nystartat - mögel, alger...???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtom
    • February 2005
    • 33

    nystartat - mögel, alger...???

    Halloj,

    Ny här.
    Har precis startat mitt första akvarium för 3 dagar sen.

    Till en början såg allt bra ut klart vatten och gröna växter
    men idag så fanns det plötsligt ngn mystisk
    vit dimma/beläggning på botten i gruset på 2 ställen.
    En större samling och en mindre fläck.
    Växterna ser inte heller ut att må så bra, får brun beläggning/fläckar.
    Tänkte sätta in fisk till helgen men nu vete sjutton...
    Någon som har en idé om vad det kan vara ?

    Tvättade grus, sten och rot ordentligt tyckte jag...

    Några bilder och lite mer info på:


    Tacksam för all hjälp
    /tomtom
    mvh

    ~tomtom~

  • Marlin
    • January 2005
    • 156

    #2
    Jag känner igen precis allt (vitt ludd som ett tunt lager överallt, oljig yta, brun beläggning som lätt lossnar) från när jag startade upp mitt 63-liters men vet inte vad det beror på. Jag fick för mig att jag kunde ha överdoserat med bakteriekulturen jag använde och bytte 20 liter vatten. Alla konstigheter försvann efter ett tag och fiskarna som jag satte i (tio dagar efter bakteriekulturen) är pigga nu efter en dryg månad.

    Jag fick tipset att suga upp det oljiga med en tidning som läggs ner på ytan men jag tror att det skulle ha löst sig av sig själv ändå.

    Mvh,

    Malin
    Mvh,
    Malin

    Kommentar

    • tomtom
      • February 2005
      • 33

      #3
      Jag gick tillbaka till butiken där jag köpte allt idag och tog med mig bilderna.

      Pratade med en annan kille än den jag handlade av i helgen.
      Han sa direkt när han såg bilderna att det var övergödslat och att instruktionerna jag fått om att stoppa i alla gödseltabletter var helt uppåt
      väggarna...han tyckte det var RIKTIGT pinsamt att någon hos dom hade gett
      så dåliga råd. Jag har gödslat mitt 63 liters som om det vore kanske 10ggr större...inte konstigt om det börjar växa mystiska saker.

      Han var trevlig hur som helst och rådde mig att gräva upp så mycket som möjligt av gödseltabletterna och byta vatten.

      Fick lite grejjer som plåster på såren.

      Jag som trodde jag skulle få fiskar till helgen men nu blir det väl till å vänta igen...

      hälsn
      /tomtom
      mvh

      ~tomtom~

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        Ursprungligen postat av tomtom
        Jag gick tillbaka till butiken där jag köpte allt idag och tog med mig bilderna.

        Pratade med en annan kille än den jag handlade av i helgen.
        Han sa direkt när han såg bilderna att det var övergödslat och att instruktionerna jag fått om att stoppa i alla gödseltabletter var helt uppåt
        väggarna...han tyckte det var RIKTIGT pinsamt att någon hos dom hade gett
        så dåliga råd. Jag har gödslat mitt 63 liters som om det vore kanske 10ggr större...inte konstigt om det börjar växa mystiska saker.

        Han var trevlig hur som helst och rådde mig att gräva upp så mycket som möjligt av gödseltabletterna och byta vatten.

        Fick lite grejjer som plåster på såren.

        Jag som trodde jag skulle få fiskar till helgen men nu blir det väl till å vänta igen...

        hälsn
        /tomtom

        riktigt bra gjort av affären!! lycka till nu med ditt nya akvarium!
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • tomtom
          • February 2005
          • 33

          #5
          tackar

          Ja det var ju skönt att dom tog sitt ansvar, fast med tanke på att det
          är en riktigt stor och seriös akvariebutik så borde det ju verkligen inte
          ha hänt överhuvudtaget.
          Ja ja nu är det iallafall uppgrävt, nyvattnat och väntar på fisk....igen

          Hoppas på bättre tur denna gång



          hälsn
          /tomtom
          mvh

          ~tomtom~

          Kommentar

          • Marlin
            • January 2005
            • 156

            #6
            Det verkar som man aldrig kan vara riktigt säker på att få bra råd. Jag hade antagligen också övergödlsat med bottengödning på affärens rekommendation, inte riktigt lika mycket dock. Hoppas att allt går bra nu. Akvariet såg riktigt fint ut om man tänkte bort det vita.

            /Malin
            Mvh,
            Malin

            Kommentar

            • Anno113
              • January 2005
              • 13

              #7
              Övergödsling?

              Hej,
              jag har också ett nystartat akvarium och har också fått rådet att stoppa ner gödning till växterna. Hur mycket hade ni gödslat? Hur många närings-pellets till hur mycket vatten`?

              Jag har stoppat ner en pellet i närheten av mina valisneria (10 st växter) och har dessutom 10 hornsärv, varav några flyter på ytan.

              ??

              Aero

              Kommentar

              • Marlin
                • January 2005
                • 156

                #8
                Jag använde sera florenette A och fick rådet att stoppa ner en tablett vid varje växtgrupp om jag minns rätt. Detta innebar för mig 5 tabletter. Eftersom jag hade i några fler än vad som stod på i bruksanvisningen, vilken rekommenderade 1 tablett per 20 liter vatten, skulle det räcka längre sa personalen i affären. Alltså stoppade jag ner gödning för 100 liter istället för 63. Att gödsla för mycket och kompensera det med att gödsla mer sällan verkar vara en dålig idé.

                Hur många tabletter/pellets man ska ha per liter kan nog variera beroende på vilket preparat använder skulle jag tro.

                / Malin
                Mvh,
                Malin

                Kommentar

                • tomtom
                  • February 2005
                  • 33

                  #9
                  Jag tryckte ner ett helt paket seachem flourish tabs , 10 tabletter i ett 63 liters...
                  Skulle räckt med 2 fattade jag sen, men då var det ju redan försent :o

                  borde förstås ha läst det finstilta på paketet men jag litade på "experten" i butiken...

                  lycka till
                  /tomtom
                  mvh

                  ~tomtom~

                  Kommentar

                  Arbetssätt...