det du kommer åt.. men jag vet interikgit hur mycket nytta det gör och kanske suger den upp en del syre då..
                        Ja, jag får se hur jag gör om det går att ordna på något sett.

                        Tack så mycket för hjälpen!

                        Kommentar

                        • carmahan
                          • February 2004
                          • 265

                          #13
                          Vänd på roten ibland om den sticker upp ur kastrullen. Eller lägg den i varmt vatten i badkaret och byt vattnet lite då och då.
                          carmahan

                          Kommentar

                          • Xander
                            • January 2005
                            • 66

                            #14
                            Ursprungligen postat av carmahan
                            Vänd på roten ibland om den sticker upp ur kastrullen. Eller lägg den i varmt vatten i badkaret och byt vattnet lite då och då.
                            Ja, badkaret kanske man skulle testa.

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #15
                              jo.. det kan ju funka i badkaret och byta vatten ofta.. då drar den iaf inte åt sig luft..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...